۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۵۱

واکنش شهرداری کرج به گزارش مهر؛

سکوت درقبال نحوه واگذاری کاخ مروارید/ بنیاد تعاون پس از انتقالِ "سهم شهرداری" مجوز تغییر کاربری می گیرد

سکوت درقبال نحوه واگذاری کاخ مروارید/ بنیاد تعاون پس از انتقالِ "سهم شهرداری" مجوز تغییر کاربری می گیرد

مدیر املاک و مستغلات شهرداری کرج گفت: بنیاد تعاون در خصوص اخذ مجوز کلی ساخت قطعات کاربری مسکونی (در اثر ملی کاخ مروارید) اقدام کرده است که پس از انتقال سهم شهرداری در این خصوص نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

پیرو انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان " سرنوشت کاخ مروارید به چوب حراج سپرده می شود/ فروش غیرقانونی؛ حاصل بی‌توجهی مسئولان"، به فاصله 2 ساعت از انتشار گزارش، خبری با عنوان  "مجموعه کاخ مروارید ساماندهی می شود/ احیا و بازسازی نیازمند اعتبارات ویژه" در سایت خبری شهرداری کرج منتشر شد.

در این خبر مدیر املاک و مستغلات شهرداری کرج ضمن تایید واگذاری مجموعه کاخ مروارید و اراضی اطراف آن به مساحت 24 هکتار به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج، از آغاز ساماندهی آن خبر داد.

مدیر املاک و مستغلات شهرداری کرج گفت: این مجموعه برای احیا به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج واگذار شد که با توجه به خشک شدن و از بین رفتن بخش اعظمی از بنا و فضای سبز این مجموعه، به طور قطع طی کردن مراحل بازسازی نیازمند اعتبارت شایان توجهی است که به گفته علی ترکاشوند شهردار کرج این میزان اعتبار تا حدود 30 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

54 هکتار از اراضی به عنوان تعریض خیابان و فضای سبز استفاده می شود

عبدالهی با اشاره به اینکه اراضی کاخ مروارید 101 هکتار است، بیان کرد: 54 هکتار از اراضی فوق به عنوان تعریض خیابان و فضای سبز همچنین سطوح خدماتی تعیین شد.

این مسئول اضافه کرد: 24 هکتار از اراضی نام برده شده طی صورت جلسه ای به شهرداری و در نهایت به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص انتقال سند با اداره ثبت اسناد مکاتبه شده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مصوبه کمیسیون و شورای عالی شهرسازی نقشه تفکیکی توسط بنیاد تعاون تهیه و به حوزه معاونت شهرسازی ارائه شده است ونقشه تفکیکی پس از بررسی جهت تفکیک به اداره ثبت اسناد ارسال خواهد شد.

بنیاد تعاون در خصوص اخذ سند مجوز ساخت قطعات مسکونی اقدام کرده است

عبدالهی افزود: بنیاد تعاون در خصوص اخذ مجوز کلی ساخت قطعات کاربری مسکونی اقدام کرده است که پس از انتقال سهم شهرداری در این خصوص نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرداری کرج در خصوص قانونی و یا غیر قانونی بودن اصل واگذاری به غیر اثر ملی کاخ مروارید اظهار نظر نکرده است.

این درحالی است که چندی پیش سید محمود کاشانی در نامه ای به رئیس جمهور آورده بود: با وجود ثبت ملی کاخ مروارید و زمین ها و باغ های وابسته به آن در فهرست آثار ملی و اعلام صریح رئیس این سازمان به مقامات اداری استان مربوط، بنیاد مستضعفان و جانبازان شش دانگ عرصه و اعیانی های احداثی در این اثر تاریخی و میراث فرهنگی را که بر پایه قوانین لازم الاجرای کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی است در یکی از دفاتر اسناد رسمی بر پایه سند انتقال قطعی شماره ٣٠٨٣٨ مورخ ٢٧ اسفند ١٣٨٦ خورشیدی به یکی از دستگاه‌های دولتی به بهای ٧٠ میلیارد ریال فروخته و تسلیم کرده است. از آنجا که کاخ مروارید بر پایه سوابق مزبور از جمله اموال دولتی و آثار تاریخی است، قابل انتقال نیست بنابراین این معامله، غیر قانونی و بی اعتبار است و مورد معامله از سوی خریدار مزبور قابلیت تملّک نداشته است.

همچنین وی در ادامه افزوده بود: "کلیه تصمیم ها و اقدام های مقامات اداری مزبور، از جمله انجام معامله، تنظیم سند انتقال رسمی، تنظیم صورتجلسه تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی در کمیسیون ماده ٥ شهر کرج، تایید این صورتجلسه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد کاخ مروارید و زمین های اطراف آن که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مراتب مزبور مکرراً از سوی ریاست وقت سازمان میراث فرهنگی اعلام شده بوده است، جرم بوده و مشمول مواد ۵۶۵، ۵۶۶، ۵۶۷ و ۵۶۸ قانون مجازات اسلامی است".

این اقدام در حالی است که در اصل 83 قانون اساسی آمده است که "بناها و اموال‏ دولتي‏ كه‏ از نفايس‏ ملي‏ باشد قابل‏ انتقال‏ به‏ غير نيست‏ مگر با تصويب‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ آن‏ هم‏ در صورتي‏ كه‏ از نفايس‏ منحصر به‏ فرد نباشد".

کد خبر 2252656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha