۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۵۱

در موزه هنرهای معاصر

بزرگداشت صادق تیرافکن برپا شد/ عکاسی که خوانشی معاصر از سنت ارائه داد

بزرگداشت صادق تیرافکن برپا شد/ عکاسی که خوانشی معاصر از سنت ارائه داد

بزرگداشت صادق تیرافکن هنرمند عکاس همراه با نمایش تعدادی از آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و در این مراسم از جایگاه بین المللی هنر او سخن گفته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بزرگداشت صادق تیرافکن با حضور هنرمندان، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران روز جمعه 19 اردیبهشت در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مجید ملا نوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: صادق تیرافکن از قالب های کلاسیک به فضاها و خوانش‌های معاصر دست پیدا کرد و این را می‌توان در آثارش و در کلاژها و چیدمان‌های او دید.

ملا نوروزی ادامه داد: تیرافکن از بنیانگذاران هنر نو و چیدمانی در ایران است و تاثیرات مهمی در هنر معاصر ایران دارد. حضور او در بسیاری از جایگاه های هنری بین المللی سبب شد آثارش در جهان معاصر به جایگاه مهمی برسد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی گفت: صادق تیرافکن از ما به زندگی نزدیک‌تر است چون به مرگ آگاه بود، همیشه مرگ را در کنار زندگی می دید و از سوی دیگر به خاطر نامیرایی در آثاری که بنیاد گذاشت، همیشه زنده است.

ملانوروزی افزود: تیرافکن در گذشته نماند اما گذشته را هم نفی نکرد و با خوانش معاصر از عناصر سنتی مانند تخت جمشید، عاشورا، سقاخانه و... آثاری نو ارائه کرد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم در زمان حیات هنرمندان برنامه‌هایی مناسب را برای بزرگداشت آنها داشته باشیم.

حمید سوری پژوهشگر و مدرس هنر نیز در این مراسم گفت: راهی را که صادق تیرافکن گشود و تاثیری که بر نسلی از هنرمندان گذاشت در تاریخ هنر ایران ماندگار خواهد شد. اگر کسانی بر آثار تیرافکن نقد دارند، نقد علمی و مستدل ارائه کنند تا پاسخ آن را هم بشنوند.

سوری با بررسی آثار تیرافکن گفت: آثار صادق تیرافکن را می‌توان از سه منظر فرا رفتن از محدوده کلاسیک وسنتی عکاسی، زیبایی شناسی و موضوع آثار بررسی کرد و از هر سه منظر تیرافکن کاری متمایز و متفاوت کرد.

سوری افزاد: هویت از موضوعات آثار تیرافکن است. هویت به عنوان مساله مهم جهان معاصر است و تیرافکن به پیچیدگی های هویت و تاریخ، هویت و آثار باستانی، هویت و جنسیت، هویت و فضاهای شهری می‌پردازد.

این پژوهشگر و مدرس هنر گفت: ساده انگارانه است که عناصر سنتی در آثار تیرافکن را ستایش سنت تلقی کنیم، او سنت را نه به طور محض ستایش می کند و نه به صورت محض نفی می کند.

در این مراسم پیام انجمن عکاسان ایران به مناسب گرامیداشت صادق تیرافکن نیز قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است: شهامت اطلاق واژه هنرمند به خود چیزی که تیرافکن آن را بکار می برد فی نفسه هنرمندانه است. صادق تیرافکن خود را صرفا نه عکاس بلکه عکاسی را از جمله ابزارهای ارائه و تثبیت خلاقیت‌های ذهنی هنرمندانه خود می‌دانست. سبک او در ارائه آثارش چیدمانی بوده است و این اتفاق دشوار زمانی رخ داده که دسترسی به تکنیک های دیجیتالی وجود نداشته وهمین موضوع باعث برجسته شدن کارهای نگاتیوی او در این سبک می شود.

در ادامه این پیام آمده است: تیرافکن از دیدگاه انجمن عکاسان ایران، عکاس بوده است و پرداختن به او و ماندگاری هایش می تواند در فرصتی مناسب و در تناسب با کالبد ساختاری و اهداف انجمن جایگاه داشته باشد.

در این مراسم تعدادی از آثار صادق تیرافکن نیز همزمان با این مراسم در فضای رمپ موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد.
 

کد خبر 2288919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha