۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷

مهر بررسی می کند؛

جای خالی هتل‌های مدرن در اصفهان /سرمایه‌گریزی از صنعت هتل‌سازی ظلم بزرگی به اقتصاد کشور است

جای خالی هتل‌های مدرن در اصفهان /سرمایه‌گریزی از صنعت هتل‌سازی ظلم بزرگی به اقتصاد کشور است

اصفهان- خبرگزاری مهر: صنعت هتل‌داری بی‌شک یکی از ارکان اساسی گردشگری و جذب توریست است و به قول نایب رئیس اتحادیه هتل داران اصفهان یک گردشگر پس از انتخاب مکان گردشگری به انتخاب هتل و پس از آن اینکه چه غذایی بخورد، چه چیز بخرد و کجاها را ببیند از پنج هدف اصلی ورود یک گردشگر به سرزمین مقصدش است اما اصفهان با وجود همه جاذبه های گردشگری جالی خالی هتل های مدرن را در خود می بیند.

به گزارش خبرنگار مهر، با نگاهی دقیق‌تر می‌بینیم که سه هدف اخیر نیز به طور غیر مستقیم به انتخاب نوع هتل بستگی دارد و اگر هتل عالی انتخاب شود به طور قطع از سرویس غذاخوردی، ایاب و ذهاب و تور لیدر خوبی برخوردار خواهد بود.

اصفهان به لحاظ بافت سنتی و قدیمی که دارد اگر چه از نگاه نایب رئیس اتحادیه هتل داران اصفهان محدودیت خاصی در قبال هتل‌سازی مدرن در وسط شهر دارد و امکان ساخت هتل به سبک مدرن و اروپایی را ندارد اما شاید در حاشیه شهر اصفهان تحقق این امر امکانپذیر باشد.

باز شدن دور جدیدی از گردشگری با روی کار آمدن دولت یازدهم

این در حالی است که رئیس سابق اتحادیه هتل داران اصفهان به عنوان کارشناس هتل داری کشور هتل سازی و آن هم به سبک مدرن را در اصفهان مقرون به صرفه نخواند و گفت: در حال حاضر تعداد هتل‌های موجود اصفهان جوابگوی گردشگران داخلی و خارجی است و نیاز به سرمایه‌گذاری در صنعت هتل در این استان احساس نمی‌شود.

علی‌اصغر رضایت بیان داشت: سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی را زمانی مناسب خواند که تقاضا بیشتر و اصفهان به وضعیت سابق خود در حوزه جذب گردشگر برسد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و توسعه مذاکرات بین المللی و بهبود روابط ایران با دیگر کشورها که در دولت‌های قبل رو به خاموشی رفته بود سبب شده دریچه‌ای نو در صنعت گردشگری ایجاد شود به طوری که از هم‌اکنون هتل‌ها برای اردیبهشت و تابستان رزرو شده و حتی به منظور پیشگیری از کنسل مبلغ ابتدایی از آنها دریافت که کمک بسیاری به صنعت توریست شده است.

رضایت با اشاره به اینکه بیشتر گردشگران خارجی که هم‌اکنون در لیست انتظار هتل‌های اصفهان هستند از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه است و گفت: هم‌اکنون نیاز به آموزش‌های زیادی در زمینه جذب گردشگر به عامه مردم به ویژه کادر هتل‌داران به خصوص به افرادی که نقش سر میزبان و پذیرش‌گر را دارند، هست.

وی در حالی هتل‌های پنج ستاره اصفهان را برابر با هتل‌های دو ستاره کشورهای اروپایی دانست که نایب رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان سطح کیفی هتل‌ها را از بعد استاندارد و امنیت و آرامش برابر با هتل‌های کشورهای اروپایی خواند و گفت: اما در مقام مقایسه با کشوری مثل ترکیه بسیار خوب عمل کردیم زیرا که هتل چهار ستاره آن هم ردیف با هتل دو ستاره اصفهان است.
 
عدم وجود الگوهای سنتی در هتل‌سازی‌های جدید اصفهان

 وجود هتل‌ها و رستوران‌های انگشت شمار از شاهکارهای دوران سنتی که نشان دهنده فرهنگ اصیل اصفهان و قدمت این شهر تاریخی باشد از قدیم الایام در حالی افتخاری برای مسئولان این شهر بوده که طی این سال‌ها متولیان امر به دلایل گوناگون نخواستند حداقل با الگوبرداری از این هتل‌ها اقدام به هتل سازی در اصفهان کنند.

هتلی که گردشگر را با فرهنگ اصیل اصفهان و قدمت فرهنگی و تاریخی این شهر چه از بعد طراحی و معماری و چه از بعد پرسنل و اکیپ‌های پذیرایی آنها آشنا سازد و چه از طراحی فضاهای تاریخی که دسترسی به صنایع دستی را برای آنها گویا سازد و مکانی تفریحی ایجاد کند.

نایب رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان گفت: یکی از عوامل جذب گردشگر به هتل‌های سنتی اصفهان این است که یک گردشگر با اقامت در آن ضمن اینکه از فرهنگ سنتی اصفهان مطلع و به خوبی آن را حس می‌کند از قدمت آثار تاریخی و دسترسی آسان به صنایع دستی و مکان تفریحی نیز برخوردار باشد.

مهدی نریمانی مباحثه در خصوص هتل‌سازی و ورود سرمایه‌داران به این صنعت را بسیار حساس دانست زیرا باید به گونه‌ای از سوی رسانه‌ها مطرح شود که سبب جذب سرمایه‌گذاری به این صنعت شود.

وی گفت: انعکاس اخبار در این زمینه به گونه‌ای است که اگر عامل سرمایه‌گریزی از صنعت هتل‌سازی شود ظلم بزرگی به اقتصاد کشور شده است.

وی تعداد هتل‌های اصفهان را بیش از 80 عدد خواند و گفت: تنها نزدیک به 5 هتل دولتی و مابقی زیر نظر بخش خصوصی است.
 
قیمت بالای هتل‌ها مانع جدی عدم جذب گردشگر داخلی است

پژوهشگر گردشگری و میراث فرهنگی اصفهان در خصوص نقش‌ هتل‌ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی به این استان اظهار داشت: قیمت‌ بالای هتل‌های اصفهان تاکنون نتوانسته در جذب گردشگر داخلی سهیم باشد و اگر هم عامل رضایت 50 درصد گردشگران خارجی شده است ، نبود کیفیت و تنوع غذایی در صنف هتل‌داران و ضعیف عمل کردن تورلیدرها و آشنا نبودن کادر مرتبط با گردشگران از جمله رانندگان تاکسی‌های حامل گردشگر با زبان خارجی دلایل عدم رضایت 50 درصد گردشگر خارجی به اصفهان شده است.

محمد رضا محبوب‌فر مجهز بودن شهر اصفهان به هتل‌های به نسبت خوب را در حالی عنوان کرد که از  کیفیت پائین و عدم وجود مکان‌های اسکان مناسب برای گردشگران در شهرهای اطراف اصفهان خبر داد و افزود: در شهرهایی همچون نائین، کاشان و سمیرم که از اماکن تاریخی، فرهنگی و اکوتوریستی محسوب می‌شود فاقد مکان مناسبی برای اسکان مسافرین هستیم.

وی بیان داشت: هتل‌های اصفهان باید به سمتی برود که تجربه لذت بخشی را در مکان اقامتی برای یک گردشگر به ارمغان آورد.

رئیس سابق اتحادیه هتل‌داران اصفهان ضعیف دانستن تورلیدرهای اصفهان را بی‌انصافی خواند.

در همین راستا نایب رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان به وجود کمیته‌ای به منظور بازدید از سطح کیفی غذاهای هتل‌داران اشاره کرد و افزود: تمام رستوران‌های هتل‌ها تحت بررسی و نظارت کامل سازمان میراث فرهنگی است.

گزارش: عاطفه قلعریز

کد خبر 2248785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha