۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۳

مهر بررسی می کند/

هویت زدایی ره آورد ماهواره/ لزوم بسیج خانواده های همدانی برای مقابله با ماهواره

هویت زدایی ره آورد ماهواره/ لزوم بسیج خانواده های همدانی برای مقابله با ماهواره

همدان - خبرگزاری مهر: با پیشرفت تکنولوژی و روی کا رآمدن رسانه های نوینی مانند ماهواره این رسانه ها پیامد های منفی در جامعه داشته است و با پخش برنامه هایی بر روی افکار و رفتار جوانان تاثیر گذاشته که مهمترین آن هویت زدایی در جامعه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن دنیای ارتباطات و یا به تعبیری با به وجود آمدن دهکده جهانی رسانه ها و فن آوری های نوین و جدیدی روی کار آمده که باعث گسترده شدن ارتباطات افراد و آگاهی آنها از اوضاع جهان شده است.

اما هر کدام از این فن آوری ها و یا رسانه های نوین تاثیرات مختلفی را بر روی جامعه بشری می گذارند که می تواند مثبت و یا منفی باشد.

یکی از رسانه های نوین ماهواره است که مانند هر رسانه و وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی تاثیرات مختلفی را در جامعه می گذارد و  باید گفت که ماهواره در جامعه کنونی ما و در استان همدان نیز مورد استفاده قشر های مختلف جامعه قرار دارد.

اما آنچه که باید در این مورد گفت این است که برای اسفاده از هر وسیله اطلاع رسانی و یا تکنولوژی در جامعه باید فرهنگ استفاده از آن نیز در جامعه به وجود آید.

ماهواره این رسانه نوین در جامعه اسلامی ایران متاسفانه اثرات مخرب و سویی را به دنبال داشته و باعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی مختلف مانند سست شدن بنیان خانواده، رواج بی بند و باری و بی حجابی در جامعه شده است که تاثیرات مخرب آن بر روی قشر نوجوان و جوان جامعه بیشتر است و در واقع افکار نوجوانان و جوانان را مورد هدف قرار داده و بیش از اینکه در جنبه اطلاع رسانی عملکرد مثبت و تاثیر مثبت داشته باشد تاثیرات منفی آن بیشتر بوده که برای جلوگیری از تاثیرات منفی آن در جامعه باید به دنبال راهکار اساسی بود.

ماهواره یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی در جامعه است

رئیس پلیس امنیت عمومی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ماهواره یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بوده که عمدتا آسیب هایی را در جامعه به دنبال دارد که گسترده است.

سرهنگ احمد رحیمی با بیان اینکه اثرات مخرب ماهواره در جامعه فراگیر است، افزود: از آنجا که ماهواره یک رسانه دیداری و شنیداری بشمار می رود تاثیرش روی اذهان زیاد است.

وی با اشاره به اینکه ماهواره بر روی اجتماع و فرهنگ تاثیر می گذارد، عنوان داشت: می توان گفت مهمترین تاثیری که ماهواره دارد هویت زدایی است و جامعه هدف در این مورد جوانان و نوجوانان هستند که به عنوان سرمایه های اجتماعی و آینده سازان محسوب می شوند.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان همدان در ادامه سخنانش گفت: آثاری که ماهواره دارد بر فکر نوجوان و جوان در جامعه تاثیر می گذارد و موجب پیامد هایی مانند بی توجهی به ارزش های دینی، کم اهمیت شدن اعتقادات دین و مذهب آنها، عدم احترام به والدین و ترویج روابط غیر اخلاقی در جامعه است.

سرهنگ رحیمی با بیان اینکه کمرنگ شدن نقش خانواده در اجتماع، تعصب زدایی از خانواده ، ترویج بی تفاوتی به حریم خانواده از جمله آثار مخرب ماهواره در جامعه است، بیان داشت: هویت زدایی از مفهوم خانواده که به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی و موثرترین عامل در تربیت فرزندان است از دیگر آثار اجتماعی ماهواره است.

نمود های عینی تاثیر ماهواره در جامعه مشهود است

وی ادامه داد: می توان در جامعه نمود های عینی از تاثیرات مخرب استفاده منفی از ماهواره مانند رواج بد حجابی و بی عفتی و رفتار های خشن و رفتار های مغایر با ارزش ها را به عین مشاهده کرد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه جوانان و نوجوانان در این زمینه باید مواظب خود باشند، افزود: خانواده ها به عنوان مهمترین رکن در جامعه باید پا به پای پلیس برای مقابله با اثرات مخرب ماهواره گام بردارند و این موضوع را نه تنها در گفتار بلکه در رفتار خود نیز نشان دهند.

سرهنگ رحیمی عنوان داشت: جنگ نرم در جامعه به طور خزنده عمل کرده و یک پروسه تدریجی است که به مرور و از طریق یک پروسه طولانی مدت بر روی دیدگاه خانواده ها و نوجوانان و جوانان تاثیر می گذارد.

وی در مورد اقدامات پلیس در این زمینه افزود: پلیس استان همدان در حوزه مقابله با جنگ نرم و ماهواره به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری عمل کرده است.

پلیس استان همدان اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری را برای مقابله با ماهواره در پیش گرفته است

رئیس پلیس امنیت عمومی استان همدان با اشاره به نامگذاری سال به عنوان " اقتصاد و فرهنگ  با عزم ملی و مدیرت جهادی" گفت: با توجه به نامگذاری سال باید بیش از پیش در حوزه فرهنگی اقدام کرد و در راستای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه قدم برداشت.

سرهنگ رحیمی با بیان اینکه اقدامات سخت افزاری در حوزه مقابله با جنگ نرم اقدامات سلبی است، بیان داشت: پلیس استان در همین راستا با باند های تهیه و توزیع و افرادی  که در حوزه ماهواره فعالیت می کنند برخورد می کند.

وی با بیان اینکه در حوزه نرم افزاری نیز پلیس اقداماتی دارد، عنوان داشت: با توجه به آسیب های اجتماعی ماهواره که به طور عینی در جامعه مشاهده می شود پلیس استان همدان آموزش های مختلفی برای اقشار مختلف جامعه برگزار می کند.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان همدان اظهار داشت:  با اطلاع رسانی در حوزه اثرات سو و مخرب ماهواره و آگاه سازی در مورد تاثیرات سوء آن از جمله اقدامات پلیس استان همدان در حوزه مبارزه با ماهواره بوده است.

سرهنگ رحیمی بیان داشت: ماهواره یک وسیله اطلاع رسانی و ارتباطی در جامعه است که تاثیرات مثبت و منفی را در پی دارد اما باید دانست که تاثیرات منفی آن در جامعه بیشتر بوده و مضرات آن بیشتر از منافع آن است.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان همدان  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر،اظهار داشت: ماهواره یکی از تکنولوژی های امروزه بوده که می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد و یکی از ابزار اطلاع رسانی در جامعه است.

ماهواره برنامه های آموزشی مطلوب هم دارد

حجت الاسلام علی مراد کیانی با تاکید بر اینکه اگر استفاده از هر وسیله ای درست باشد مطلوب است، ابراز داشت: اگر استفاده از تکنولوژی نامطلوب باشد موجب شکنندگی در جامعه می شود و ماهواره هم دارای برخی شبکه های آموزشی و مفید مانند شبکه قرآن، شبکه پخش فیلم های اسلامی، شبکه سلامت، شبکه ورزش و غیره است.

کیانی با اشاره به اینکه برخی شبکه ها هم تاثیر مثبت در جامعه دارند، افزود: برخی شبکه های عربی و یا ایرانی تاثیری مثبت در ترویج فرهنگ شیعی در جامعه دارند.

وی ادامه داد: از سویی برخی شبکه های ماهواره ای وجود دارد که به وسیله رسانه های غرب مدیریت می شوند و با هدف گسست در جوامع اسلامی و تخریب اعتقادات دینی و سست کردن باور ها و متلاشی کردن نظام خانواده فعالیت می کنند.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه ابراز داشت: برخی شبکه های ماهواره ای برنامه ها و سریال هایی را پخش می کند که فرهنگ ارتباط زن و مرد در جامعه به طور غیر شرعی را رواج می دهد و از این طریق موجب سست شدن بنیان خانواده می شود.

برخی برنامه های ماهواره بنیان خانواده ها را سست می کند

حجت الاسلام کیانی عنوان داشت: این برنامه ها با سست کردن بنیان خانواده ها موجب افزایش آسیب های اجتماعی مانند طلاق در جامعه می شوند و طلاق نیز یکی از آسیب های اجتماعی بوده که باعث آسیب رسیدن به فرزندان آن خانواده تا چندین نسل می شود.

وی در مورد شبکه های دیگر ماهواره و تاثیرات سو آن در جامعه افزود: آموزش هایی که در مورد چاقی یا لاغری داده می شود و یا معرفی دارو های غلط که موجب بیماری و حتی گاهی مرگ برخی از افراد در جامعه شده است و یا ساخت برنامه هایی که بچه دار نشدن را به خانم ها توصیه می کند از جمله برنامه یی است که آسیب هایی را در جامعه به دنبال دارد.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: برخی شبکه ها نیز وجود دارد که شبکه های مبتذل با هدف انحراف جوانان را به نمایش می گذارد و باعث ایجاد آسیب هایی در بین نوجوانان و جوانان شده است.

تقویت باور های دینی مردم راهکاری برای مقابله با تاثیرات سو ماهواره است

حجت الاسلام کیانی در مورد راهکار های مقابله با این آسیب ها گفت: یکی از راهکارها در این مورد تقویت باور های مردم در مورد مسائل دینی است که مهمترین عامل بازدارنده در تاثیر گذاری این برنامه ها بر افراد است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به مردم در حوزه اثرات نامطلوب ماهواره از دیگر برنامه های موثر در این زمینه است، بیان داشت: راهکار دیگر اطلاع رسانی از طریق شبکه تبلیغ بوده است.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه برخورد با آسیب های منفی ماهواره نیاز به عزم ملی دارد، ابراز داشت: همه مردم در این رابطه باید وارد عرصه شوند و صدا و سیما نیز می تواند در این حوزه نقش موثری را داشته باشد و یکی از اقدامات صدا و سیما استفاده از گیرنده های دیجیتالی است که 20 شبکه را به وسیله آن می توان دریافت کرد.

حجت الاسلام کیانی با اشاره به اینکه راهکار مقابله با ماهواره باید در درون مردم ورود پیدا کند، ابراز داشت: متاسفانه استفاده از ماهواره مصیبتی شده که موجب شکاف در درون خانواده ها شده و بر تربیت فرزندان ونوجوانان وجوانان تاثیر گذاشته است.

وی در مورد فعالیتهای اداره تبلیغات اسلامی درزمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی قرآنی در طول سال به ویژه در ایام ماه رمضان و ماه محرم و تبلیغ مبلغان در شهر ها و روستاها و فعالیت های مذهبی آنها از جمله فعالیت های اداره تبلیغات اسلامی در این زمینه است.

برنامه های صدا و سیما پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست

یکی از شهروندان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای جلوگیری از جذب مردم و افراد جامعه به ماهواره باید برنامه های صدا و سیما طوری باشد که مخاطب را به خود جذب کند.

اکرم محمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در پشت برنامه های تلویزیونی صدا و سیما فکری وجود ندارد، افزود: چه بسا می توان با کمترین هزینه برنامه هایی ساخت که پاسخگوی نیاز مخاطب در جامعه باشد.

وی گفت: در حال حاضر مردم به دیدن برنامه های شاد نیاز دارند و صدا و سیما باید به دنبال ساخت برنامه های شاد و تاثیر گذار بر روی مردم باشد.

برنامه های فرهنگی باید ریشه ای باشد

شهروند دیگر همدانی به خبرنگار مهر گفت: نباید به فرهنگ تک بعدی نگاه شود بلکه باید آن را از چند بعد در نظر گرفت و فرهنگ باید از پایه و اساس درست شود و باید برای فرهنگ سازی دینی در جامعه از کودکی شروع کرد.

بهنام نادری با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و مقابله با اثرات مخرب ماهواره نیاز به همت جهادی دارد، ابراز داشت: برنامه های تلویزیونی و یا کار های فرهنگی باید کارشناسی شده پیش برود و از بطن جامعه شروع به فرهنگ سازی شود.

وی گفت: متاسفانه کارها و اقدامات فرهنگی که در حال حاضر در جامعه اجرا می شود تاثیر پایدار ندارد و شاید مقطعی تاثیر گذار باشد اما ثابت و پایدار نیست.

با توجه به مطالب عنوان شده آنچه که در اینجا مهم به نظر می رسد و می توان گفت که برای مقابله با اثرات سوء ماهواره نیاز است برنامه های فرهنگی طوری باشد که در جامعه تاثیر ثابت و پایدار داشته باشد و از طرفی صدا و سیما نیز باید به سمت تولید برنامه هایی برود که پاسخگوی نیاز مخاطبان و به ویژه قشر نوجوان و جوان جامعه باشد و از طرفی اقدامات مسئولان نیز در این راستا باید ریشه ای اجرا شود.

همچنین باید تاکید کرد که خانواده ها نیز در حوزه برخورد و پیشگیری از تاثیرات مخرب ماهواره بر روی نوجوان و جوان خود نقش کلیدی و موثری ایفا می کنند.

کد خبر 2271749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha