۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۵۱

ایدنی خبر داد:

عامل اصلی تنگی نفس خوزستان همچنان در ابهام/ نبود سابقه بیماری مزمن در60 درصد از قربانیان

عامل اصلی تنگی نفس خوزستان همچنان در ابهام/ نبود سابقه بیماری مزمن در60 درصد از قربانیان

اهواز – خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از پایان تحقیقات بحران تنگی نفس در خوزستان خبر داد و گفت: بر این اساس بیش از 60 درصد مبتلایان به تنگی نفس، سابقه بیماری های مزمن تنفسی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل ایدنی پیش از ظهر امروز در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی با ارائه گزارشی از بحران تنگی نفس خوزستان همزمان با نخستین باران پائیزی اظهار کرد: 10 آبان مان امسال به دنبال بارندگی در اهواز پیک مراجعات تنفسی اتفاق افتاد. به طوری که در شب نخست سه هزار نفر به دلیل سرفه و تنگی به مراکز درمانی مراجعه کردند و این حمله تا ساعت پنج صبح فردا ادامه یافت.

وی افزود: در نتیجه این مراجعات، دارو در بسیاری از بیمارستان ها تمام و تمام تخت های اورژانس به وسیله بیماران تکمیل شد.

ایدنی با بیان اینکه بیش از 20 هزار مراجعه پزشکی در این روزها اتفاق افتاد، تصریح کرد: این آمار مربوط به مراکز اورژانس است و حدود چهار تا پنج برابر این تعداد نیز به مطب های پزشکان مراجعه کرده اند.

به گفته وی، با وجود پیک بالای بیماری، تیم های پزشکی و مراکز درمانی به حالت آماده باش درآمدند اما خوشبختانه در این بحران فوتی اتفاق نیفتاد.

رئیس گروه این تحقیقات، باران اسیدی، سپر یونی، گرد و غبار، حمله آسم به دنبال بارندگی، سوزاندن لاستیک و مانور نظامی را از فرضیه های بحران تنگی نفس عنوان کرد و گفت: هیچ سندی که حمله و مشکلات بالینی بیماران را درکنار سطح دقیق مواد آلاینده قرار دهد یافت نشد و تمام این موارد در حد فرضیه باقی ماند.

وی با بیان اینکه گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست افزایش برخی آلاینده های هوا را در آن زمان نشان می داد، اضافه کرد: برخی مسئولان محیط زیست مصاحبه های متناقضی کردند که مبنای کار قرار نگرفت اما در نهایت دانشگاه علوم پزشکی به اندازه گیری مواد آلاینده نرسید و آن حادثه را تنها از نظر پزشکی توانستیم مطالعه و تحلیل کنیم.

این فوق تخصص آلرژی و مجاری تنفسی با اشاره به مطالعاتی که در این باره انجام شده اظهار کرد: بر اساس نتایج این ارزیابی ها 36 درصد بیماران داراری علائم مشخص آسم بودند و 51 درصد نیز دارای علائم تحریک پذیری مجاری تنفسی، یا آسم پنهان و بالقوه بودند.

وی افزود: به عبارت دیگر 87 درصد مبتلایان به تنگی نفس دارای زمینه بیماری های تنفسی و 13 درصد نیز هیچگونه نشانه ای از آسم یا تحریک پذیری مجاری تنفسی ندارند.

ایدنی اظهار کرد: بیش از 60 درصد مراجعان تقریبا هیچگونه سابقه بیماری تنفسی مزمن و یا سابقه مصرف دارو یا مراجعه آسم یا تنگی نفس نداشتند و 40 درصد دارای آسم یا سایر بیماری ها بودند.

 آلاینده ها تعطیل شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا را افزایش آگاهی مردم و مهربانی با طبیعت دانست و تاکید کرد: نگاه جامعه باید نسبت به محیط زیست و طبیعت تغییر کند و همراه با عطوفت شود.

به گفته وی، بهداشت و درمان باید تولیت خود را تثبیت کند تا بتواند جلوی برخی پروسه ها را بگیرد.

ایدنی تعطیل کردن صنایع آلاینده را خواستار شد و تاکید کرد: هیچ الزامی برای تولید ثروت همراه با تهدید سلامت وجود ندارد. هر فعالیت صنعتی باید دارای پیوست سلامت باشد و صنایع آلاینده در صورت امتناع از رفع آلودگی باید به مراجع قضایی معرفی شوند.

وی مهیا شدن امکان اندازه گیری «پولن» ها و گرده های گیاهی و قارچی را در هوا از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و به تبع آن درمان آلرژی ها دانست.

این مقام مسئول اظهار کرد: ساماندهی حمل و نقل و ترافیک، مجهز کردن مراکز تحقیقاتی محیط زیست و مراکز اورژانس نیز از ضرورت هاست زیرا در صورت وقوع بحران مشابه نمی توان حجم آن را پیش بینی کرد.

کد خبر 2252661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha