۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸

کلانتری:

کشاورزی ایران در راستای توسعه پایدار نیست/ در آینده نزدیک با بحران منابع پایه مواجه می‌شویم

کشاورزی ایران در راستای توسعه پایدار نیست/ در آینده نزدیک با بحران منابع پایه مواجه می‌شویم

اردبیل – خبرگزاری مهر: دبیر کل خانه کشاورز گفت: با ادامه روند فعلی کاهش منابع پایه‌ کشور تا 20 سال آینده باید 50 میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری ظهر جمعه در همایش نقش موثر بانوان کشاورز در کشاورزی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر منابع پایه‌ای کشور به ویژه منابع آبی رو به اتمام بوده و با ادامه این روند ایرانی‌ها باید در سال های آتی مکان دیگری برای زندگی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه عمده مشکل در صرف منابع آبی است، اضافه کرد: روند 27 درصدی کاهش منابع آبی تجدید پذیر به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر تجربه تبدیل آب تجدیدپذیر به آب تجدید ناپذیر به وفور مشاهده شده و نمونه آن برداشت بی رویه آب‌‌های زیر زمینی و رسیدن به آب شور است.

کلانتری با تاکید به ضرورت دست درازی نسل امروز به منابع پایه ای و تکنولوژی اضافه کرد: این در حالی است که نسل امروز بی توجه به مخاطرات صرف بی رویه منابع صرفا برای رفاه حال خود منابع نسل های بعد را به خطر می اندازد.

وی افزود: بر خلاف تصور عموم استان های سرسبزی مانند گیلان قبل از سایر مناطق از بی آبی تاثیر خواهند پذیرفت.

تولید با حفظ منابع پایدار مایه افتخار است

دبیرکل خانه کشاورز تصریح کرد: افتخار نیست که بگوییم تولید کرده ایم بلکه تولید با حفظ منابع پایه مایه افتخار است.

کلانتری تاکید کرد: کشاورزی کشور در راستای توسعه پایدار نیست و مسیر کشاورزی باید اصلاح شود.

وی با تاکید به اینکه رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری 140 میلیارد دلاری است، ادامه داد: در عین حال اگر سرمایه گذاری اتفاق نیفتد منابع پایه کشور به صورت کامل از بین می رود.

دبیر کل خانه کشاورز نقش کشاورزان و به ویژه کشاورزان زن را در ممانعت از هدر رفت منابع آبی برجسته دانست و افزود: کشاورزان نباید اجازه دهند حتی یک قطره از منابع آبی هدر رود.

خشکی باغات رفسنجان به دلیل برداشت بی رویه آب

وی تاکید کرد: هر چند دولت نیز در تامین زیر ساخت نقش اساسی دارد اما بی توجهی به این مهم موجب شده است بخش عمده ای از باغات کشور به دلیل برداشت بی رویه آب از بین برود.

وی نمونه این گروه از باغات را در رفسنجان و کرمانشاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این در دشت اردبیل که یکی از دشت های حاصلخیز است در سی سال گذشته سطح‌ آب ها سی متر پایین آمده است.

به گفته کلانتری خروجی سیاست گذاری ها در حوزه کشاورزی در هشت سال گذشته را می توان در  کشت و صنعت مغان مشاهده کرد.

وی افزود: مکانی که قرار بود محل فعالیت افراد جویای کار باشد امرو با مشکلات عدیده ای مواجه است.

دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد: توسعه باید همراه با عدالت باشد و نمی توان بی توجه به عدالت محوری توسعه و سرمایه گذاری را پیش برد.

85 درصد دانشکده های کشاورزی مازاد است

وی تاکید کرد: در سال های اخیر حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی کشاورزی نیز در روند کشاورزی کشور تاثیر مطلوبی ایجاد نکرده اند.

کلانتری با بیان اینکه از هر 300 هزار مهندس کشاورزی 230 هزار نفر بیکار است، ادامه داد: با این وضعیت حتی درس خوانده های کشاورزی نمی توانند برای خود شغل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه هر دانشکده کشاورزی سهم اندکی از اراضی کشاورزی را داراست، اضافه کرد: 85 درصد دانشکده های کشاورزی کشور مازاد است.

دبیر کل خانه کارگر معتقد است کشاورزی کشور برای گریز از بن بست های فعلی نیازمند برنامه ریزی مدون بر اساس استفاده بهینه از منابع پایه ای است.

کد خبر 2283107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha