۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۳۶

گزارش مهر/

کلوتهای شهداد اقیانوسی از زیبایی در قلب کویر/ امن ترین منطقه گردشگری در گرمترین نقطه زمین

کلوتهای شهداد اقیانوسی از زیبایی در قلب کویر/ امن ترین منطقه گردشگری در گرمترین نقطه زمین

کرمان - خبرگزاری مهر: وجود کلوتهای زیبای شهداد در طول چندمین کیلومتر در شمال منطقه باستانی شهداد در استان کرمان در کنار رودخانه شور و گرمترین نقطه زمین شرایط مساعدی را برای توسعه گردشگری کویر در ایران را فراهم کرده این در حالیست که هم اکنون هزاران گردشگر برای بازدید از این قابلیتها در قالب تورهای گردشگری در این امن ترین مناطق کویر در حال نوروزگذرانی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان زیبای کرمان هم اکنون میزبان هزاران گردشگر از مناطق مختلف کشور است وجود صدها محوطه باستانی در کرمان این فرصت را به وجود آورده است که گردشگران ویترینی از دیدنیهای بی نظیر تاریخی را در پیش روی خود داشته باشد اما نکته قابل توجه در کرمان وجود قابلیتهای اکوتوریسم است در استان کرمان از جنگلهای انبوه بافت و رابر گرفته تا ارتفاعات مملو از گل لاله زار و گلزار در شهرستان بردسیر تا دره مدیترانیه ای دلفارد در جنوب استان تا جنگلهای کهور وجود دارد و زمینه طبیعت گردی را فراهم کرده است. گاهی وسعت برخی از این داشته های اکوتوریسم از وسعت استانهای مجاور کرمان نیز بیشتر است.

در این میان در شمال استان کرمان کویر لوت قرار گرفته است کویری مملو از رمز و رازهای طبیعت، از منطقه گندم بریان گرفته تا گودترین چاله مرکزی ایران تا کلوتهای بی نظیر و مرتفع شهداد.

این در حالیست که شهر شهداد که خود دروازه کویر نامیده می شود و در نزدیکی گرمترین نطقه زمین قرار دارد یکی از مناطق باستانی ایران محسوب می شود، وجود محوطه باستانی تمدن خبیص و شهر کوتوله های شهداد از جمله داشته های بی نظیر این منطقه است.

حضور هزاران گردشگر در کمپ کویری شهداد/ هر لحظه برتعداد گردشگران افزوده می شود

هم اکنون نیز هزاران گردشگر در حال بازدید از کویر شهداد و کلوتهای این منطقه هستند و کمپ شهداد در عمق کویر نیز مملو از گردشگر است.

با توجه به کاهش دمای هوا، هم اکنون منطقه گندم بریان نیز به محدوده ای برای بازدید گردشگران تبدیل شده است و از مناطق مختلف کشور پس از بازدید از باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم، ارگ راین و مجموعه بزرگ گنجعلیخان به کویر شهداد می آیند تا ضمن بازدید از کویر از کلوتهای سر به فلک کشیده و رودخانه شور بازدید کنند.

حضور صدها راهنمای گردشگری و بلد محلی در کویر شهداد

صدها راهنمای گردشگری، با همکاری میراث فرهنگی در قالب دهها تور و در امنتی کامل و با حضور ماموران نیروی انتظامی در حال بازدید از این منطقه هستند.

به گردشگران توصیه می شود قبل از ورود به کویر لوت اطلاعات کامل را از راهنمایان تور ها دریافت کنند و به صورت انفرادی وارد کویر نشوند وسعت کویر لوت و رمز آلود بودن مناطق گردشگری دلیلی است برای گردشگران که بدون توجه به اخظارها وارد مناطق کویری نشوند.

کمپ کویری شهداد مکان مورد توجه سفیران کشورهای خارجی

میراث فرهنگی کرمان هم اکنون با ساماندهی تورهای گردشگری و استقرار امداد گران هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس شرایط را برای حضور گسترده گردشگران در این منطقه مهیا کرده است.

اما در صورتیکه خارج از مسیرهای گردشگری وارد کویر شوید احتمال بروز خطراتی برای گردشگران از جمله گم شدن در بیابان وجود دارد.

گشتی در سفرنامه شهر عجایب

این منطقه بارها مورد توجه سفیران کشورهای اروپایی قرار گرفته و حتی کمپ این منطقه بارها محلی برای اسکان و استقرار مهمانان عالی رتبه کشورهای خارجی نیز بوده است و هم اکنون نیز آماده بازدید گردشگران نوروزی است.

یک گردشگر در سفرنامه ای پس از حضور در این منطقه می نویسد؛ برای رفتن به شهداد و منطقه کلوت ها در بیابان لوت بهتر است در فصل های سرد سال به استان کرمان بروید.

بر خلاف تصور عموم، کرمان یک استان چهار فصل است و حتی برخی مناطق آن بسیار سرد می باشد مانند بردسیر و ارتفاعات بالای 4000 متر دارد،  ولی شهداد در منطقه گرم از کرمان و در بیابان لوت واقع شده است.

در حدود 20 کیلومتری شهداد به کلوت ها به منطقه ده سیف و روستای شفیع آباد می رسید که در آنجا جاده ای به سمت کمپ کویری شهداد به سمت شرق می رود و پس از مسافت حدود 10 کیلومتر به "کوتو ها" در کمپ می رسید.

در آنجا امکانات مناسب برای اسکان گردشگران تدارک دیده شده است.  

در منطقه کلوت ها به شکل های زیبایی بر می خورید که آنها به دست "آب، باد، خاک و زمان" ساخته شده است. اشتباه نکنید که اینها "فرسایش" نیست و بلکه سازه هستند.

در مسیری که از شهداد به سمت کلوت ها می روید به پدیده ای نادر که بزرگترین آن فقط و فقط خاص ایران است و نمونه کوچک آن در انگشت شمار کشور جهان دیده می شود بر می خورید.

گلدانهای کویری نمادی از زیبایی شهداد

نام آن "گلدان های کویری" یا "نبکا ها" هست که عبارت است از تپه ای از خاک که بر روی آن درخت می باشد.

ارتفاع بزرگترین آن در ایران به 40 متر هم می رسد و در کشور های دیگر کمتر از پنج متر دیده شده است.

یکی از شگفتی هایی که در شهداد مشاهده کردم این بود که در حالیکه در شهر شهداد از فرط گرما یخ به صورت خودم چسبانده بودم، در حال تماشای کوه های مرتفع برفی در اطراف شهر بودم.

من سفر های زیادی رفتم ولی این شگفتی را در هیچ کجای دیگر ایران ندیدم.

قلعه شفیع آباد نیز در ابتدای جاده کمپ کویری شهداد در روستایی به همین نام می باشد.

قهوه خانه زیر زمینی در روستای شفیع آباد

توجه داشته باشید که یکی از دیدنی های گمنام به نام قهوه خانه زیر زمینی نیز در نزدیکی همین روستاست که بسیار جالب و عجیب است.

از دیدنی های ساخته شده بدست بشر در شهداد می توان از "آب انبار شش بادگیر" و همچنین شهداد باستانی در شش هزار سال پیش را رویت نمود. آب انبار در داخل شهر و شهر باستانی در حاشیه آن قرار دارد.

برای رفتن به گندم بریان حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید. به روش های مختلف میتوان از این سرزمین عجیب دیدن کرد.

به یاد داشته باشید که از روستای خوش آب و هوای "سیرچ" و میوه های آن غافل نشوید. در اینجا میتوانید از "چشمه های آبگرم سیرچ" در مسیر گلباف هم بهره ببرید و فاصله زیادی با سیرچ ندارد.

توصیه من این است که به نقاط مختلف این منطقه بروید و از قسمت های گوناگون دیدن کنید. مانند؛ شهداد قدیم، آب انبار شش بادگیر، گلدان های کویری، کوتو ها در کمپ کویری شهداد، ربدو ها یا گلدان های چند طبقه، گندم بریان، کلوت ها، روستای ییلاقی سیرچ، آبگرم گلباف، سرو هزار ساله گلباف و خیلی دیدنی های دیگر که می توانید با تعقیب این بخش از وبلاگ به آنها دسترسی پیدا کنید.

کویر لوت سرشار از شگفتی است

یک کویر نورد در خصوص کلوتهای شهداد می گوید: كلوت به رمز و راز نشسته كوير لوت، در اين روزهای شيوا و آرام خاطرات كهن ايام را در ذهن شيفته خود مرور مي كند. اين منظره جاودانه در آن سوي شهر قديمي شهداد كرمان در بطن جذاب خود جلوه پرفروغي از ميراث بسيار قديمي منابع طبيعي را به نمايش مي گذارد.

محمدرضا اسماعیل پورادامه می دهد: بيابان هاي به شوره نشسته كوير لوت در فصل زمستان و بهار ايام خوش كوير نوردي را به جلوه واداشته است، از شهر شهداد وقتي به حاشيه مي آييد، كوير پردامنه لوت، منظر ديدگان را تا 45 كيلومتري شهداد مي آرايد. باد، با ترنم شيدا گونه مي وزد و با آهنگي جادويي و دست هاي هنرمندانه شگفتي هاي كلوت كويري را به نمايش مي گذارد.

وی می گوید: اين روزها فصل خوش كوير نوردي است. تغييرات آب و هوايي باران گاه و بيگاه را برتن شوره زار هاي حاشيه شهداد پاشيده است پس از بارش هر باران، وزش باد هراسان بر كوير لوت خيمه مي زنند. وقتي باد اوج مي گيرد،ْ زوزه دل گيرانه اش سفره هاي رنگ آبي سراب كويري را پاورچين و آرام بر مي چيند، تا خواب به تمنا نشسته كوير لوت آشفته نشود.

وی می افزاید: تا چند هفته ديگر، باد مواج رخ از كوير لوت بر مي كشد و پس از چند روز آرامش و يكه تاري سراب بر عرصه هاي كويري، تندر توفان هاي سركش موسمي از چاله هاي سياه كوير لوت سر بر آسمان مي سايد. وقتي گردباد به توفان نشسته تن كوير را مي روبد، ماسه هاي نقره اي به سان ستون هاي مواج تا مأوراي آسمان چرخش تابداري را شكل مي دهند. در اين تغييرات هوايي، كلوت كويرلوت رخت سفر بسته ودر اعماق چاله هاي ناپيداي شوره زار بياباني محو مي شوند. تا توفان هاي موسمي نيامدند براي مشاهده كلوت اين ميراث كهن كوير در حاشيه شهداد، سفري را برنامه ريزي كنيد.

عارضه ای که تنها در کویر ایران رشد یافته و کویر را آراسته است

در نواحی بیابانی، به برجستگی‌های بین شیارهای U شکل کَلوت می‌گویند. رأس این برجستگی‌ها مسطح، طرف رو به باد آن‌ها پرشیب و طرف دیگر آن‌ها کم‌شیب است. یاردانگ‌ها اغلب در رسوبات نرم دریاچه‌ای گذشته به وجود می‌آیند و در برخی بیابان‌های دنیا از جمله بیابان غربی مصر و بیابان لوت در ایران وجود دارند.

یاردانگ‌ها اغلب در رسوبات نرم دریاچه‌ای گذشته به وجود می‌آیند و اشکال تپه‌های فرسایشی حاصل فرسایش بادی یاردانگ‌ها در مناطق خشک دنیا ازقبیل ایران، ایالات متحده، چاد، مصر، و پرو درسطح وسیعی گسترش یافته‌اند و فرآیندهای موجود تا حدی موردمطالعه قرار گرفته‌اند.

سنگ‌های ناپیوسته مانند لای، رس به علت چسبندگی، به طور نامحسوسی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار می‌گیرند و در حالت مرطوب، باد تأثیری ناچیزی دارد. در حالت خشک، هنگامی باد از دشت رسی می‌گذرد، با حمل دانه‌های ماسه، سطح دشت را شیار داده دراین صورت به آن کلوت می‌گویند.

ناهمواری‌ها و اشکال فرسایش بادی ازجمله کلوت‌ها در مناطقی واقع هستند که باد سرعت کافی برای بادکندگی و سایش داشته باشدکه در الگوی فرسایش بادی برخلاف فرسایش آبی حرکت مواد درهمه جهات امکان پذیراست.

 در نواحی با باد مداوم شدید و اقلیم خشک و بستر مناسب فرسایش باعث ایجاد شیارهای به صورت آرایه‌های موازی می‌شود که این شیارها (دالان‌ها) براثر افزایش فرسایش بادی-آبی گسترش می‌یابند. بدین نحو که عامل رطوبت باعث نرمی و سستی سطح منطقه می‌گردد. پس از خشکیدگی به سهولت با کوچکترین حرکت باد مواد برداشته می‌شود.

درحد فاصل این شیارها تپه‌های موازی ودوکی شکل کلوت‌ها هم جهت با باد غالب منطقه باقی می‌مانند: حالت دوکی‌شکل آن به نحو عمل فرسایش فرسایش بادی مربوط می‌شود به طوری که شیب روبه باد بیش از قسمت پشت به باد است.

عموما بزرگ‌ترین کلوتهای ایران و در واقع معروف‌ترین انها در دشت شهداد-منطقه لوت براساس ابعاد و عامل فرسایش به دو رخساره تقسیم می‌گردند. کلوتهای شهداد کرمان از زیباترین منظر طبیعی دنیا هستند که همه ساله گردشگران خارجی فراوانی را به سوی خود می کشانند. بویِه که در سالهای اخیر امکانات رفاهی و دسترسی این منطقه بهبود پیدا کرده است. این منطقه که به شهر خیالی لوت هم شهرت دارد از سوی مجله نشنال ِژئوگرافیک چند سال پیش به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی دنیا انتخاب شده است.

رونق گردشگری در کویر

یاردانگ‌های بزرگ حاصل فرسایش آبی-بادی و یاردانگ‌های کوچک تحت تاثیر فرسایش بادی شکل گرفته‌است.

محمد جهانشاهی مسئول گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به موقعیت بسیار خاص و ویزه کلوتها در گردشگری ایران به خبرنگار مهر گفت: کرمان اقلیمهای مختلف دارد و یکی از اقلیمهای ویژه استان کرمان کویری بودن استان است.

وی افزود: در ذهن مردم این است که کویر چیزی برای عرضه ندارد اما کویر نوردی یکی از صنعتهای بی نظیر گردشگری در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی است که باید در استان کرمان نیز گسترش یابد و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند.

وی با اشاره به امنیت بسیار بالای این منطقه گفت: شگفتیهای بی نظیر کویر برای کویر نوردان حرفه ای نیز غیر قابل پیش بینی و زیبا است و به مردم توصیه می شود بدون راهنما وارد کویر نشوند.

وی به وجود کمپ کویری شهداد اشاره کرد و گفت: زمینه های لازم برای گردشگری در این بخش از کویر وجود دارد و باید به صورت ویژه در خصوص گردشگری در این بخش از استان کرمان سرمایه گذاری کرد.

وی گفت: سالانه هزاران نفر از این بخش از کویر کرمان بازدید می کنند.

 

 

کد خبر 2260970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha