۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۲۲

صغیری مطرح کرد:

موسیقی سنتی مهجور مانده است/ حمایت های مالی مناسب نیست

موسیقی سنتی مهجور مانده است/ حمایت های مالی مناسب نیست

زنجان - خبرگزاری مهر: رهبر گروه موسيقي سنتي "شاهو" ضمن اظهار تاسف از مهجور واقع شدن موسيقي سنتي گفت: اگر فضاي رقابتي براي همه هنرمندان برابر باشد، موسيقي سنتي و اصيل ايراني برنده رقابت با موسيقي پاپ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صغيري روز چهارشنبه در حاشيه ضبط آلبوم "آواها و نواها" در گنبد سلطانيه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشكلات پيش روي هنر موسيقي در كشور بيان داشت: متاسفانه در ايران موسيقي نيز سياست زده شده و هرجا مسئولان بخواهند بر طبل فرهنگ و توسعه يافتگي بكوبند با هزينه هاي هنگفت كنسرت برگزار مي كند و هر كجا دلشان بخواهد بي مهري نثار موسيقي مي كنند.

وي  تصريح كرد: زمانيكه رسانه ها از صدا و سيما گرفته تا خبرگزاري ها و نشريات چنين غير حرفه اي  و سخيف با موسيقي برخورد مي كنند قطعا سليقه مخاطب تنزل مي يابد و موسيقي هاي جدي بي ارزش تلقي مي شوند.

اين موسيقيدان ادامه داد: متاسفانه فضا به سمت مصرف گرايي و سطحي نگري پيش مي رود و در چنين شرايطي نمي توان انتظار بهبود وضع موسيقي  اصيل را داشت.

 صغيري ابراز كرد: اگر مميزي موسيقي حذف شود و همان اسپانسرها و تبليغاتي كه براي ساير موسيقي ها  انجام مي شود براي موسيقي سنتي وجود داشته باشد بدون شك اين موسيقي رونق مي گيرد.

وي يادآور شد: همواره توليدات غير جدي مخاطب عام بسياري دارد و حوزه جدي مخاطب اندك ، در اين شرايط دولت ها  و مديريت هاي شهري هستند كه با پرداخت سوپسيد امكان توليد آثار جدي را در فضاي عمومي فراهم مي كنند.

وي با مقايسه شهرت و مخاطب موسيقي پاپ نسبت به موسيقي سنتي گفت: درصورتي كه اسپانسرهاي موسيقي پاپ براي موسيقي سنتي هم وجود داشت اين  موسيقي از مهجوريت و گمنامي رهايي مي يافت.

رهبر گروه موسيقي شاهو دليل انتخاب موسيقي سنتي را چنين بيان داشت: موسيقي سنتي بخشي از فرهنگ قومي كرمانشاه است كه به آن تعلق دارم، در قوم ما كار مردم با موسيقي توام است ، همه آيين هايمان با ساز"تنبور" همراه است، موسيقي در خون ما جاري است و من از كودكي با موسيقي زندگي كرده ام، در تفكر ما روح با همراهي موسيقي در جسم تشرف يافته است.

صغيري  با بيان اينكه همه سازهاي گروه شاهو سازهاي ايراني هستند ابراز كرد: سازها سازهاي نواحي مختلف كشورند  و ما درصدد هستيم با سازهاي كهن توليدات جديدي داشته باشيم.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه موسيقي محلي به تنهايي نمي تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند بايد يا  تلفيق اين سازها كار جديد خلق كرد.

اين موسيقيدان از  عدم حمايت جدي مسئولان  انتقاد كرد و افزود: در هركجا كه حاضر شديم همه مسئولان و صاحبنظران گفتند" درخدمتيم" اما كسي منظور از"خدمت " را معني نكرد، گويا خدمت در نگاه آن ها  اقدامي است كه نه اعتباري بخواهد و نه امكاناتي.

وي با اشاره به سبقه فعاليتي بيش از يك دهه اي گروه شاهو ابراز كرد: اين گروه با بيش از شصت خواننده و نوازنده فقط با ساز سنتي ايران مي نوازند.

به گفته صغيري  گروه شاهو با چنين حجم و نوع فعاليت كه  فقط در حوزه موسيقي سنتي است در دنيا حتي در كشورهايي كه موسيقي سنتي دارند بي نظير است.

وي با اشاره به ضبط آلبوم جديد گروه شاهو با عنوان "آوا ها و بناها" گفت: اين آلبوم با هفت قطعه و با حضور بيش از 51 نوازنده و خواننده  در آثار تاريخي ايران ضبط خواهد شد البته براي ضبط اين كار بيش از 15 استان كشور را گشتيم تا در آثار تاريخي آن ها مستقر شويم اما متاسفانه هيچ يك از مسئولان موافقت نكردند و ضبط آن در گنبد تاريخي سلطانيه با حمايت معنوي مدير كل ميراث فرهنگي استان زنجان عملي شد.

صغيري با بيان اينكه ارتباط معنايي عميقي بين گونه هاي مختلف هنر وجود دارد ابراز كرد:  ضبط اين آلبوم در فضاي تاريخي با لباس هاي محلي، كلاژي  از هنرها را آفريده ايم.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه گنبد سلطانيه باهدف انتقال مقبره امام علي(ع) به اين محل و با خاك نجف بنا شده است براي من تقدس ويژه اي دارد.

صغيري با اشاره به قطعه آخر "آواها و بناها"  با نام " قاف غربت" گفت: اين قطعه را به ياد  شهيد "مصطفي چمران" و دلاوري هاي او در پاوه اجرا مي كنيم زيرا چمران يكي از انسان هاي برجسته زندگي من است و معجون جالبي از يك انسان واقعي ، فردي با هوش و ذكاوت و تفكرات ملي مذهبي عميق است.

کد خبر 2276890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha