۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶

نشست خبری عمو پورنگ؛

برداشت سیاسی از کلید غیرمنصفانه بود/ از تمجید میرباقری از امیرمحمد تا سبیل بدون ماژیک

برداشت سیاسی از کلید غیرمنصفانه بود/ از تمجید میرباقری از امیرمحمد تا سبیل بدون ماژیک

داریوش فرضیایی استقبال از برنامه‌اش را دلیلی برای عمو پورنگ ماندن می‌داند، تهیه کننده تأکید می‎کند پول اسپانسرها توی جیب عوامل نمی‌رود، کارگردان هنری از تمجید میرباقری از کاراکتر پیرمرد که امیرمحمد بازی می‎کند خبر می‌دهد و نکته جالب حرف‌های طراح گریم این است که آنها مثل برخی برنامه ها با ماژیک برای شخصیت ها سبیل نمی‎کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه کتابخانه عمو پورنگ شامگاه روز گذشته چهارشنبه 21 اسفند پس از اتمام پخش زنده این برنامه تلویزیونی با حضور علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2، داریوش فرضیائی مجری برنامه، مسلم آقاجان زاده تهیه کننده، احمد علیپور کارگردان هنری، محمد علیپور نویسنده، امیرمحمد متقیان، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی بازیگران، مهرداد نصرتی آهنگساز، دانیال حقیقت طراح گریم و اهالی رسانه در استودیوی ضبط این برنامه برگزار شد.

فرضیایی در این نشست با اشاره به آغاز کار عمو پورنگ 12 سال پیش در یک برنامه ویژه ماه رمضان اظهار کرد: سال 81، 30 روز میهمان خانه های مردم بودیم. این برنامه توسط دوستان شاخ و برگ پیدا کرد و گسترده شد، من شعر می خواندم، بازی می کردم، کم کم امیرمحمد آمد و 12 سال است تلاش می کنیم دچار یکنواختی نشویم و خلق شخصیت های جدید راهی برای تازه شدن است.

زارعان نیز در سخنانی در خصوص حضور حامیان مالی و برنامه های کودک توضیح داد: ما در حال گذار هستیم و وضعیت فعلی که یک تهدید بود به یک فرصت تبدیل شد که این ثمره تلاش همه کسانی بود که سعی کردند حداقل های مالی را فراهم کنند. شاید حضور پررنگ و اغراق شده کاراکترها در خدمت اسپانسر کمی در مسیر حفظ مخاطب اختلال ایجاد کند اما این دوره تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما سعی می کنیم فرآیند تبلیغ را هوشمندانه کنیم. اکنون 19 نهاد در کشور برای کودک کار می کنند که اگر با تلویزیون هم نفس شوند حرکت ارزشمندی شکل خواهد گرفت و ما به نوع جدیدی از تبلیغات کوچ می کنیم.

زارعان تصریح کرد: فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه و توجه به اقتصاد مقاومتی برای کودکان خوب است و تلویزیون ترجیح می دهد بچه ها اقبال بهتری به برنامه نشان دهند. بخش تلفن گویا در برنامه نیز فرصت خوبی است و ما تلاش می کنیم روال فرهنگی تری داشته باشیم.

آقاجان زاده نیز در این خصوص توضیح داد: برخی فکر می کنند این پول ها به عوامل برنامه می رسد یا به عمو پورنگ تعلق می گیرد اما باید بگویم حتی شبکه هم در این زمینه دخیل نیست و چنین هزینه هایی وارد خزانه صدا و سیما می شود و  امور مالی صدا و سیما در این خصوص تصمیم گیرنده است و ما تعهدمان را انجام می دهیم. در چنین فضایی که اقتصاد مقاومتی حاکم است این قدر نباید سخت گرفت و چرخ رسانه ملی نیز باید بچرخد.

وی با بیان این که باید بین توقف پخش برنامه ها یا اداره یافتن آنها با حضور اسپانسرها یکی را انتخاب کنیم یادآور شد: ا از 80 دقیقه برنامه تنها سه چهار دقیقه اش را به تبلیغ مستقیم اختصاص می دهیم و سعی می کنیم مخاطبان آن آزرده نشوند و این بخش تحمیلی نباشد. اتفاقاً بچه ها بحث کتاب خوشمزه را خیلی دوست دارند.

فرضیایی در این خصوص که تا کی عموپورنگ خواهد ماند تصریح کرد: طبق بازخوردهای برنامه و نظرسنجی سازمان متوجه می شویم برنامه مورد اقبال قرار گرفته است. می توانیم به این موضوع پر و بال بدهیم و در بستر دیگری از آن استفاده کنیم و هم می توانیم این رویه را ادامه دهیم.

در ادامه علیپور کارگردان هنری در پاسخ به سوال خبرنگاری که به موضوع استفاده ابزاری از کلید در این برنامه تاکید داشت تصریح کرد: این حرف بیشتر شبیه یک برداشت مغرضانه است و ما باید خودمان را عوض کنیم. حالا شش ماه از تبلیغات انتخاباتی گذشته و چنین برداشتی غیرمنصفانه است. ما نباید خودمان را سانسور کنیم چون ممکن است کسی در سایه ایستاده باشد و منتظر آتو گرفتن از ما باشد.

وی ادامه داد: هر کسی می تواند برداشتی داشته باشد و این موضوع مشکل ما نیست.

آقاجان زاده گفت: ما در برنامه یک تکه کلامی داریم و هر بار می گوییم فلان کاری که انجام می دهیم را آیا محمدرضا می فهمد؟ محمدرضا پسر کوچک یکی از عوامل است. ما سیاسی عمل نمی کنیم بلکه در حوزه کودک تلاش می کنیم به فرهنگ بچه ها بیافزاییم.

همچنین فرضیایی در این خصوص تصریح کرد: از آنجایی که من مقابل دوربین بودم بعد از آن برنامه مورد آماج حمله ها قرار گرفتم. به نظرم نباید انگیزه ها را در بین افرادی که برای کودکان کار می کنند نابود کرد و نباید گذاشت روح پاک کودکان آغشته به چنین مسایلی شود.

در ادامه علیپور کارگردان هنری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص وام گرفتن از شخصیت احمد پورمخبر در پیرمردی که امیرمحمد آن را بازی می کند با خلق کاراکترها توضیح داد: ما اتاق فکری داریم که دوستان به ما اعتماد می کنند و ایده هایی که موجود است در آن اتاق فکر شاخ و برگ داده شده و به تصویر در می آیند مثلاً گلدان خان شخصیتی بود که 8 بچه  و یک همسر داشت که دیده نمی شدند. ما بعد از این شخصیت بلبل خان را اضافه کردیم یا آقا نگهدار به برنامه آمد که ما روی اسمش مانور می دادیم. وقتی می گفتیم نگهدار بچه ها می گفتند چه چیزی را؟

وی تاکید کرد: فکر می کنم باید توانایی بازیگر هم در نظر گرفته شود. امیرمحمد به خوبی از پس نقش برآمد و به آن شناسنامه داد، همین موضوع استقبال از این شخصیت را بیشتر کرد. چند وقت پیش بود که امیرمحمد به پشت صحنه سریال "شاهگوش" میرباقری رفته بود و داود میرباقری به او گفته بود من این پیرمرد را خیلی دوست دارم، او واقعاً یک پیرمرد است و وقتی آن را تماشا می کنم فراموش می کنم یک نوجوان این نقش را بازی می کنم بلکه انگار تو واقعاً یک پیرمرد هستی.

آقاجان زاده نیز در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه ماجرای قلم هوشمندی که تبلیغ آن به مبلغ 190 هزار تومان روی دیوار استودیو ذکر شده توضیح داد: این یک اسباب بازی ایرانی است، همان طور که مقام  معظم رهبری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده بودند ما هم تلاش کردیم اسباب بازی هایی با برندهای ایرانی تولید کنیم و بعد از 12 سال شخصیت محبوب عمو پورنگ یک اسباب ارایه داده که با این قلم هوشمند بچه ها می توانند آموزش زبان، قرآن، نهج البلاغه و کتاب های مختلف را داشته باشند و در حقیقت  این قلم انگیزه ای برای مطالعه است.

وی در زمینه تولید فیلم سینمایی براساس کاراکتر عموپورنگ توضیح داد: ما ایده ای برای این کار داریم اما تا فیلمنامه قوی نباشد سراغ سینما نمی رویم، سینما خطر دارد.

در ادامه شفیعی ابتدا با لحن پهلوون پنبه از نویسنده و کارگردان برنامه که او را خلق کرده اند تشکر کرد و بعد از این که کلاه مخصوصش را از سر برداشت گفت: حالا من شفیعی شدم. در این مدت خیلی چیزها یاد  گرفتم و امیدواریم این گروه حرفه ای از حضور من راضی باشند.

متقیان به سلام و موفقیت برای همه بسنده کرد.

سهیلی نیز در سخنانی در خصوص خلق کاراکترها گفت: وقتی بچه ها می بینند امیرمحمد در یک پلاتو خودش است و در پلاتوی دیگری «آقاممنون» می شود و جنس صدا و شخصیتش تغییر می کند برای آنها شبیه یک جادو می ماند. ما تا به حال 150 برنامه ساختیم و خوشحالم که این تعداد برنامه حداقل حرکتی بود که می توانستیم برای ترویج کتابخوانی انجام دهیم.

در ادامه آقاجان زاده به شوخی گفت: سلطان فیلسوف ندیده بودیم که دیدیم.

وی در خصوص طراح گریم برنامه توضیح داد: حقیقت مدیر گریم در سریال «کلاه پهلوی» بوده است و در «شاهگوش» نیز دستیار عبدالله اسکندری. موضوع گریم برای ما بسیار اهمیت داشت و به همین دلیل یک فرد حرفه ای را به برنامه آوردیم. او در زمینه بافت سبیل یا گریم حجمی تخصص دارد اما نوع کاری که ما از او می خواستیم همینی بود که روی آنتن  می بینید.

در پایان حقیقت نیز در این خصوص گفت: برخی برنامه ها با ماژیک برای کاراکترها سبیل می کشند و با کش و پنبه خودشان را گریم می کنند اما ما می خواستیم بچه ها نقاشی روی صورت را یاد بگیرند. ما 9 شخصیت داریم که گاهی فقط سه چهار دقیقه وقت دارند که گریمشان را عوض کنند و به آنتن زنده برگردند.

کد خبر 2255558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha