۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۷:۱۳

بیش از 250 جاذبه گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ از میهمانی چغاخور تا لطافت دشت لاله‌هاي واژگون

بیش از 250 جاذبه گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ از میهمانی چغاخور تا لطافت دشت لاله‌هاي واژگون

شهرکرد - خبرگزاری مهر: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از 250 جاذبه گردشگری یکی از زیباترین استانهای کشور است که در جنوب غربی کشور بر بلندای زاگرس واقع شده است. ایام نوروز فرصت خوبی است تا از جاذبه ها و مکانهای گردشگری این استان دیدن کرده و از زیبایی های آن لذت برد.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل‌هاي بلوط و زالزالك، آبشار‌، گردشگاهها وگرداب‌ها از زيباترين عوامل اكوتوريسم چهارمحال و بختياري است.

استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن بيش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبيعي تاريخي و مذهبي از مهمترين مناطق كشور براي جذب گردشگر به شمارمي‌رود.

فرونشست‌هاي بوجود آمده همزمان با حركات زمين ساختي زاگرس و آب حاصل ازذوب برف كوههاي بلند، تالابهاي متعددي را در استان تشكيل داده است كه زيستگاه انواع پوشش گياهي- جانوري است و وجود اين مواهب خدادادي، گردشگري طبيعي استان را ازپتانسل بسيار بالايي برخوردار ساخته است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروفترين رودخانه‌هاي دايمي جنوب غربي و مركزي ايران يعني كارون، زاينده رود و دز از ارتفاعات اين استان سرچشمه گيرند. جنگلهاي بلوط، زالزالك و برخي ديگر از گياهان پهن برگ و نيز آبشار‌ها، غارها، چشمه سارهاي با آب فراوان،مناطق حفاظت شده، گردشگاهها و گردابها از ديگر عوامل طبيعي و اكوتوريسم استان محسوب مي‌شوند.

ایام نوروز فرصت خوبی است تا به این استان کهن و تاریخی که در جای جای آن طبیعت زیبا و آثار تاریخی رخ نشان می دهد، سفر کرد.

تالاب چغاخور

تالاب بين‌المللي و زيباي چغاخور بامساحتي حدود دو هزار و ۳۰۰ هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار در نزديكي شهربلداجي واقع شده است. فضاي وسيع و هواي لطيف و چشم اندازهاي بديع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومي اين تالاب را در رديف يكي از كانونهاي مهم جذب گردشگري در استان قرار داده است.


 

چشمه ديمه

چشمه ديمه، سرچشمه اصلي زاينده رود قبل از ايجاد تونلهاي كوهرنگ، در ده كيلومتري چلگرد و در مجاورت روستاي ديمه واقع شده است. آب اين چشمه از گواراترين آبهاي جهان است و خواص درماني نيز دارد.


 

چشمه‌هاي مولا و سرداب

اين دو چشمه با فاصله نسبتاً نزديك به هم به ترتيب در مجاورت روستاي آليكوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسيار زيبايي برخوردارند و هر روز بويژه روزهاي تعطيل پذيراي صدهاگردشگر و مسافر از نقاط مختلف هستند.

دشت لاله‌هاي واژگون

اين دشت در ۱۲ كيلومتري چلگرد و در نزديكي روستاي بنواستكي از توابع شهرستان كوهرنگ واقع شده است. وسعت زياد ( سه هزار و ۴۰۰ هكتار) پوشش گياهي بسيار زيبا و ارزشمند، لاله‌هاي واژگون در دو نوع قرمز و زرد و نيز نزديكي به ديگر جاذبه هاي قطب سياحتي كوهرنگ از اين منطقه تفرجگاه بسيار مناسبي ساخته است.

منطقه حفاظت شده تنگ صياد

اين منطقه ۲۱ هزار و ۶۰۰ هكتار مساحت دارد و پارك ملي تنگ صياد را با وسعتي معادل پنج هزار و 400 هكتار در دل خود جاي داده است.

آبشار آتشگاه

مسير اين آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضاي سرسبز و بي نظيري از انواع درختان و گياهان جنگلي فراگرفته است. این آبشار درشهرستان لردگان واقع است.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشايخ (شهرستان اردل)در مجاورت روستاي دره عشق در فاصله ۱۱۰ كيلومتري شهركرد قرار دارد. اين آبشار باسرعت زياد از دل كوه بيرون مي جهد.

گردشگاه سياسرد

چشمه سياسرد در پنج كيلومتري بروجن قرار گرفته است. هواي خنك و مطبوع و درختان زيباو كهنسال اطراف اين چشمه مكاني بسيار زيبا براي تفرج و استراحت ساكنين شهر بروجن وساير گردشگران بوجود آورده است.

كمربند سبز حاشيه زاينده رود

تمامي مسير حاشيه زاينده رود از سامان تا قراقوش (نزديك سد زاينده رود) داراي مناظر زيبا و چشم نواز است كه ازتركيب رودخانه، باغهاي سرسبز دوطرف جاده و هواي پاك بوجود آمده است.

آبشار تونل كوهرنگ

اين آبشار از سرازير شدن آب تونل اول كوهرنگ بوجود آمده است. اين تونل براي انتقال آب چشمه كوهرنگ و ديگر چشمه‌هاي اطراف به زاينده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه كوهرنگ ايجاد شد.

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، شهر چالشتر واقع شده است.

پل تاریخی زمانخان

پل زمانخان نفر یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است که دارای دو دهانه ، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

کد خبر 2252123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha