۱۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸

در پی بارش برف و کولاک/

امدادرسانی به شش هزار نفر در جاده های اردبیل/ انسداد راه های عشایری

امدادرسانی به شش هزار نفر در جاده های اردبیل/ انسداد راه های عشایری

اردبیل – خبرگزاری مهر: در حالی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از امدادرسانی به بیش از شش هزار نفر گرفتار در برف و کولاک در جاده های این استان خبر می دهد که با تداوم بارش ها طی دیشب و امروز بسیاری از مسافران در گردنه های این استان هنوز نیازمند امدادرسانی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی بارش برف توام با کولاک و تداوم آن در استان اردبیل بویژه در گردنه ها و مناطق کوهستانی، از عصر دیروز تاکنون به بیش از شش هزار نفر از سرنشینان خودروهای گرفتار در برف توسط نیروهای امدادی این استان نجات یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر از امدادرسانی به سرنشینان صدها خودروی گرفتار در برف و کولاک جاده­های اصلی این استان خبر داد.

بهرام غیبی بیش از هزار 950 خودرو از بارش ناگهانی برف غافلگیر شده و در حواشی جاده­ها متوقف شده­اند، افزود: بیشترین خودروهای گرفتار شده در مسیر گردنه حیران بود که به بیش از هزار 500 خودرو می­رسید.

وی با بیان اینکه که با تلاش نیروهای امدادی مستقر در مسیرهای مواصلاتی به سرنشینان خودروهای گرفتار شده در کولاک امدادرسانی شده است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 اکیپ امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان در محورهای ارتباط با امدادرسانی مشغول هستند.

رئیس کارگروه تخصصی امداد و نجات استان تاکیدکرد که این نیروها متشكل از 100 نجاتگر، 50 پرسنل، 45 دستگاه آمبولانس، خودرو ست نجات و خودروي كمك دار در محورهای مواصلاتی استان مستقر بوده و در حال امدادرسانی به خودروهای گرفتار شده در برف هستند.

وی با اشاره به وضعیت محورهای استان در شرایط کنونی تصریح کرد: امدادرسانی نیروهای جمعیت هلال احمر در مسیرهای لنگان، قره­آغاج، مشگین­شهر به شابیل، اردبیل به مغان و بران شهرستان پارس آباد هم اکنون ادامه دارد.

غیبی با بیان اینکه در سایر مسیرها نیز نیروهای امدادی با کمک راهداران در حال امدارسانی هستند، متذکر شد: نیروهای این سازمان در گردنه ها و مناطق کوهستانی از جمله حیران در محور اردبیل – آستارا، صائین در مسیر اردبیل – سراب، الماس در محور خلخال – اسالم و... در حال امدادرسانی و اسکان مسافران گرفتار در برف و کولاک هستند.

غیبی عنوان کرد: گردشگران و میهمانان نوروزی که قصد سفر به استان اردبیل را دارند با توجه به سردی هوا و بارش برف به لباس گرم، زنجیر چرخ و آذوقه سفر تجهیز شوند تا سفر خوبی در پیش داشته باشند.

بارش 40 سانتیمتری برف در مناطق کوهستانی

در همین حال از محورهای مواصلاتی این استان نیز خبر می رسد که اکثر جاده ها باز بوده اما تردد با کندی و در برخی از محورها با استفاده از زنجیرچرخ امکان پذیر است.

بارش ها بویژه در گردنه ها و مناطق کوهستانی قابل توجه بوده و در برخی نقاط بارش ها به بیش از 40 سانتیمتر نیز رسیده است. این مسزان در مناطق شهری به 20 سانتیمتر رسیده است.

در عین حال بارش های بهاری در مناطق شمالی استان اردبیل نیز قابل توجه بوده و در حالی که بارش ها در این مناطق به صورت باران پیش بینی می شد، از دیروز شهروندان شهرستان های شمالی استان بارش برف را شاهد هستند.

بارش برف که از صبح روز گذشته (یکشنبه) آغاز شده، وهم اکنون نیز ادامه دارد، تمامی مناطق شهرستان پارس آباد را سفیدپوش کرده و در برخی از مناطق 20 سانتی متر برف بر زمین نشسته است.

برف راه ارتباطی مناطق عشایری پارس آباد را مسدود کرد

بارش ها علاوه بر افت دمای هوای این مناطق باعث مشکلاتی برای شهروندان و گردشگران شده و راه ارتباطی چندین روستا و مسیرهای ارتباطی عشایری را مسدود کرده است.

معاون فرماندار پارس آباد در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرده که  با توجه به بارش برف که تمامی  مناطق این شهرستان را سفیدپوش کرده تمامی دستگاه های اداری با آماده باش کامل، تمام امکانات شهرستان را برای مقابله با این رویداد جوی بسیج کرده اند.

احد احدزاده با بیان اینکه هم اکنون بر اثر بارش برف راه ارتباطی چندین قشلاق عشایری و روستا و بین مزارع مسدود است، افزود: علاوه بر این تردد در سایر جاده های ارتباطی اغلب قشلاقات این شهرستان نیز با مشکل مواجه شده است.

وی بدون اشاره به اقدامات و یا برنامه های اجرایی برای بازگشایی مسیرها و امدادرسانی به این مناطق یادآور شد:  افت دمای هوا به حدی است كه ساكنان این منطقه گرمسیر را وادار به استفاده مجدد از البسه گرم و نصب دوباره بخاری و وسایل گرمایشی كرده است.

معاون فرماندار پارس آباد تصریح کرد : بارش برف در این شهرستان با وجود مشکلات بسیار، موجب خوشحالي کشاورزان منطقه  شده و کشاورزان را اميدوار به سالي پر بار کرده است.

این شرایط در مرکز استان نیز همراه بوده و هم اکنون بارش برف توام با کولاک در این شهرستان ادامه دارد، ارتفاع برف در اردبیل به بیش از 15 سانتیمتر رسیده و تردد درون شهری را با اختلال مواجه کرده است.

اسکان اضطراری مسافران نوروزی در مراکز اقامتی و مدارس

چنانچه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل در اولین ساعات بارش ها به منظور خدمات رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی این استان که با بارش های برف بهاری غافلگیر شده بودند، اقدام به ساماندهی مراکز اقامتی بویژه مدارس برای اسکان اضطراری کرد.

سرپرست معاونت گردشگری استان اردبیل در این خصوص طی گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرذ: با آغاز بارش های بهاری برف و باران در اکثر مناطق، ستاد اجرایی خدمات سفر در سطح این استان در راستای ارائه خدمات بهینه مدارس را برای اسکان اضطراری مسافران آماده کرده است.

قادر تقی زاده با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای امدادرسانی و خدمات رسانی به گردشگران گرفتار در برف تاکید کرد که این ستاد در شهرستان ها نیز اقداماتی را برای اسکان مسافران در مدارس انجام داده است.

وی با اشاره به ساماندهی بیش از 20 مدرسه در اردبیل یادآور شد: در صورت نیاز سالن شهید آسمانی در استادیوم تختی اردبیل نیز برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

تقی زاده از هماهنگی این ستاد با فرمانداران شهرستان های اردبیل، سرعیم و سایر شهرستانها و نیز مراکز اقامتی استان برای اسکان صد درصدی خبر داد و متذکر شد: در سرعین به دلیل گردشگران بیشتر مساجد، مدارس و سالن ادارات نیز برای اسکان آماده شده است.

وی با اشاره به بارش برف و کولاک در شهرهای پارس آّباد، مشگین شهر، خلخال و نمین تاکید کرد: ستاد بحران این شهرستان ها نیز برای هماهنگی دستگاه های مرتبط تشکیل شده هم اکنون مشکلی در زمینه اسکان مسافران گرفتار وجود ندارد.

تداوم بارش تا عصر امروز

در حال حاضر بارش برف در شهرستان های سرعین، نمین، نیر، مشگین شهر و بخش هایی از جنوبی استان اردبیل گزارش می شود.

سرپرست گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان اردبیل به خبرنگار مهر گفت: با تغییر الگوی فشاری هوا و نفوذ سامانه سرد و بارشی انتظار بارش های برف و باران از دیروز قابل پیش بینی بود.

رسول همتی با بیان اینکه هم اکنون اکثر مناطق استان تحت تاثیر این سامانه قرار دارد، یادآور شد: بارش های متناوب و پراکنده طی امروز ادامه داشته و انتظار می رود از عصر امروز و بویژه از فردا شرایط جوی در استان تغییر کند.

وی با اشاره به کاهش دما تا 15 درجه طی دیشب و امروز تاکید کرد: کمینه دمای هوای تمام شهرهای استان اردبیل امروز به زیر صفر خواهد رسید و در بیشترین زمان نیز به پنج الی شش درجه می رسد.

 

 

کد خبر 2262858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha