۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲

محیط زیست در سالی که گذشت؛ 

حذف 15 پلنگ از طبیعت ایران/ چوپان لرستانی از شلیک به پلنگِ مهاجم به دام‌هایش گذشت

حذف 15 پلنگ از طبیعت ایران/ چوپان لرستانی از شلیک به پلنگِ مهاجم به دام‌هایش گذشت

سال که گذشت به تعبیر بسیاری از کارشناسان سالی سیاه برای پلنگ های ایرانی بود چرا که تنها بر اساس آماری که در رسانه ها منتشر شد در این سال 15 پلنگ تلف شد و مرگ البرز پلنگ قطع نخاع شده تنکابنی که جای جای پیکرش آماج گلوله شکارچیان بی رحم بود یکی از تلخ ترین رویداد هایی است که برای این گونه ارزشمند در سال 92 رخ داد البته دوربین هایی که در مناطق حفاظت شده مستقر هستند سال گذشته حضور حدود 20 قلاده پلنگ را در این مناطق ثبت کردند تا مرهمی برای دوستداران حیات وحش باشند.

تصویر برداری از یک قلاده پلنگ در منطقه الموت

نوروز ۱۹۳۱ از پلنگی جوان در حالی که از درختی در مزرعه سیابنان روستای اندج بالا رفته است توسط افراد محلی فیلمبرداری شد.

کشف یک توله پلنگ ایرانی از قاچاقچیان حیات وحش در مشهد/ اولین پلنگ قربانی در سال 92

در اردیبهشت ماه سال گذشته  یک توله پلنگ ایرانی نادر که توسط قاچاقچیان حیوانات به قصد فروش به مشهد منتقل شده بود شد توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  کشف شد. در این ارتباط ۲ نفر بازداشت و نفر سوم متواری شدند.

شکار پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی مازندران/مرگ دومین پلنگ

در تیر ماه 92 نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قائمشهر در یک عملیات غافلگیرانه موفق شدند یک تخته پوست پلنگ شکار شده را کشف و ضبط کنند.

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان/مرگ سومین پلنگ

چندی بعد باز هم در تیر ماه تصویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده بود  منتشر شد.

پس از ۳۲ سال از پلنگ ایرانی در استان اصفهان تصویر برداری شد

پس از ۳۲ سال که هیچ تصویری از پلنگ ایرانی در استان اصفهان به ثبت نرسیده بود، مردادماه ۱۳۹۲ در ارتفاعات چوپانان واقع در پناهگاه حیات وحش عباس آباد از یک قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری شد.

ثبت تصویر پلنگ ایرانی، برای نخستین بار در تاریخ منطقه حفاظت شده هفتاد قله

در تاریخ ۱۳۹۲/۵/۲۹ دوربین های تله ای نصب شده در منطقه حفاظت شده هفتاد قله برای نخستین بار در طول تاریخ این منطقه، موفق به ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در این زیستگاه قدیمی و ارزشمند گردیدند.

یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان رودبار کشته شد/مرگ چهارمین پلنگ

بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۳۹۲/۶/۳۱ به دنبال ارائه گزارشی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار، مبنی بر شکار یک قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار، نیروهای یگان محیط زیست در منطقه حاضر و پس از بازرسی از یک منزل شخصی، پوست پلنگ شکار شده را در انبار منزل مذکور کشف کردند.

برای نخستین بار از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات نیکشهر تصویربرداری شد

در مهرماه ۱۳۹۲ برای نخستین بار با استفاده از دوربین تله ای از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات بخش مرکزی شهرستان نیکشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان تصویر برداری شد.

از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات فیروزکوه تصویربرداری شد

در رخدادی کم نظیر، روز ۱۳۹۲/۸/۸  محیط بانان شهرستان فیروزکوه مستقر در محیطبانی پشتکو موفق شدند از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کاوده تصویربرداری کنند.

ماجرای پلنگ و چوپان  لرستانی

یک قلاده پلنگ با حمله به گله دام های اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان منجر به تلف شدن تعداد زیادی از بز های اهلی شد اما  نوروز حیدری چوپان مسلح از شلیک به پلنگ به خاطر زیبایی و ارزش های زیست محیطی این گونه گمیاب خودداری کرد

موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست و هموطنی که تمام خسارت چوپان فداکار لرستانی را پرداخت کرد

 سید مجتبی هاشمیان مدیر کارخانجات گلریز طی مراسمی ضمن تقدیر و تشکر از نوروز حیدری به پاس انسانیت و حرکت با ارزش این چوپان فداکار، طی یک فقره چک به ملبغ ۱۳۲ میلیون ریال تمام خسارات وارده به وی را جبران کرد و مسئولان سازمان محیط زیست که قول داده بودند تمام خسارات این چوپان را بپردازند این پاداش را به پای خود نوشتند که البته بعد از رسانه ای شدن ماجرا اعلام کردندکه پرداخت خسارت دامدارانی که دامهایشان مورد هجوم حیات وحش قرار می گیرد وظیفه قانونی سازمان محیط زیست است و خسارت چوپان لرستانی هم محفوظ است.

مشاهده ۳ قلاده پلنگ در یک باغ شخصی در نزدیکی جاده کرج – چالوس

سال گذشته  3 قلاده پلنگ شامل یک پلنگ ماده و ۲ دو توله اش به محوطه یک باغ شخصی واقع در فاصله یک کیلومتری از جاده چالوس در حاشیه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، وارد شدند و صاحب باغ موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع رسانی کرد.

یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان کشته شد/مرگ پنجمین پلنگ

روز جمعه هشتم آذر ۹۲، یک قلاده پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس و به دلیلی نامعلوم در شهرستان استهبان استان فارس کشته شد.

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودرو در لرستان/مرگ ششمین پلنگ

یکشنبه ۱۳۹۲/۹/۱۷ در کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد – الشتر، محدوده گردنه ایواندر متاسفانه یک قلاده پلنگ ایرانی حین عبور از جاده بر اثر برخورد با یک خودروی سواری کشته شد.

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در بافق و مفقود شدن لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس/مرگ هفتمین پلنگ

به فاصله کمتر از ۱۵ روز از مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان و مرگ پلنگی دیگر بر اثر برخورد با خودرو در جاده خرم آباد – الشتر، پلنگی دیگر این بار در شهرستان بافق استان یزد از طبیعت کشور حذف گردید.

کشتار بیرحمانه یک پلنگ ماده با ضربات چوب و سنگ در شهرستان تایباد/ مرگ هشتمین پلنگ

در دی ماه سال گذشته پس از کشته شدن ۳ قلاده پلنگ ایرانی در استهبان، خرم آباد و بافق در کمتر از ۱۵ روز، در کمال ناباوری از شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی خبر می رسد یک قلاده پلنگ ماده توسط افراد محلی به طرز وحشیانه ای کشته شده است.

یک توله پلنگ ایرانی در شهرستان گچساران به دلیل برخورد با خودرو و خونریزی داخلی تلف شد/ مرگ نهمین پلنگ

توله پلنگی که در تاریخ ۹۲/۱۰/۴ حوالی ساعت ۲۲ در محور گچساران به دیل با یک خودرو برخورد کرده بود حین انتقال به یاسوج تلف شد.

یک پلنگ ایرانی در خرم آباد هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و فلج شد/ دهمین پلنگ قربانی در سال 92

در دی ماه 92 پلنگ مجروح خرم آباد که مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و مجروح شده بود در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت درمان قرار گرفت اما ماده پلنگ جوان به دلیل برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضایعه نخاعی شده است.

برای نخستین بار از ۲ قلاده پلنگ ایرانی در سرخس تصویربرداری شد

دی ماه سال گذشته اگر چه تلفات پلنگ در کشور بسیار زیاد بود اما درحالیکه امیدها برای مستند سازی حضور پلنگ در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه کمرنگ شده بود، در سرکشی به دوربین ها مشخص شد در کمال ناباوری  به فاصله حدود ۲ ساعت از ۲ قلاده پلنگ تصویربرداری شده است.

یک پلنگ ایرانی در تنکابن به دلیل برخورد گلوله قطع نخاع کامل شد

روز جمعه ۹۲/۱۰/۱۳ یک پلنگ نر بزرگ جثه در حاشیه رودخانه ای در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن در حالی که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبود و خود را روی زمین می کشید، مشاهده شد. پس از انتقال حیوان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد پلنگ به دلیل برخورد گلوله به ستون مهره ها دچار قطع نخاع کامل شده است.

زندگی پر درد و رنج البرز (پلنگ تنکابن) پایان یافت/ مرگ یازدهمین پلنگ

زندگی پلنگ مجروح تنکابن پس از مدتها تحمل درد و رنج، بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ دیماه ۹۲ با استفاده از روش مرگ بدون درد پایان یافت.

در رخدادی کم نظیر از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان تصویربرداری شد

چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۱  علی برگر، عکاس و علاقه مند به طبیعت موفق شد از ۳ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه چهلمیر پارک ملی تندوره در یک قاب تصویربرداری کند.

مشاهده لاشه سوخته یک پلنگ ایرانی در شهرستان گچساران/ مرگ دوازدهمین پلنگ

اواخر دی ماه ۱۳۹۲ لاشه یک قلاده پلنگ در محلی نزدیک به نقطه ای که اوایل این ماه  یک توله پلنگ بر اثر برخورد با خودرو تلف شد، مشاهده شده است. لاشه این پلنگ در حالی مشاهده شده که به آتش کشیده شده و کاملا سوخته است.

مشاهده یک قلاده پلنگ پس از شکار یک گراز وحشی در ارتفاعات فیروزکوه

یکی از محیط بانان شهرستان فیروزکوه روز شنبه ۹۲/۱۱/۵ حوالی ساعت ۱۴ حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع کاوه ده بصورت ناگهانی با یک قلاده پلنگ که پس از شکار یک گراز وحشی مشغول خوردن آن بود مواجه شد.

تصویربرداری استثنائی از پلنگ ایرانی در حال تعقیب شکار در پارک ملی تندوره

یکی از عکاسان خوش ذوق حیات وحش کشور در جریان سفر خود به استان خراسان رضوی موفق به ثبت تصاویری استثنائی از پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره شده است.

کشف لاشه تاکسیدرمی شده یک پلنگ ایرانی در مرز پیرانشهر/ مرگ سیزدهمین پلنگ

بهمن ماه سال 92 نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پیرانشهر با همکاری مامورین انتظامی مستقر در گمرک تمرچین لاشه تازه تاکسیدرمی شده یک پلنگ ایرانی را در هنگام خروج از مرز پیرانشهر کشف و ضبط کردند

عامل کشتار البرز (پلنگ تنکابن) به تحمل ۶ ماه زندان محکوم شد

پس از گذشت حدود یک ماه از شناسایی و دستگیری عاملین کشتار البرز (پلنگ تنکابن)، طی رای صادره از دادگاه عمومی بخش خرم آباد تنکابن، متهم ردیف اول پرونده به تحمل ۱۸۲ روز زندان محکوم گردید.

تصویربرداری شگفت انگیز از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان در پارک ملی تندوره

 مهدی حسن زاده عکاس حیات وحش در تاریخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ موفق شده است از ۳ پلنگ ایرانی در یک قاب در پارک ملی تندوره تصویربرداری کند.

برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه تصویربرداری شد

پس از یک سال تلاش شبانه روزی کارشناسان و محیط بانان استان ایلام برای اثبات حضور پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه، سرانجام  در روزهای یکم، سوم و چهارم اسفندماه سال جاری تصاویر زیبایی از این گونه با ارزش در شب و روز توسط ثبت گردید.

تصویربرداری جالب توجه از یک پلنگ ایرانی در حاشیه جاده آسفالته

دوربین مدار بسته ای که جهت کنترل و حفاظت بهتر در جاده ای که از قلب منطقه حفاظت شده پرور عبور می کند، نصب شده ، از یک پلنگ ایرانی در داخل جاده تصویربرداری کرد  که در آرامش کامل و در روی جاده آسفالته در حال حرکت بود.

کشتار و بریدن سر یک پلنگ ایرانی در شیروان/ مرگ چهاردهمین پلنگ

اسفند ماه سال گذشته یکی از همیاران محیط زیست شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی تصاویر و گزارش موثقی از کشتار یک پلنگ ایرانی و بریدن سر و دم یک پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس در اختیار دیده بان محیط زیست قرار داد.

لاشه یک قلاده پلنگ دیگر در جنگل گلستان پیدا شد/ مرگ پانزدهمین پلنگ در سال جاری
چندی بعد رئیس پارک ملی گلستان از پیدا شدن لاشه یک پلنگ بالغ توسط ماموران محیط بانی در جنگل گلستان خبر داد.

اگرچه در سال 92 خبر های زیادی از تلفات پلنگها در رسانه ها منتشر شد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در این سال تلفات این گونه ارزشمند در کشور بی سابقه بوده اما برخی از کارشناسان نیز معتقدند سال های پیش نیز همین میزان پلنگ از طبیعت کشور حذف می شده ولی به دلیل کم رنگتر بودن مسائل زیست محیطی اخبار آنها منتشر نمی شده است به هر حال روشن است که هنوز هم اخباری که از تلفات گونه های حیات وحش منتشر می شود گویای تمام تلفات آنها نیست بنابراین مسئولان باید هر چه بیشتر در فرهنگ سازی برای حفاظت از گونه های حیات وحش به ویژه پلنگ زیبای نادر ایرانی همت گمارند.

گزارش از بهار سلاحورزی

 

کد خبر 2259478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha