۱۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰

گزارش تصویری - تشریحی/

بقعه امامزاده قاسم(ع) بنایی با 8 قرن قدمت/ تلفیقی از آرامش معنوی و معماری اسلامی

بقعه امامزاده قاسم(ع) بنایی با 8 قرن قدمت/ تلفیقی از آرامش معنوی و معماری اسلامی

ازنا - خبرگزاری مهر: امامزاده قاسم یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی - مذهبی شهرستان ازنا است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده و در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی پذیرای زائران است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ازنا به علت قرار داشتن در شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب و همچنین نقطه اتصال غرب به مرکز کشور هر سال پذیرای میهمانان نوروزی بسیاری است که از طبیعت و نقاط تاریخی و مذهبی این شهرستان نیز دیدن می کنند.

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان ازنا که به عنوان نماد این شهرستان نیز شناخته می شود بنای تاریخی امامزادگان قاسم و زید هستند که در روستای امامزاده قاسم این شهرستان واقع شده است.

این روستا در فاصله 28 کیلومتری شهرستان ازنا واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالته است که در حاشیه جاده ازنا - اراک قرار گرفته است.

به گفته اهالی روستای امامزاده قاسم این روستا در گذشته به "کنده سپید" مشهور بوده که پس از دفن این امامزادگان بزرگوار به روستای امامزاده قاسم تغییر نام داده است. این امامزادگان از فرزندان امام حسن(ع) هستند که در قرن ششم توسط سپاه بنی عباس به شهادت رسیده اند و در این روستا به خاک سپرده شده اند.

بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی قدمت بنای ارزشمند این امامزادگان مربوط به سال 598 هجری قمری بوده که توسط سید احمد مدنی ملقب به میرنظام الدین احداث شده است که قدمت آن به دوره ایلخانیان باز می گردد.

 همچنین بر اساس کتیبه های موجود تعمیرات بعدی بنای این میراث ارزشمند که قدمت آن به بیش از هشت قرن می رسد به سال 850 هجری قمری باز می گردد.

لازم به ذکر است که این جاذبه تاریخی - مذهبی شهرستان ازنا در آبان ماه سال 1375 با شماره 1757 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از مهمترین مشخصات این بنای تاریخی که در زمینی به مساحت 2500 متر مربع و در دو طبقه احداث شده است گنبد دو پوششی آن است که از بیرون مخروطی شکل و از درون کروی شکل است.

همچنین ارتفاع سر در ورودی امامزاده نیز به 11 متر می رسد و درهای به کار رفته در این بنا چوبی گره دار هستند.

تزئینات گچی ایوان ها، کاشی کاری ازاره گنبد خانه و کتیبه های چوبی و گچی از دیگر ویژگی های این بنای تاریخی است که توجه بینندگان و زائرین را به خود جلب می کند.

بازدید کنندگان از این مکان کم نظیر علاوه بر بهره مندی از فضای معنوی و آرامش بخش این امامزادگان می توانند از معماری خاص و تاریخی این بنا که بیش از 8 قرن قدمت دارد نیز لذت ببرند.

........................................

گزارش و عکس: میثم لک

کد خبر 2262478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha