۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

عظیمی در گفتگو با مهر:

سال‌هاست که کتاب نمی‌خوانم/ فرزندانم را به کتابخوانی تشویق می‌کنم

سال‌هاست که کتاب نمی‌خوانم/ فرزندانم را به کتابخوانی تشویق می‌کنم

بهرام عظیمی کارگردان سینمای انیمیشن با بیان اینکه سال‌هاست به کتاب‌ها به عنوان منابعی برای دریافت اطلاعات مدنظر خود، نگاه نمی‌کند یادآور شد: بیشتر علاقه‌مند به مطالعه اطلاعات ماشین‌های مختلف و همچینین اخبار ورزشی هستم.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: بهرام عظیمی کارگردان سینمای انیمیشن از جمله کارگردان هایی است که سعی می کند دریافت های واقعی خود از پدیده های اجتماعی را ارائه دهد و این خصلت در ساخت آثار توسط او تا اندازه ای دیده می شود. در واقع می‌توان ردپای شخصیت فیلمساز را در آثاری که می سازد، پیدا کرد.

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن سینمای ایران در تازه ترین گفتگوی خود با خبرگزاری مهر درباره کتاب و کتابخوانی صحبت کرده و دیدگاه جالبی درباره کتاب به عنوان یک پدیده فرهنگی دارد.

به گفته این انیماتور، کتاب امروزه به تزئینی برای کتابخانه‌های شخصی در خانه‌ها درآمده و به همین دلیل کارایی آگاهی بخشی خود را از دست داده است. او همچنین معتقد است اینترنت جایگزین کتاب شده است و ناشران تا چند وقت آینده باید کتاب های خود را از طریق اینترنت معرفی و به فروش برسانند تا به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنند.

بهرام عظیمی درباره موضوع کتاب و کتابخوانی مطالب و نقطه نظراتی را ارائه داد که در قالب گفتگوی واحد فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر با این هنرمند عرصه انیمیشن در ذیل آمده است.

* بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب آغاز شده است. آیا در این نمایشگاه شرکت می کنید؟

- مانند هر سال به نمایشگاه کتاب می روم اما بیش از بازار کتاب در این نمایشگاه، رفت و آمد و چگونگی تردد مردم در نمایشگاه بین المللی کتاب برای من قابل توجه و دیدنی است.

* منظورتان از دیدنی بودن رفت و آمد مردم در نمایشگاه کتاب چیست؟

- در رفتار و چیستی خرید مخاطبانی که به نمایشگاه کتاب می آیند، بسیار دقت می کنم. از هر 10 نفری که برای خرید به نمایشگاه کتاب می آیند 9 نفر از مخاطبان شهرستان ها هستند که اغلب کتاب های کنکور خریداری می کنند و درباره آن‌ها خیلی بحث کتاب و کتابخوانی معنا پیدا نمی کند.

* برای کتاب و کتابخوانی تبلیغ بسیار می شود اما...

- اما نتیجه عکس می دهد.

* چرا؟

- متاسفانه باید بگویم که خود من نسبت به کتاب و کتابخوانی خوشبین نیستم و معتقدم صحبتی که درباره کتاب و کتابخوانی ارائه می شود، دور از واقعیت هایی است که انسان امروز با آن مواجه است. از همین رو کتاب نخواندن را مساوی با بالا نبودن سرانه مطالعه فرد نمی دانم.

* با این تعریف شما کتاب نمی خوانید اما مطالعه دارید.

- دقیقا. سالهاست که منابع اطلاعات و آگاهی خود را در کتاب جستجو نمی کنم.

* مطالعه کتاب های در زمینه ادبیات چطور؟

- حتی بهترین کتاب های دنیا در حوزه ادبیات را می توان در اینترنت جستجو کرد و در یک کلام آنچه می خواهم و علاقه شخصی ام هست، در اینترنت پیدا می‌کنم. بنابراین معتقدم روند خرید کتاب در جامعه از بین رفته است و با اطمینان می گویم در شهرهای بزرگ اینترنت جای کتاب را گرفته است. اصلا هر فردی که بگوید مطالعه به معنای کتاب خواندن دارد به نظر من قصد دارد خودش را به رخ بکشد.

* قیمت کتاب تا چه اندازه در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر دارد؟

- به نظر من اگر مردم کتاب نمی خرند به دلیل گرانی قیمت نیست. باید واقعیت را بپذیریم که اینترنت و منابع موجود در آن جایگزین فرهنگ کتابخوانی شده است.

* آیا این جایگزینی را می توان به همه گروه های سنی تعمیم داد. به عنوان مثال برای کودکان هم می توان این نسخه را پیچید؟

- من نسخه نمی پیچم بلکه می گویم واقعیت ماجرا این است که اینترنت جایگزین کتاب خواندن شده و من به شخصه نیازم را با مطالعه در فضای مجازی جستجو می کنم.

* سئوالم را به شکل دیگری مطرح می کنم. فرزندان خود را به خواندن کتاب تشویق می کنید یا اینکه اینترنت را فضای بهتری برای آنها می دانید؟

- قطعا فرزندانم را به خرید کتاب و کتابخوانی تشویق می کنم و تا جاییکه ممکن باشد، سعی می کنم کتاب در اختیار آنها بگذارم. مسئله من این است که واقعیت دنیای امروز این است که به سمت مینیمال شدن پدیده ها حرکت می کند و خیلی راحت تر می توانیم آنچه را که می خواهیم، پیدا کنیم. به همین دلیل هر اندازه من فرزندانم را به کتاب و کتابخوانی تشویق کنم در نهایت راه بهتری برای رفع نیاز خود پیدا می کنند که ممکن است حتی این راه خوب کتاب و کتابخوانی باشد.

* در خانه خود کتابخانه هم دارید؟

- بله یک کتابخانه قدیمی دارم که متعلق به سالهای بسیار دور است و مجموع کتاب های قدیمی را در آن نگهداری می کنم.

* با تعریفی که از مطالعه ارائه کردید، تکلیف ناشران برای فروش آثارشان چه می شود؟

- به نظر من بهترین کار این است که ناشران به فروش اینترنتی کتاب‌های خود و ارائه و معرفی آنها در اینترنت فکر کنند. البته این نگاه تنها شامل مقوله کتاب نمی شود بلکه به اعتقاد من روزنامه را نیز در برمی گیرد. سالهاست که روزنامه نخریده ام و منابع خبری خود را در سایت ها و خبرگزاری ها جستجو می کنم.

* به خواندن چه کتاب هایی علاقمند هستید؟

- شاید باورتان نشود، من به خواندن مطلب درباره ماشین و یا مطالب ورزشی، علاقه بسیاری دارم.

* به عنوان سوال آخر چه پیشنهادی به مردم برای بالا بردن ساعت مطالعه شان دارید؟

- واقعیت این است که ذهن مردم آنقدر درگیر مسائل مختلف و روزمره زندگی شده است که نمی توان پیشنهاد مشخصی برای بالا بردن سطح مطالعه روزانه شان داد. اما در نهایت پیشنهاد می کنم اگر به هر دلیلی که کتاب نمی خرند؛ مطالعه کردن را در برنامه خود داشته باشند.

کد خبر 2279570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha