۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۱۴

عشرتی:

بی توجهی به خود مراقبتی عامل تهدید سلامتی/ 85 درصد مراقبت ها در گرو خود مراقبتی است

بی توجهی به خود مراقبتی عامل تهدید سلامتی/ 85 درصد مراقبت ها در گرو خود مراقبتی است

اراک – خبرگزاری مهر: جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت در استان مرکزی گفت: بی توجهی به خود مراقبتی از مهمترین عامل تهدید کننده سلامت افراد در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک عشرتی ظهر شنبه با بیان این مطلب در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه گفت: شعار هفته سلامت در سال جاری مبنی بر " یک عمر سلامتی با خود مراقبتی" بیانگر اهمیت موضوع در سلامتی افراد جامعه دارد امر مهمی که متاسفانه در جوامع جهان سوم مورد بی مهری مردم قرار گرفته است.

وی با بیان این که خود مراقبتی بحث جدیدی در عرصه پزشکی نیست و این امر سابقه طولانی در دین مبین اسلام دارد گفت: تاکید رسول گرامی اسلام بر دریافتن سلامتی پیش از بیماری بیانگر اهمیت موضوع سلامتی و نقش خود مراقبتی در تامین آن دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف خود مراقبتی اظهارداشت: خود مراقبتی فیزیکی، خود مراقبتی روانشناختی، خودمراقبتی عاطفی، خود مراقبتی روحی – معنوی و خود مراقبتی شغلی از جمله ابعاد مختلف خود مراقبتی است.

دکتر عشرتی ادامه داد: آموزه های دینی ما غنای لازم را در خصوص خود مراقبتی دارند و باید با توجه به این آموزه ها بستر لازم برای افزایش سطح سلامت جامعه را فراهم کرد.

وی با بیان این که خصوصیات اصلی خود مراقبتی مبتنی بر خود فرد باهزینه بسیار پایین است اظهارداشت: ایجاد تغییرات در شیوه زندگی لازمه اصلی خود مراقبتی است که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

85 درصد مراقبت های منجر به سلامت در گرو خود مراقبتی است

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی نیز دراین نشست گفت: افزایش هزینه های درمان و گسترش برخی بیماریها در سالهای اخیر نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است که ضرورت توجه به خودمراقبتی را ضروری ساخته و مردم باید با توجه به نقش خود مراقبتی زمینه افزایش ضریب سلامت خویش را فراهم کنند.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: خود مراقبتی نقش موثری در افزایش سلامت جامعه دارد چرا که 65 تا 85 درصد مراقبت های منجر به سلامت در گرو خود مراقبتی است.

 

 

وی ادامه داد: خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت احیا و گسترش بهداشت نیز نیازمند توجه مردم به خودمراقبتی است.

مدیر گروه واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست به کارنامه موفق استان مرکزی در کنترل بیماریهای واگیردار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بیماری های سرخجه، سیاه سرفه، کزاز، سل و ... با تلاش مسئولین این بخش کنترل شده به گونه ای که چند سالی است حتی یک مورد بیماری سرخجه و سرخک نیز در استان مرکزی گزارش نشده است.

از هر صد هزار نفر جمعیت این استان تنها یک نفر به بیماری ایدز مبتلاست

علی منصوری ادامه داد: در خصوص بیماری ایدز نیز استان مرکزی توانست با اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در باب پیشگیری از این بیماری مهلک جایگاه خوبی در بخش پیشگیری از این بیماری برای خود در کشور پیدا کند به گونه ای که در حال حاضر از هر صد هزار نفر جمعیت این استان تنها یک نفر به بیماری ایدز مبتلاست این در حالیست که در کشور به ازای هز یکصد هزار نفر جمعیت 36 نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان این که شیوع بیماری ایدز در استان مرکزی نصف متوسط نرخ کشوری است اظهارداشت: این امار بیانگر کنترل خوب بیماری ایدز در استان مرکزی است.
مدیر گروه واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به غربالگری بیماری ایدز در زندانها اشاره کرد و گفت: در غربالگری صورت گرفته حتی یک مورد آلوده به ویروس ایدز در زندانهای اراک وجود ندارد.

منصوری یادآور شد: در مجموع تا کنون 230 بیمار مبتلا به ویروس HIV در استان مرکزی شناسایی شده است.

نواخته شدن زنگ سلامت در اول اردیبهشت

دبیر هفته سلامت استان مرکزی نیز در این نشست به تشریح ویژه برنامه های پرامیداشت هفته سلامت در استان مرکزی پرداخت و گفت: همزمان با آغاز هفته سلامت زنگ سلامت در روز اول اردیبهشت ماه در تمامی مدارس استان مرکزی به صدا در خواهد آمد.

مهدی میرزا بابایی افزود: برنامه نمادین زنگ سلامت ساعت 8:30 صبح روز دوشنبه در مدرسه ابتدایی میلاد اراک اجرا می شود.

وی ادامه داد: حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در برنامه زنده تلویزیونی شبکه آفتاب، حضور اکیپ های پزشکی در مناطق محروم و ویزیت رایگان بیماران تا پایان هفته از برنامه های روز اول هفته سلامت با عنوان توانمند سازی نوجوانان، جوان برای خودمراقبتی است.

دبیر هفته سلامت عنوان روز دوم هفته سلامت را " عموم مردم نیازمند خود مراقبتی" عنوان کرد و افزود: دیدار مدیران نظام سلامت استان با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و دیگر مسئولین استانی، استقرار اکیپ خون گیری در ستاد دانشگاه، اجرای فعالیت های آموزشی اطلاع رسانی در کلیه بیمارستانها و مراکز  بهداشتی درمانی با هماهنگی معاونت بهداشتی از جمله برنامه های این روز است.

 

 

 

میرزا بابایی ادامه داد: در روز سوم این هفته نیز که تحت عنوان " خانواده خواستگاه خود مراقبتی"  نام گرفته عیادت بیماران در بیمارستانها و سالمندان در آسایگاه ها، برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت و حضور کلیه کارکنان و نهادها بدون وسیله نقلیه شخصی در محل کار از جمله برنامه هاست.

وی با بیان این که چهارمین روز هفته سلامت نیز به عنوان " رسانه ها مروجان خود مراقبتی" نام گرفته افزود: در این روز سعی شده تا با ایجاد بستر حضور اصحاب رسانه در مراکز بهداشتی و درمانی  و بیمارستانی زمینه لازم برای تهیه گزارشهای خبری از فعالیت های این مراکز به راحتی فراهم شود.

برگزاری جلسات هم اندیشی با رسانه ها و نشستهای خبری

وی ادامه داد: برگزاری جلسات هم اندیشی با رسانه ها و نشستهای خبری و همچنین تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدا، عرصه سلامت و پیشکسوتان این حوزه از دیگر برنامه های روز چهارم است.

دبیر هفته سلامت گفت: در پنجمین روزاز هفته سلامت نیز که به نام " نهادها، پایگاه های مردمی کانونهای خود مراقبتی " نام گرفته ضمن برگزاری مراسم صبحگاهی و پیاده روی خانوادگی در منطقه پارک امیرکبیر، سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه و استقرار اکیپ های بی ام آی در مراکز نماز جمعه از جمله برنامه های این روز است.

میرزا بابایی گفت: اجرای برنام ها یآموزشی، توجیهی رابطین بهداشت، تهیه پیش نویس تفاهم نامه همکاری مشترک با شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک نیز از برنامه های روز ششم هفته سلامت است که به عنوان " تیم  سلامت مربیان خود مراقبتی " نام گرفته و در این روز جشن ملی سلامت نیز در تهران برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: افتتاحیه و بهره برداری از طرح های بهداشتی عمرانی حوزه سلامت و مراکز ناباروری ماموگرافی بیمارستان آیت الله خوانساری و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی از دیگر برنام های این هفته است.

کد خبر 2273913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha