۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۲۸

قامتی:

حجم آب سد تبارک قوچان به یک سوم کاهش یافته است

حجم آب سد تبارک قوچان به یک سوم کاهش یافته است

قوچان - خبرگزاری مهر: فرماندار قوچان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، حجم آب سد تبارک قوچان به یک سوم کاهش یافته است.

علیرضا قامتی در حاشیه آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران قوچان در سال 92، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی 15 سال گذشته،  شاهد 14 سال خشکسالی بوده ایم و این موضوع منجر به تغییر اقلیم شده و شرایط نامناسبی را ایجاد کرده، به گونه ای که اکنون حجم آب ذخیره شده در پشت سد تبارک قوچان به یک سوم کاهش یافته است و در صورتی که برنامه مشخصی و تدوین شده ای برای گسترش فرهنگ صرفه جویی و تغییر الگوی کشت و آبیاری نداشته باشیم، در سال های آینده دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

وی با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت و آبیاری در بخش کشاورزی گفت: متاسفانه به دلیل استفاده از روش های سنتی به ویژه روش غرقابی در آبیاری مزارع و باغ ها، 84 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده می شود و این در حالیست که میتوان با تغییر الگوی کشت و آبیاری و بهره گیری از روش های نوین از جمله آبیاری بارانی و قطره ای، از هدر رفتن منابع آبی در بخش کشاورزی  جلوگیری کرد.

رئیس ستاد بحران قوچان افزود: متاسفانه حجم آب سفره های زیرزمینی نیز در حال کم شدن است، به گونه ای که در برخی از مناطق به دلیل کاهش شدید حجم آب سفره های زیر زمینی، شاهد شور آبی و تلخ آبی می باشیم.

در ادامه کامل نیکوکار، رئیس اداره هواشناسی قوچان تصریح کرد: میزان بارندگی ها در سال 91، در قوچان 349 میلیمتر بوده و این درحالیست که از ابتدای سال جاری تا کنون میزان بارندگی ها به 169 میلیمتر رسیده که متاسفانه شاهد کاهش 180 میلیمتری بارندگی در سال جاری نسبت به سال قبل می باشیم.

وی گفت: در سال زراعی گذشته میزان بارندگی ها 224 میلیمتر بوده و در سال زارعی 92-93 میزان بارندگی ها تاکنون 75 میلیمتر بوده است که می بایست با گسترش فرهنگ صرفه جویی و تغییر الگوی کشت و آبیاری از بحران  آب در سال های آینده جلوگیری کنیم.

کد خبر 2258274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha