۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۳۱

گزارش مهر/

حال و هوای رضوی تحویل سال در امامزاده محمد عابد(ع)/ امامزاده های استان مرکزی پذیرای زائران نوروزی

حال و هوای رضوی تحویل سال در امامزاده محمد عابد(ع)/ امامزاده های استان مرکزی پذیرای زائران نوروزی

اراک – خبرگزاری مهر: سال نو فرصتی است برای تحول و آغازی دوباره و این تحول زمانی عمیق تر می شود که در فضای معنوی شکل گیرد، تحویل سال نو در صحن و کنار مزار امامزادگان(ع) یکی از سنت های پسندیده ای است که مردم استان مرکزی سال هاست، آن را به جا می آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی دارای بقاع شاخصی است که میزبان زائران زیادی در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز است. امامزاده محمد عابد(ع) یکی از بقاع شاخص استان مرکزی است که هر سال برنامه ویژه تحویل سال با حال و هوای خاص و ویژه ای در آن برگزار می شود.

 تولیت آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) گفت: برنامه تحویل سال نو، امسال نیز با شور و نشاط خاصی در این بقعه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالله حسینخانی افزود: تمام تلاش ما این است که امسال این برنامه با حال و هوای رضوی اجرا شود تا زائران از کنار قبر مطهر برادر امام هشتم(ع)، دل هایشان را به صحن و سرای امام رضا(ع) ببرند.

وی ادامه داد: پخش دعای تحویل سال، پخش صدای نقاره خانه امام رضا(ع) و  پخش بیانات مقام معظم رهبری پس از تحویل سال از برنامه های ویژه امامزاده در این شب است.

حجت الاسلام حسینخانی با بیان اینکه تحویل سال 93 همزمان با شب جمعه است، افزود: در این شب نورانی دعای کمیل نیز قرائت خواهد شد، بعلاوه تلاوت قرآن توسط قاری ممتاز و اجرای تواشیح نیز از دیگر برنامه های متنوع این شب در امامزاده محمد عابد (ع) است.

طرح جامع امامزاده محمد عابد(ع) در حال اجراست

وی در ادامه از راه اندازی فیبر نوری با همکاری مخابرات استان در این امامزاده خبر داد و گفت: با راه اندازی این سیستم، مردم استان می توانند در آینده کلیه برنامه های امامزاده را بطور مستقیم از شبکه آفتاب مشاهده کنند.

تولیت آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) خاطرنشان کرد: امامزاده محمد عابد(ع) بعنوان یکی از بقاع شاخص استان به دنبال محیطی امن و فضایی آرام برای زائران است که در این راستا طرح جامع  امامزاده محمد عابد(ع) در حال اجرا است.

حجت الاسلام حسینخانی ادامه داد: این طرح شامل 54 بخش از جمله بیمارستان، اورژانس، حوزه علمیه، خانه عالم، مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست، سیستم اداری بقعه، بسیج و آتش نشانی است که پس از بهره برداری، امامزاده محمد عابد(ع) را به جمع معدود امامزادگان کشور با چنین امکاناتی اضافه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  تامین اعتبار این طرح بیشتر از درآمد امامزاده و کمک های مردمی است، ادامه داد: مبلغ هزینه شده تا این مرحله طرح، 100 میلیون تومان اعتبار دولتی و باقی آن از طریق کمک مردم در قالب طرح مودت بوده است.

حجت الاسلام حسینخانی با تاکید بر اینکه تمامی عملیات عمرانی کنونی امامزاده با توجه به طرح انجام می شود، افزود: پنج سال از آغاز عملیات عمرانی طرح گذشته و در اولین اقدام تخریب حجره های روبروی حرم و ساخت دو هزار و 500 مترمربع حسینیه که هم اکنون در مراحل پایانی کار است، اجرا شده است.

وی ادامه داد:  هم اکنون بتن ریزی سقف حسینیه به اتمام رسیده ، گنبد آن زده شده و سقف و پنجره آن برای نصب آماده است، همچنین 150 تخته فرش توسط خیرین برای فرش کردن آن خریداری شده است.

راه اندازی حسینیه امامزاده در آینده ای نزدیک

تولیت آستان امامزاده محمد عابد(ع) با بیان اینکه  این حسینیه در آینده به عنوان زائرسرا استفاده خواهد شد، افزود: به دلیل سرمای هوا عملیات عمرانی حسینیه نزدیک به دوماه تعطیل شد و نتوانست برای ایام عید آماده باشد؛ اما روند کار دوباره آغاز و با همین سرعت شاهد راه اندازی آن در دو ماه آینده خواهیم بود.

حسینخانی خاطرنشان کرد: طرح توسعه صحن امامزاده و نوسازی بقعه آن از دیگر اقدامات این طرح است که مراحل نقشه برداری آن انجام شده و در آینده ای نزدیک بقعه فعلی تخریب و کار ساخت بقعه جدید آغاز می شود.

وی ادامه داد: همچنین کار توسعه صحن حرم به مساحت دو هزار متر مربع با سه رواق در دستور کار قرار دارد.

حسینخانی با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار این طرح تا دو الی سه سال آینده تکمیل می شود، افزود: این طرح نزدیک به 40 هکتار زمین نیاز دارد که در ادامه روند طرح باید بخشی از زمین های اطراف حرم تملک شود.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت پارک امامزاده نیز پس از تعطیلات نوروز آغاز می شود، هم اکنون طرح اولیه و نقشه آماده است و امیدواریم در ایام خردادماه سال 93 به پایان برسد.

وی گفت: برای این پارک دو هکتار زمین در نظر گرفته شده است و عملیات عمرانی آن از 15 فروردین آغاز می شود.

حجت الاسلام حسینخانی در ادامه گفت: رنگ آمیزی درب ها و سفیدکاری حجره های مخروبه از دیگر اقداماتی است که در راستای نوسازی امامزاده انجام شده است.

وی ادامه داد: این امامزاده 200 خادم دارد که 87 تن آقا، 52 تن خانم، و باقی از اعضای مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده که بر اساس نیاز استفاده می شوند.

میزبانی از  20 هزار زائر نوروزی سال 92 در امامزاده محمد عابد(ع)

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه امامزاده محمد عابد(ع) در نوروز سال گذشته 15 تا 20 هزار زائر داشته است، اظهار کرد: نوروز امسال نیز در این امامزاده و 63 امامزاده دیگر استان ویژه برنامه های سال نو برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسینخانی با بیان اینکه در ایام نوروز امامزاده ها و مساجد استان که ظرفیت پذیرایی از زائران را دارند، 24 ساعته باز هستند، خاطرنشان کرد: برگزاری طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی دو ویژه برنامه ای است که در ایام نوروز در 64 بقعه استان مرکزی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح آرامش بهاری از از 28 اسفند تا نهم فروردین 93 و سوگواره یاس نبوی نیز همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) از دهم تا 15 فروردین برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسینخانی یادآور شد: طرح آرامش بهاری با هدف شناسایی بقاع شاخص و ترویج فرهنگ وقف با برپایی خیمه های معرفت اجرا می شود، در این طرح کارشناسان مجرب از دفاتر تبلیغات اسلامی قم  به تبیین و تفسیر فرهنگ وقف برای نوجوانان می پردازند.

وی ادامه داد: در حاشیه این برنامه خیمه معرفت شامل غرفه های "  قرآن بخوانیم و جایزه بگیریم "، "نقاشی کودکان"، "همه واقف باشیم" و" عفاف و حجاب" برپا می شود.

وی افزود: توزیع بروشور و برپایی غرفه پاسخگویی به شبهات و سئوالات شرعی از دیگر برنامه های این طرح است.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: طرح سوگواره یاس نبوی مقارن با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) از دهم تا پانزدهم فروردین برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش رهروان یاس نبوی در امامزاده محمد عابد(ع) همزمان با شهادت حضرت فاطمه(س)

حسینخانی خاطرنشان کرد: سوگواره یاس نبوی برای پنجمین سال متوالی برپا می شود و هدف برنامه های آن با تبیین شخصیت حضرت فاطمه با قرائت خطبه فدکیه،  مروری بر نقش و جایگاه ولایت از دیدگاه حضرت زهرا(س) در 94 بقعه انجام می شود.

وی ادامه داد: برنامه ویژه شهادت حضرت فاطمه(س)، 14 فروردین راس ساعت ده صبح همزمان در 94 بقعه استان با تلاوت قرآن، سخنرانی و توزیع ده هزار غذا توسط خیرین، برگزار می شود. 

حسینخانی گفت: در همین روز برنامه همایش رهروان یاس نبوی راس ساعت 4 بعدازظهر در امامزاده محمد عابد(ع) برپا خواهد شد که فرصتی برای تجدید بیعت بانوان مسلمان استان با ارزش های والای حضرت فاطمه(س) است.

وی گفت: برگزاری برنامه های ویژه در ایام مختلف در راستای فرمایش رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه صورت گرفته است.

حجت الاسلام حسینخانی تاکید کرد: امامزاده ها ملجا و مامن دل های خسته هستند و باید فضایی امن برای حضور مردم باشد تا به راحتی در آن حضور یابند و خواسته های خود را بیان کنند.

وی گفت: ارتباط مردم مسلمان ایران و خصوصا استان مرکزی با امامزاده ها از گذشته وجود داشته است و در چند سال اخیر با برنامه ریزی های خوب سازمان اوقاف سامان دهی شده است.

...

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2258647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha