۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰

فناوری در یک هفته

تعطیلی واتس اپ و اختلال در وایبر/ محتوای آهنگهای پیشواز کنترل می شود

تعطیلی واتس اپ و اختلال در وایبر/ محتوای آهنگهای پیشواز کنترل می شود

مهمترین اخبار مربوط به علم و فناوری در هفته ای که گذشت به تصمیم کارگروه فیلترینگ برای مسدود کردن سرویس واتس اپ، اختلال جهانی وایبر، برنامه های وزارت ارشاد برای الزام دریافت تائیدیه آهنگ های پیشواز و کشف حفره امنیتی در پر استفاده ترین مرورگر اینترنتی، اختصاص یافت؛ در همین حال شرکت مخابرات ایران طرح هم کدسازی شماره های مخابراتی در سراسر کشور را از استان زنجان کلید زد.

زنجان هم کد شد

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی و کاهش آن به 32 کد در کل کشور، شرکت مخابرات ایران، در گام نخست استان زنجان را هم کد کرد. براین اساس تلفن های این استان از دهم اردیبهشت ماه هشت رقمی و کد استان 024 شد؛ علاوه بر تغییر کد استان به 024 ، پیش شماره تلفن های شهر زنجان باحذف رقم دوم پیش شماره و اضافه شدن عدد 33 به ابتدای ارقام تغییر یافت.

در همین حال در شهرستانهای ابهر،خدابنده، خرمدره و طارم و توابع شهرستان زنجان عدد 3 به ابتدای ارقام اضافه شد و در شهرستانهای ماهنشان و ایجرود نیز این تغییر باحذف عدد 3 و اضافه شدن عدد 36 انجام پذیرفت.

واتس‌ اپ به تعطیلی نزدیک و وایبر مختل شد

در هفته ای که گذشت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم بر مسدود شدن اپلیکیشن موبایلی واتس اپ گرفت و آن را تصویب نهایی کرد اما زمانی برای اجرای آن تعیین نشده و دسترسی به این نرم‌ افزار ارتباطی هنوز امکان‌پذیر است.

یک عضو کارگروه مصادیق مجرمانه دلیل فیلتر شدن این برنامه کاربردی تلفن همراه را شرایط اجتماعی عنوان کرد که کارگروه برای آینده در مورد این اپلیکیشن پیش بینی کرده است؛ چرا که پیش بینی شده که در آینده ممکن است این برنامه ارتباط نزدیکی با فیسبوک ایجاد کند و در نسخه جدیدی که از آن ارائه می شود، مشکلاتی برای ما ایجاد شود.

در همین حال روز سه شنبه بسیاری از کاربران در ایران شاهد قطع خدمات سرویس وایبر بر روی تلفن های هوشمند خود بودند که در ابتدای امر گفته شده بود این سرویس فیلتر شده اما به فاصله چند ساعت پس از اختلال این سرویس، وب سایت وایبر از بروز مشکلات فنی در سیستم‌های خود خبر داد و اعلام کرد: خدمات این تلفن اینترنتی در نقاط مختلف جهان با مشکل مواجه شده و در حال رفع است.

معاون فناوری رئیس جمهور به مهر آمد؛ وزرای دولت با تور فناوری به پردیس رفتند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در هفته ای که گذشت از خبرگزاری مهر بازدید کرد و از نزدیک با بخش های مختلف این خبرگزاری آشنا شد.

وی در نشست با خبرنگاران فناوری مهر، از برگزاری تور علمی فناوری برای وزرای دستگاههای اجرایی در جهت فرهنگسازی و آگاهی بخشیدن حوزه پژوهش و نوآوری در کشور خبر داد و گفت: تاکنون 4 وزیر دولت، طی بازدید از پارک علم و فناوری پردیس از نزدیک با ظرفیتهای علمی پژوهشی شرکتهای دانش بنیان در این بخش آشنا شده اند.

سورنا ستاری افزود: با برگزاری تور فناوری، هر دو هفته یکبار یکی از وزرای دولت را برای آشنایی با فعالیت این مراکز، به پارک علم و فناوری پردیس می بریم. با اجرای این طرح قصد داریم راههای پژوهشی و کسب درآمد و افزایش توان علمی کشور را به وزرا نشان دهیم.

به گفته وی وزرای بهداشت، ارتباطات و کار و معاون وزیر مسکن تاکنون از پارک علم و فناوری پردیس بازدید کرده اند و قرار است بزودی وزیر نفت نیز برای آشنایی با فعالیتهای پارک علم و فناوری، از پردیس بازدید کند.

نخستین سوخت سبز جت ساخته شد

به گزارش مهر، در گامی مهم به سوی کاهش انتشار آلودگی هوا، دانشمندان اروپایی نخستین سوخت جت تجدید پذیر جهان را فقط با استفاده از نور خورشید، آب و دی اکسید کربن ساختند.

اگر این فرایند در مقیاس بزرگ تر اثبات شود، می تواند با خلق منبعی از سوخت برای هواپیماها، خودروها و دیگر وسایل نقلیه، نقطه عطفی در انرژی های تجدید پذیر باشد.

این پیشرفت توسط محققان در پروژه خورشید- جت اعلام شده که چهار سال گذشته را صرف ساخت یک راکتور خورشیدی کرده اند، راکتوری که  از نور خورشید برای گرم کردن اکسید فلزی استفاده می کند؛ سپس آب و مونوکسید کربن در دمای 700 درجه سانتی گراد به این راکتور اضافه می شود تا با تجزیه شدن گاز مصنوعی متشکل از هیدروژن و مونوکسید کربن بسازند.

به آب اندازی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما در شهریور

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از به آب اندازی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما – کاوشگر خلیج فارس- تا شهریورماه امسال خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار و قطعات، پیش بینی می شود این پروژه در دهه فجر امسال مورد بهره برداری تحقیقاتی قرار گیرد.

به گفته دکتر وحید چگینی این شناور تحقیقاتی 76 درصد پیشرفت کار داشته و تاکنون عمده قطعات مورد نیاز این کشتی خریداری و نصب شده و چنانچه مبلغ 6 میلیارد تومان اعتبار از طریق معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شود و در صورت پیگیری سازمان صنایع دریایی برای تامین قطعات باقی مانده، پیش بینی می شود که به اّب اندازی این شناور تحقیقاتی در شهریور امکان پذیر شود .

این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5/3 آبخور و 4 آزمایشگاه قادر خواهد بود با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.

اینترنت اکسپلورر و کشف یک حفره امنیتی

ایجاد یک حفره امنیتی در مرورگر Internet Explorer طی هفته جاری، شرکت مایکروسافت را به تکاپوی ترمیم این حفره انداخت.

نسخه ها 9 تا 11 اینترنت اکسپلورر که در 55 درصد از رایانه های شخصی استفاده می شود هدف این حفره امنیتی قرار گرفته اند و به دلیل این آسیب پذیری گفته می شود یک چهارم کاربران اینترنت در خطر هک شدن قرار دارند و بهتر است که از این مرورگر فعلا استفاده نکنند.

این شرکت در هفته ای که گذشت از برنامه های خود برای ترمیم این حفره خبر داد.

محتوای آهنگ پیشواز کنترل می شود

به گزارش مهر، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از الزام برای دریافت مجوز در حوزه خدمات ارزش افزوده موبایل خبر داد و گفت: ارائه کنندگان خدمات ارزش افزوده موبایل - VAS - شامل صدا، متن ، عکس ، تصویر و آهنگ پیشواز باید قبل از بارگذاری این خدمات، از مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد تائیدیه دریافت کنند.

حسن نجفی سولاری با بیان اینکه آهنگ های پیشواز تلفن همراه - رینگ بک تون - باید قبل از بارگذاری برای مشترکان، از نظر محتوایی کنترل شود، از تدوین و نگارش طرح ملی ساماندهی رسانه های همراه و هوشمند خبر داد و گفت: در این طرح بررسی کلی محتواهای فرهنگی خدمات ارزش افزوده همچون آهنگ های پیشواز موبایل - RBT - و نرم افزارهای تلفن همراه -APPS - اجرایی می شود.

وی با اشاره به تهیه آیین نامه نظارت و اعمال مقررات بر خدمات ارزش افزوده برای شورایعالی فضای مجازی گفت: نظارت بر محتوای آهنگ های پیشواز موبایل و تم ها در این ضوابط دیده شده است.

کد خبر 2282265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha