۴ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴

مهر گزارش می دهد؛

مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان در سپیدان/ طبیعت رویایی فارس پذیرای گردشگران

مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان در سپیدان/ طبیعت رویایی فارس پذیرای گردشگران

آبشار مارگون مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان و یکی از زیباترین آبشارهای خاورمیانه است و در کنار دیگر آبشارها و جاذبه های طبیعی دیگر، طبیعتی رویایی را برای گردشگران پدیدآوره است.

به گزارش خبرنگار مهر، آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی شده است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.  این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

هیچ رودخانه ای در بالای این آبشار وجود ندارد. ارتفاع آن نزدیک بیش از 120 متر و عرض آن حدود 400 متر تخمین زده میشود. هر چند آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد زیرا هر روز چشمه ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده و گاه نیز چشمه ای آبش کم یا قطع می شود.

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

این آبشار را زیباترین آبشار خاورمیانه می دانند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است.

 آبشاری فدامی در داراب

آبشارهای فدامی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله این آبشارها از مرکز استان فارس 380 کیلومتر است که در منطقه گرم و خشک بخش فرگ داراب و در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس واقع شده است.

آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است

.

عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به 800 متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به 200 متر رسیده است.  این آبشار دارای همزمان چهارنوع آب شور، شیرین، سرد و گرم است که با هم مخلوط می شود.

تنگ بستانك (بهشت گمشده(

بهشت گمشده در امتداد جنوبي-شمالي به سمت دشت كامفيروز قرار گرفته و يكي از زيباترين جلوه‌گاه‌هاي طبيعي استان فارس به شمار مي‌رود.

وجود چشمه‌سارهاي زيبا، آبشارهاي كم ارتفاع طبيعي و انواع درختان جنگلي (بلوط، كيكم، بنه و بادام) سبب شده تا در سال 1371 اين منطقه كه گستره‌اي بيش از 20 هزار هكتار را دربرمي‌گيرد، به عنوان اثر طبيعي-ملي در زمره مناطق حفاظتي قرار گیرد.

بهشت گمشده با طبيعت بسيار زيباي خود همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

در کنار روستای تنگ براق، تنگه‌ای در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است.

سنگ نوشته تنگ براق

تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق و از جاذبه‌های گردشگری استان فارس است. در این تنگه با رویش گیاهان، پاسیوهای طبیعی در دیوارهها و شکافها تشکیل می‌شود.

رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر میریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای 40 متر و در حدود 100 متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است.

در دیواره صخره سمت چپ تنگ، غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد.

دیواره و کف غار پوشیده از خزه ‌است. تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است.

این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدید آورده‌است.

این تنگه شگفت انگیز علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی بدیل، کتیبه‌ای سنگی با یک متر عرض از دوران ساسانی را به یادگار حفظ کرده است.

این جایگاه پر سایه با آب گوارا و چشم انداز زیبا سبب شده تا شاپور در آن به استراحت بپردازد. قسمتی از نبشته از دل صخره کنده شده است و نزدیک شیب تند کنار رودخانه افتاده است.

کد خبر 2260085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha