۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۱۸

مهر گزارش می‌دهد/

"چشمه سبز" چشم انتظار گام‌های بهار/ نگین دریاچه شرق کشور میزبان مهمانان نوروزی

"چشمه سبز" چشم انتظار گام‌های بهار/ نگین دریاچه شرق کشور میزبان مهمانان نوروزی

مشهد - خبرگزاری مهر: آغوش درياچه طبيعي "چشمه سبز" که در زبان محلی به آن چشمه سوز هم می گویند به روی میهمانان و گردشگران نوروزی گشوده شده است؛ این دریاچه يكي از مكان هاي ييلاقي شهرستان چناران است و هر ساله گردشگران بسیاری به دامن اين پهنه بکر پناه مي آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه چشمه سبز گلمکان که در استان خراسان رضوی و در ارتفاع 2 هزار و 500 متري از سطح دريا واقع شده، يكي از نقاط جذاب و ديدني است و هر ساله گردشگران بسیاری برای استشمام عطر بهار و تماشای این چشمه تاریخی و طبیعی به شهرستان چناران سفر می کنند.

دریاچه‌ای که افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری را در قلب خود نهفته دارد

نام دریاچه چشمه سبز با هوايی معتدل و منظره ای زیبا، بارها در کتاب های گوناگون آمده و در حقیقت افسانه ها و داستان های بسیاری در قلب این چشمه نهفته است طوری که در یکی از قدیمی ترین کتاب هایی که در آن نام چشمه سبز  آمده، کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی است که در آن می‌نویسد:

"بر جانب شمال بر قبه کوه به مسافت پنج فرسنگ بر گریوه  بر آید که چشمه ایست که چشمه سبز می گویند و آبی شیرین و سبز بیرون می‌آید. امیر چوپان بر لب آن چشمه کوشکی ساخته است و بر بام کوشک بر آیند میانه چشمه می نماید و در شب جمعه آواز هایل از میانه چشمه ظاهر می‌شود. از آبادانی تا این چشمه پنج فرسنگ است و پارسایان در شب بر کنار چشمه احیا داشته اند. شتر آبی و گاو آبی و مردم آبی بیرون آمدن و چریدن دیده اند و آب این چشمه در میان صحرا می آید و بر آن عمارت و زراعت بسیار است".

"چشمه‌ سبز" یا همان "چشمه سوز"

یک باستان شناس در زمینه این چشمه تاریخی و افسانه ای به خبرنگار مهر گفت:عوام این چشمه را چشمه سوز  مي خوانند و در متون از آن با نام "چشمه سو" و "چشمه سبز" یاد می شودالبته به نظر مي رسد كه غرض از "چشمه سو" شاهنامه فردوسی همين چشمه است.

احمد مقبلی با بیان اینکه منطقه چشمه سبز در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در دامنه کوه‌های بینالود واقع شده،  افزود: درياچه طبيعي“چشمه سبز” در دامنه شمالي رشته كوه بينالود واقع و مشرف بر حوضه آبريز رودخانه گلمكان است و بارها در کتابهای تاریخی از این چشمه نام برده شده است.

وی با اشاره به قداست چشمه سبز برای زرتشتیان بیان کرد: این چشمه از قداست و پاکی خاصی در نزد زرتشتیان برخوردار بوده و از سویی با ذکر نام این چشمه در کتابهای تاریخی می توان تا حدودی حس زد که قدمت و تاریخچه گسترده ای در پشت این چشمه قرار گرفته است.

ذکر نام چشمه سبز در کتاب "نزهه القلوب حمد الله مستوفی"

این باستان شناس تصریح کرد: در نوشته‌های کتب قدیم به ویژه در شاهنامه فردوسی از این چشمه یاد شده همچنین در یکی از قدیمی ترین کتاب ها نظیر "نزهه القلوب حمد الله مستوفی" در باب این چشمه آمده است:

"بر جانب شمال بر قبه کوه به مسافت پنج فرسنگ بر گریوه  بر آید که چشمه ایست که چشمه سبز می گویند و آبی شیرین و سبز بیرون می آید . امیر چوپان بر لب آن چشمه کوشکی ساخته است و بر بام کوشک بر آیند میانه چشمه می نماید و در شب جمعه آواز هایل از میانه چشمه ظاهر می شود . از آبادانی تا این چشمه پنج فرسنگ است و پارسایان در شب بر کنار چشمه احیا داشته اند. شتر آبی و گاو آبی و مردم آبی بیرون آمدن و چریدن دیده اند و آب این چشمه در میان صحرا می‌‌آید و بر آن عمارت و زراعت بسیار است."

مقبلی ادامه داد: در ادامه کتاب نزهه القلوب ذکر شده که؛ "بجیره چشمه سبز به ولایت خراسان به حدود طوس است دورش یک فرسنگ بود. ازو دو جوی بزرگست به نیشابور و توس می‌رود هر یک زیادت از بیست آسیاب گردان بود و هیچ ملاحی آن بجیره را نمی‌تواند برید و بقعرش نمی‌تواند رسید و حکایت اسپ که از آن برآمد و یزدگرد بزه کار را بکشت مشهور است."

وی با اعلام اینکه چشمه سبز بوسيله ديواره‌هاي كوهستاني احاطه شده و در يكي از بلندترين نقاط رشته كوه بينالود قرار دارد، گفت: در کتاب حمدالله مستوفی از سه رودخانهآب دهر، بوشتحقان و آب فرخک که از نزدیکی چشمه سبز سرچشمه گرفته و به حدود نیشابور می‌رفته نام برده شده است.

نگین دریاچه شرق کشور میزبان میهمانان ناخوانده نوروزی

یک کارشناس گردشگری نیز در زمینه این چشمه و پیدایش آن به خبرنگار مهر گفت: آب این دریاچه با 15 هکتار مساحت برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می شود و این دریاچه همواره با عنوان نگین دریاچه شرق کشور میزبان میهمانان ناخوانده نوروزی است.

عباس خزعلی ادامه داد: در این دریاچه ماهی های بزرگ و کوچک نیز وجود دارد و گردشگران بسیاری برای ماهیگیری به این منطقه سفر می کنند؛ البته زیبایی های چشمه سبز آن قدر زیاد است که هیچ گردشگری تنها به صرف ماهیگیری به این نقطه سفر نمی کند.

چشمه سبز دارای عظمتی شگرف در میان دریاچه‌های شمال شرق کشور است

وی بیان کرد: رودخانه گلمکان از چشمه سبز سرچشمه می گیرد و در حقیقت این دریاچه دارای عظمتی شگرف در میان دریاچه های شمال شرق کشور است و به همین خاطر مسافران و گردشگران زیادی همزمان با فصل بهار به تماشای این چشمه می آیند.

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: دراهمیت این دریاچه همین بس که در کتابهای متعددی همچون شاهنامه فردوسی نام آن عنوان و ذکر شده و این امر نشان می دهد که تاریخ محکم و استواری در پشت چشمه سبز قرار دارد.

......................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2257564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha