۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

گزارش مهر/

رصد دل انگیز ستارگان پنجمین آسمان تاریک دنیا/ "سه قلعه" بهترین کانون زمینی دنیا برای رصد کهکشانها

رصد دل انگیز ستارگان پنجمین آسمان تاریک دنیا/ "سه قلعه" بهترین کانون زمینی دنیا برای رصد کهکشانها

بیرجند - خبرگزاری مهر: سه قلعه از توابع خراسان جنوبی دارای پنجمین آسمان تاریک جهان است که رصدخانه ها و آسمان زیبا و بی انتهای آن خود را برای میزبانی مسافران نوروزی که رصد آسمان را دریچه ای به سوی شناخت بی نهایت خداوند می دانند آماده کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آسمان کویر و زیبایی نهفته در شب های آن سال هاست که در لای کتاب های نویسندگان و شاعران و زمزمه های عارفان و عاشقان رسوخ پیدا کرده است اما درک این زیبایی جز با تجربه زیست شبانه در کویر حاصل نمی شود و نورزو سال 93 بهترین فرصت را برای مسافران نوروزی فراهم کرده تا در قالب تورهای گردشگری یا به صورت خانوادگی  به تماشای پنجمین آسمان تاریک جهان بنشیدند.

حتما شنیده اید که بسیاری از منجمان و نویسندگان می گویند از میان پنهه کویری، این سرزمین که هر گوشه آن می تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان ها باشد کویر سه قلعه حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران دارد زیرا سه قلعه پرستاره ترین آسمان کویر را دارد چر ا که  خداوند لطف بی انتهای خویش را  شامل حال کویر آن کرده و شب های آن را به پنجمین آسمان تاریک جهان مبدل کرده است.

کویر سه قلعه در فاصله 30 کیلومتری شهر سه قلعه در شهرستان سرایان از توابع خراسان جنوبی قرار دارد که از سمت جنوب غربی به کویر مرکزی ایران متصل  شده و از  سال های گذشته به عنوان یکی از سایت گردشگری نجومی جهان و ایران مطرح است.

 تاریکی بی انتهای شبهایش، آن را به یکی از مهم ترین سایت ها برای رصد سحابی ها، کهکشان ها و ستاره های قطبی تبدیل کرده است به گونه ای که شما با رصد ستارگانش متوجه می شوید که معمار بیکران  هستی آن رابه زیباترین مصابیح زینت داده است.

 چراغ هایی که نه تنها شب کویر را نور افشانی می کنند بلکه هر مخاطبی را متوجه آفرینش بی عیب نقص هستی  کرده و ناخودآگاه زمینه کرنش انسان در برابر خداوند فراهم کرده و همانطور که در فلسفه نوروز در ایران باستان و دعای تحویل سال آمده است حال انسان را به بهترین حال ها تغییر می دهد چرا که کرنش و تسلیم در برابر خداوند بهترین حال ها برای انسان است.

سه قلعه بهترین کانون زمینی دنیا برای رصد سحابی و کهکشان ها

کارشناس نجوم و فیزیک هسته ای سه قلعه ای را بهترنی نقطه کانونی زمین در جهان برای رصد کهکشان ها و ستارگان عنوان کرد.

حاتم یوسفی در گفتگو با مهر، با بیان این که سه قلعه پنجمین آسمان تاریک جهان را دارد، گفت: بر خلاف تصور عامه هر چه آسمان تاریک تر باشد رصد سحابی، کهکشان ها و سیارانت بهتر ممکن می شود و از آن جایی که ماده تاریکی در آسمان سه قلعه بیشتر از سایر نقاط سیاره زمین است این منطقه به یک سایت گردشگری و رصدی بکر برای منجمان جهان تبدیل شده است.

وی افزود: واقع شدن در فضای دشت و برخورداری از ماده تاریکی دو ویژگی منحصر به فرد سه قلعه برای رصد ستارگان است.

کارشناس اختر فیزیک و نجوم با بیان این که آسمان سه قلعه یکی از شگفت انگیز ترین آسمان های جهان برای رصد ستارگان است گفت: ویژگی این آسمان به حدی شگفت است که امکان رصد ستارگان و سیاره های زحل و زهره در ماه های تابستان و بهار بدون تلسکوپ و با چشم معمولی هم امکان پذیر است.

یوسفی با بیان این که سایت رصدی سه قلعه نیازمند معرفی هرچه بیشتر به عموم است گفت: سفر رصدی به سه قلعه علاوه بر افزایش سطح بینش و نگاه آدمی به خلقت آسمان ها و زمین ، زمینه آرامش روحی و روانی آدمی را با سکوت بی انتهای خود فراهم می کند.

وی یادآور شد: سه قلعه یکی از مناطق بکر در خراسان جنوبی برای مسافران نوروزی است که علاقه خاصی به نجوم و رصد ستارگان دارند.

تحقق شب آروزها در کویری ترین آسمان جهان

محسن الهامیان، دبیر انجمن نجوم آسمان مهر خراسان جنوبی با بیان این که در اعتقادات مردم نگاه کردن به عبور شهاب به معنای تحقق آروزهای انسان است، گفت: با توجه به این که سه قلعه  پنجمین آسمان تاریک جهان را دارد شب های آن همواره محلی برای عبور هزاران شهاب است که انسان می تواند تحقق آروزهای خود را در مسیر عبور شهاب های نورانی آن ببیند.

الهامیان گفت: جوانان و مردم خراسان جنوبی در قالب تورهای گردشگری از طریق انجمن آسمان مهر در چند سال گذشته بارها به رصد آسمان سه قلعه رفته اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه آنچنان که شایسه سه قلعه است زیبایی بی انتهای آسمان آن برای عموم مردم معرفی نشده است و عموم مردم می توانند در ایام عید با سفر به کویر و رصدخانه شهر سه قلعه سحابی ها، کهکشان های و سیاره های زحل ، زهره و وسایر پدیده های نجومی را به تماشا بنشینند.

دبیرانجمن نجوم آسمان مهر با بیان این که تماشای ستارگان و کهکشان ها علاوه بر پی بردن به خلق بی انتهای هستی زمینه آرامش روحی انسان را فراهم کرده است، گفت: مسافران در نوروز علاوه بر استفاده از جاذبه های طبیعی شهرستان سرایان  می توانند گردشی نجومی به آسمان سه قلعه هم داشته باشند.

الهامیان یادآور شد: مسافران نوروزی در مسیر عبور خود از خراسان جنوبی می توانند با تماشای پنجمین آسمان تاریک جهان در سه قلعه سفر نوروزی سال 93 خود را به یکی از خاطره انگیزترین گردشهای عید خود تبدیل کند.

رصد خانه سه قلعه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

علی نبی زاده، فرماندار شهرستان سرایان نیز  پیش از این در جمع خبرنگاران با بیان این که شهرستان سرایان آماده میزبانی از مسافران نورزی است، گفت: شهرستان سرایان از جاذبه های گردشگری زیادی برای بازدید مسافران نوروزی برخوردار بوده که رصد ستارگان کویری آسمان سه قلعه یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سه قلعه پنجمین آسمان تاریک جهان را دارد، ادامه داد: مسافران نوروزی در قالب دوره های آموزشی نجوم آماتور می توانند با جاذبه های نجومی آسمانی این شهر آشنا شوند.

فرماندار سرایان از آمادگی شهر سه قلعه برای میزبانی گردشگران نجومی نوروزی خبرداد.

نبی زاده یادآور شد: گردشگری نجوم یکی از گردشگریهای متفاوت نوروزی بوده که مسافران نوروزی می توانند در عید امسال آن را به یکی از خاطره های دل انگیز خود تبدیل کنند.

کد خبر 2259932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha