۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۵۰

محدود کردن واردات لوازم آرایشی و بهداشتی همه را متضرر می کند

محدود کردن واردات لوازم آرایشی و بهداشتی همه را متضرر می کند

مدیر یک شرکت وارد کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با اشاره به تعرفه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی گفت: قبل از سال 85 به دلیل تعرفه های بالایی که از سوی دولت اعمال می شد روند واردات به صورت منطقی نبود و این مسئله باعث سوق یافتن این بازار به سمت کالای قاچاق و چمدانهای مسافری شده بود که کالاهای آرایشی و بهداشتی را وارد ایران می کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نادر خلیلی افزود: در این مقطع فرایند قاچاق برای سلامت و بهداشت مردم تهدیدی جدی بود که خوشبختانه دولت با درک این مسئله به سمت قانونی کردن واردات این محصولات رفت و برخی از مشکلات عمده این حوزه حل شد.

وی افزود: متاسفانه مشکل تعرفه ها به مفهوم کلی هنوز وجود دارد و دولت نتوانسته تعادل لازم را در زمینه تعرفه ها ایجاد کند تا اختلاف قیمت محصولات قانونی و قاچاق طوری نباشد که برخی به سمت کالاهای قاچاق بروند.

خلیلی با اشاره به اینکه روش منطقی متعادل کردن تعرفه ها کارگروه تخصصی می طلبد تصریح کرد: اگر این تعادل ایجاد شود باعث شکوفایی تولید داخل و همچین بهبود وضعیت بازار مصرف از نظر استانداردهای موردنیاز می شود.

وی درباره موازنه تولید و محدودیت واردات هم گفت: در هیچ کشوری محدودیت واردات باعث شکوفایی هیچ صنعتی نشده است چون وقتی محدودیت ها اعمال می شود بازار رقابت از بین می رود و تولید کننده نیز چون بازار رقابتی نمی بیند برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاشی نمی کند.

خلیلی افزود: از طرف دیگر در محدود کردن واردات مصرف کننده هم متضرر است چون هم محصولات خود را گران می خرد و اگر هم بخواهد از محصولات تولید داخل استفاده کند به خاطر کیفیت پایین تولیدات داخلی باز هم متضرر می شود. بنابر این واضح است که سخت گیری معمولا در عرصه اقتصاد موثر نیست.

وی بحث تولید داخلی در لوازم آرایشی و بهداشتی مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم نیست در هر کشوری، تمامی محصولات تولید شود و این فکر که همه چیز را خودمان تولید کنیم فکر منسوخ شده ای است. چون در اقتصاد آزاد بین الملل کمپانی هایی هستندکه آن قدر در یک زمینه قدرتمندهستند که در علم اقتصاد به آن بازار سخت گفته می شود که ورود به آن مقرون به صرفه نیست و هیچ لزومی ندارد که ما وارد بازار سخت شویم.

خلیلی اضافه کرد: ما باید قبول کنیم که در تولید برخی از محصولات توانمندی داریم و در برخی دیگر به دلیل محدودیت های مواد اولیه و نظایر آن توانمندی تولید نداریم و اساسا بازاری هم برای آن وجود ندارد. بازار لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از همین حوزه هاست که باید تولید را به دیگران واگذار کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برگزاری نمایشگاههایی مانند نمایشگاه آرایشی و بهداشتی چه تاثیر در بهبود فرایندهای بازار دارد گفت: برگزاری نمایشگاههای آرایشی و بهداشتی برای مصرف کننده مفید است و به خاطر تقاضای زیادی که برای خرید وجود دارد این نمایشگاهها برای شکل دادن به این تقاضا مفید است. مردم کالا ها را می بینند و محصولات را می شناسند و می دانند چه کالاهایی با چه قیمتی عرضه می شود.

خلیلی با اشاره به اینکه نبود فروش در نمایشگاه یکی از محاسن آن است، افزود: فروش مستقیم  باعث ازدحام شده و اطلاع رسانی را که هدف اصلی نمایشگاه است مخدوش می کند. بنابر این فکر می کنم اگر زیرساختهای لازم وجود داشته باشد و بتوانیم  اطلاعات خوبی به مردم بدهیم و در جای دیگر محصولات به فروش برسد بهتر است.

وی در باره سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران گفت: ما به لحاظ مصرف سرانه لوازم آرایشی رنگی بعد از عربستان در دنیا دوم هستیم. از این رو این فرهنگ وجود دارد و ما نمی توانیم این فرهنگ را با محدود کردن از بین ببریم. محدودیتها تنها باعث افزایش قاچاق و ورود محصولات بی کیفیت می شود که تبعات زیانباری در پی خواهد داشت.

کد خبر 2273121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha