۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۰۱

همایش روابط‌عمومی‌های ارشاد/

مظاهری: عمل به حرف‌های کلیشه‌ای باعث عقب‌ماندگی است

مظاهری: عمل به حرف‌های کلیشه‌ای باعث عقب‌ماندگی است

مشاور ارشد وزیر ارشاد گفت: روابط عمومی‌ صرفا با تکرار حرف‌‌های گذشته رشد نخواهد کرد و عمل به حرف‌های کلیشه‌ای، باعث عقب‌ماندگی ما خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه همایش سالانه روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه هتل ارم برگزار شد.

محمدمهدی مظاهری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنانش در این برنامه با اشاره به فعالیت‌های جنتی در وزارت ارشاد گفت: آقای وزیر با فرهیختگی درونی و اخلاق بیرونی‌ خود توانسته است در این مدت محدود چند ماهه، جایگاه وزارت ارشاد را ارتقا بدهد. امیدوارم روابط عمومی‌های وزارتخانه و سازمان‌های تابعه با معرفه‌هایی که در این همایش ذکر می‌شود، و همچنین مباحث آسیب‌شناسانه، تحولات عمیق و ژرفی را موجب شوند. روابط عمومی مطلوب، نهادی است که با اخلاق معنا پیدا می‌کند و می‌تواند از شاخص‌های رشد و توسعه ارشاد محسوب شود.

وی افزود: روابط عمومی‌ صرفا با تکرار حرف‌‌های گذشته رشد نخواهد کرد و عمل به حرف‌های کلیشه‌ای، باعث عقب‌ماندگی ما خواهد شد. به قول حافظ دور فلک درنگ ندارد. بنابراین نباید فرصت‌های پیش رو را از دست داد. معتقدم بزرگ‌ترین مشکل جامعه ما، مشکل فرهنگی است. خلاف بسیاری که معتقدند مشکل اصلی جامعه ما اقتصادی یا مشکل سیاسی است، باید تاکید کنم که با وجود اهمیت مشکلات سیاسی و اقتصادی، آن‌چه که اقتصاد و سیاست را پیش یا پس می‌راند، فرهنگ است. اگر فرهنگ جامعه، صحیح نباشد حتما پیروزی منجر به شکست خواهد شد.

مشاور ارشد وزیر ارشاد ادامه داد: فرهنگ یک درخت است که میوه‌های سیاست و اقتصاد را می‌تون از آن چید. تا وقتی باورهایمان در جامعه جاری نباشد و عواطف و خواسته‌هایمان هم معقول نباشد، دچار مشکل فرهنگی خواهیم بود. در این‌جاست که نقش وزارت ارشاد مشخص می‌شود و در این میان اهمیت فعالیت‌ روابط‌عمومی‌های این وزارتخانه عیان می‌شود. به این ترتیب دوستان می‌توانند مسائل را تشخیص دهند و وقتی مساله مشخص شد، نباید بگذارند مساله‌نما‌ها جای مسائل را بگیرند. بنابراین باید در این جهت اعتماد‌آفرینی کرد، آن‌هم اعتماد‌آفرینی از نوع فراگیر و پایدار آن.

این مقام فرهنگی همچنین گفت: چنین رویه‌ای کمک خواهد کرد تا ارتباط محیط و مخاطب با وزارتخانه ارشاد تقویت و مفید شود. در ایجاد ارتباط صحیح با محیط و مخاطب، این اعتمادآفرینی بر اساس مولفه‌ای که اشاره کردم، حتما موثر خواهد بود. در قرآن کریم هم وقتی سخن از مدیریت خزانه کشور می‌شود، مطالب مفید از زبان حضرت یوسف(ع) نقل می‌شود و مولوی هم در مثنوی معنوی در مواضع مختلف دو شرط تصدی شغل را، حرفه‌ای بودن و متخلق بودن به اخلاق کاری می‌داند. بنابراین روابط عمومی یکپارچه و حرفه‌ای باید در پی آن باشد که شرایط نامطلوب وزارتخانه را به مطلوب و از غیراخلاقی به اخلاقی سوق بدهد. روابط عمومی‌های ارشاد به ارتباط جدی با مراکز پژوهشی و دانشگاهی توجه جدی داشته باشند و آن را در راس فعالیت‌های خود قرار بدهند.

مظاهری در بخش دیگری از سخنانش گفت: روابط عمومی در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه، باید هماهنگ و یکپارچه در 2 حوزه عمل کند: پیام و ابزار. پیامی که تولید می‌شود باید هماهنگ و هم‌نوا باشد، البته در قالب‌های متنوع به طوری که یک صدا به گوش برسد. بنابراین باید از تفرقه و چندصدایی پرهیز شود چون در نتیجه صداهای منقطع و بی‌اثر به گوش مخاطب خواهد رسید. در زمینه ابزار هم باید یکپارچه عمل شود تا بتوانیم تحقق عینی اهداف سازمانی را ببینیم. تفاهم درک مشترک و یکپارچگی در اتخاذ رویکردها از طریق مفهوم‌سازی و تعریف فرایند مرتبط در فعالیت‌ها از دیگر الزاماتی است که باید مد نظر روابط عمومی یکپارچه باشد.

مشاور وزیر ارشاد در پایان گفت:‌ یکی از مسائل اساسی روابط عمومی‌ها حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیکی، مجازی، هوشمند و دیجیتالی است. در صورت تحقق این مساله است که می‌توانیم با هزینه کم، شاهد ارتقای فعالیت روابط عمومی‌های ارشاد در سطح کمی و کیفی باشیم.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به دستاوردهای این سازمان، گفت: از جمله اهداف برپایی این همایش، این است که خانواده ارشاد که شما مدیران روابط عمومی، پیشانی آن هستید، اخباری برای ارائه و طرح داشته باشد.

حجت‌الاسلام علی‌محمدی نماینده ولی‌فقیه سخنرانی حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این برنامه گفت: اساس کار روابط عمومی باید بر تقوا باشد. ولی معمولا روابط عمومی‌ها فعالیت‌ها و کارهای مثبت‌شان را منعکس می‌کنند. اگر کار با تقوا در روابط‌عمومی‌ها تحقق پیدا کند، خدا هم کمک خواهد کرد و روابط قلبی صحیحی شکل خواهد کرد.

کد خبر 2241364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha