۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳

جهانسوز:

20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی طی دوسال به کشور وارد شده است

20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی طی دوسال به کشور وارد شده است

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور گفت: در دو سال اخیر 20 میلیارد دلار انواع محصولات کشاورزی به کشور واردات داشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جهانسوز پیش از ظهر چهارشنبه در همایش ملی بررسی راهکارهای افزایش تولید که در تالار بعثت کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: کشاورزی از بهترین و پاک ترین شغل هاست و امام راحل (ره) نیز خدمت به بخش کشاورزی را در واقع خدمت به کشور و نظام می دانست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بین 5 تا 7 میلیون تن در سال واردات گندم داریم، افزود:  در سال 91 حدود 8 میلیارد دلار و در سال 92 نیز 12 میلیارد دلار انواع محصولات کشاورزی را وارد کرده ایم.

جهانسوز در ادامه گفت: متوسط بارندگی در ایران 3 برابر میانگین جهانی است، در عین حال میزان تبخیر نیز در مقایسه با میانگین جهانی در ایران 3 برابر بیشتر است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور، ایران را رتبه اول در زمینه فرسایش خاک عنوان کرد و افزود: 70 درصد بارندگی های سالانه کشور تنها در 25 درصد از مناطق ایران اتفاق افتاده و تنها 30 درصد باقیمانده در سایر نقاط کشور اتفاق می افتد. 

جهانسوز در ادامه با اشاره به اینکه ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها در زمینه مصرف آب است، یادآور شد: راندمان فعلی آبیاری در کشور بین 30 تا 35 درصد است که ب استفاده از آبیاری قطره ای می توان این میزان را به 85 تا 90 درصد رساند.

جهانسوز راه حل افزایش تولیدات کشاورزی را حرکت به سمت کشاورزی علم محور دانست و خاطر نشان کرد: کمبود آبف توزیع نامناسب بارندگی و نبود استاندارد های تولید از جمله چالش های عمده کشور در بحث تولیدات کشاورزی است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور در پایان یادآور شد: اگر روی محصولاتمان کار کنیم توان افزایش تولیدات بخش کشاورزی در کشور وجود دارد، برای مثال گندم آبی تا سه و نیم برابر، برنج تا 4 برابر و پسته نیز تا 18 برابر می تواند افزایش یابد.

کد خبر 2249732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha