۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱

پرونده نجات باغ سیب مهرشهر روی میز شورای شهر کرج/ واگذاری اراضی باغ سیب به بنیاد مستضعفان اشتباه بود

پرونده نجات باغ سیب مهرشهر روی میز شورای شهر کرج/ واگذاری اراضی باغ سیب به بنیاد مستضعفان اشتباه بود

کرج - خبرگزاری مهر: پرونده قطع 2 هزار اصله درخت باغ سیب روی میز شورای شهر کرج در جلسه علنی امروز توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت و اعضا به نمایندگی از سوی مردم کرج خواستار جوابگویی متخلفان این فاجعه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی صبح روز یکشنبه شورای اسلامی کرج با موضوع پیگیری وضعیت باغ سیب مهرشهر کرج با حضور شهردار کرج، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج و اصحاب رسانه برگزار شد.

محمود دادگو رییس شورای اسلامی کرج با بیان این مطلب افزود: این جلسه برای پیگیری وضعیت باغ سیب کرج برگزار می شود و امیدواریم خروجی این جلسه تکلیف این باغ را روشن کند.

دادگو تاکید کرد: اقدامات قضایی انجام و دادستان کرج دستورات لازم را صادر کرده است و متخلفان نیز بازداشت شده اند.

واگذاری اراضی باغ سیب مهرشهر و کاخ مروارید به بیناد مستضعفان کاری اشتباه بود

وی تصریح کرد: در مجوزی که از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج صادر شده بود به قطع 340 اصله درخت خشکیده اشاره شده است ولی متاسفانه مالکین این باغ خلاف قانون عمل کرده و بیش از 2 هزار اصله درخت را در ایام تعطیل قطع کردند.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به تجمع های صورت گرفته و اعتراضات مردم کرج، مالکان باغ تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده اند اگر این اتفاق بر اثر سوء مدیریت و یا به صورت عمد یا غیر عمد صورت گرفته است باید متولیان مربوطه جوابگو باشند.

دادگو اعلام کرد: شورای اسلامی کرج با عزمی قاطع قصد دارد وضعیت و تکلیف باغ سیب را روشن کند.

رییس شورای اسلامی شهر کرج در پایان بیان کرد: مسئولین کشوری نباید از خاطر دور کنند که این باغ در کنار اتوبان تهران – کرج – قزوین قرار دارد و با توجه به حجم سنگین و ساکن ترافیکی که در این محور وجود دارد اگر این باغ نابود شود چه بر سر مردم خواهد آمد؟

در ادامه یکی از اعضای شورای اسلامی کرج با اشاره به این مطلب که مسئولیت سخنانم با خودم است، اظهار داشت: واگذاری اراضی باغ سیب و کاخ مروارید که جزو آثار تاریخی این شهر محسوب می شوند از ابتدا به بنیاد مستضعفان کاری اشتباه بود.

توسعه اقتصادی و برج سازی مالکین باغ سیب بر احیای باغ ارجحیت داشته است

رضا شریفی تاکید کرد: واگذاری اراضی منطقه جهانشهر به بنیاد شهید نیز کاری اشتباه بود، متاسفانه سرنوشت این اراضی دست کمی از سرنوشت اراضی باغ سیب و کاخ مروارید ندارد.

شریفی خاطرنشان کرد: فروش 80 هکتار از زمین های باغ سیب به دانشگاه علامه طباطبایی یکی دیگر از تخلفات بنیاد است و طبق اخبار احداث آزادراه شمال و احتمال رد شدن این آزادراه از وسط باغ سیب نیز یکی دیگر از تخلفاتی خواهد بود که در آینده رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: بنیاد از ابتدا قصد توسعه و احیای باغ سیب را نداشت بلکه هدف از تصرف این باغ رسیدن به اهداف اقتصادی و ساخت برج بوده است.

شریفی در ادامه اظهار داشت: در دوره دوم و سوم شورای اسلامی شهر کرج مصوبه هایی به تصویب رسید که به وضعیت باغ سیب رسیدگی شود و از همان زمان بنیاد شروع به کارشکنی کرد و جلوی اجرای مصوبات شورا را گرفتند.

این عضو شورای اسلامی شهرکرج گفت: مسئولین مربوطه و مالکان باغ در حال حاضر مسئول این ظلمی هستند که نسبت به مردم کرج روا داشته اند.

شریفی یادآور شد: نباید با این مسئله احساسی برخورد شود، با دستگیری و بازداشت مهندسین و کارگران این باغ که مجری قطع درختان بوده اند کاری از پیش نمی رود و باید با عاملین اصلی این فاجعه برخورد قانونی شود.

مردم بدون هرگونه سیاسی بازی خواستار شنیدن حقیقت هستند

وی درپایان افزود: باید اسناد مالکیت بنیاد مستضعفان باطل و این باغ به مردم کرج برگردانده شود، وضعیت کاخ مروارید نیز مشابه باغ سیب است و در آینده فاجعه ای به مراتب بزرگتر برای کاخ مروارید خواهد افتاد چرا که این کاخ پس انقلاب به بنیاد تحویل داده شد و آنان نیز دیناری خرج نکرده و با گذشت سالها این اثر تاریخی تبدیل به مخروبه شده است.

در ادامه جلسه یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرکرج گفت: در سال های اخیر با توجه به بازدیدهای که انجام شد این نکته قابل توجه بود که اراده ای برای حفظ باغ از سوی مالکین وجود ندارد.

داود وحیدی بیان کرد: قطع هر نوع درخت و نابودی بوستان ها و باغ ها خلاف قانون است اگر مالکین باغ توانایی نگهداری باغ را ندارند و یا نمی خواهند این باغ بماند بهتر است که مالکیتش را به مدیریت شهری کرج واگذار کنند.

وحیدی در پایان اظهار کرد: بهترین راه برای جلوگیری از این فجایع برخورد قانونی است ولی متاسفانه بنیاد مستضعفان به عنوان مالک باغ پای کار نمی آید و حتی پس از انعکاس در رسانه ها هنوز هیچ عکس العملی از خود نشان نداده اند.

در ادامه یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کرج گفت: بدون هر گونه سیاسی بازی باید حقیقت گفته شود چرا که مردم به دنبال حقیقت هستند و مشتاقانه می خواهند از زبان مسئولین واقعیت ها بیان شود.

کمیته پیگیری وضعیت باغ سیب در شورای اسلامی سهر کرج تشکیل می شود

حمیدرضا ابوالحسنی تاکید کرد: 3 هکتار از این باغ تخریب شده است و باید همین میزان مساحت به شهرداری واگذار شود تا امور احیایی این باغ به سرعت شروع شود.

در ادامه روح الله کیان یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کرج با بیان این مطلب تصریح کرد: باغ سیب مهرشهر و کاخ مروارید نماد شهر کرج هستند و در پی چنین اتفاقاتی باید بگویم یا عزمی نبوده یا پیگیری ها کارساز نبوده است که چنین خیانتی به مردم شده است.

کیان اضافه کرد: در حال حاضر آلودگی هوای شهر کرج به هوای آلوده تهران تنه می زند مالکان باغ بیایند و یک روز از ارتفاعات شهر وضعیت نامناسب هوا را نظاره کنند و بعد 2 هزار درخت را قطع کنند، با خود بیاندیشند که اگر این باغ از بین برود  چه فاجعه زیست محیطی به وجود خواهد آمد.

وی گفت: فضای سبز و همچنین باغ سیب مهرشهر خط قرمز ماست و نمی گذاریم چنین سرنوشتی دامنگیرش شود بنیاد مستضعفان این پنبه را از گوشش بیرون بیاورد که ما اجازه دهیم آنان از این خط قرمز عبور کنند.

میر ابراهیم صدیق یکی از اعضای شوای اسلامی شهر کرج با بیان این مطلب افزود: متاسفانه برخی از مصوبات فقط روی کاغذ باقی می مانند و اقدامات لازم انجام نمی شود و نتیجه اش به بار آمدن چنین فاجعه ای که در نوع خود بی نظیر است و باعث دامن زدن به معضلات زیست محیطی می شود.

صدیق در پایان گفت: امیدواریم مصوبات این دوره مانند دوره های قبل فقط بر روی کاغذ نماند و برای احیای باغ سیب اقدامات لازم انجام شود.

در پایان جلسه مقرر شد؛ کمیته ای متشکل از اعضای شورای اسلامی شهرکرج و همچنین مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج برای پیگیری هر چه سریعتر وضعیت باغ سیب تشکیل شود و ظرف مدت یک هفته نتیجه را اعلام کنند.

کد خبر 2274490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha