۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲

پشت صحنه تئاتر مازندران/

سفر سنگ تئاتریهای مازندران/ از تابلوبه دستی هنرمند قدیمی تا خانه به دوشی تئاتر

سفر سنگ تئاتریهای مازندران/ از تابلوبه دستی هنرمند قدیمی تا خانه به دوشی تئاتر

ساری - خبرگزاری مهر: چراغ کم فروغ هنر تئاتر در مازندران سبب عزلت، گوشه نشینی، سفر پرمشقت و مهاجرت هنرمندان شده و برخی از آنان نیز برای امرار معاش و معیشت در حاشیه خیابانها تابلو بدست، به اجاره ویلا می پردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت نامناسب و غیراستاندارد سالنهای تئاتر از یکسو، حمایت نکردن، مسئولان، کمبود بودجه، ضعف امکانات و تجهیزات صحنه ای و بها ندادن به هنر نمایش، روز به روز صحنه های تئاتر استان مازندران را خالی تر کرده است.

وضعیت تئاتر مازندران روز به روز بدتر می شود

یک هنرمند قدیمی استان مازندران که اکنون به اجاره ویلا و سوئیت می پردازد، بیان داشت: در یک دهه اخیر وضعیت تئاتر در استان روز به روز بدتر شده است و از هنرمندان این قشر حمایت بعمل نمی آید.

"داود" ادامه داد: وقتی هنرمند برای بازی در یک کار نمایشی که چند ماه از آن وقت می گیرد، نه تنها حمایت مالی نمی شود، بلکه هنرمند از جیب و فقط برای عشق خود به صحنه باید خرج کند، دیگر انگیزه ای برای فعالیت نخواهد داشت.

وی یادآور شد: شهرهای استان مازندران حتی سالن مناسبی برای ارائه محصولات نمایشی ندارند و هنرمندان برای اجرای آثارشان باید در انبارهای دیگر ادارات تمرین کنند و برای اجرای نیز باید منت هزار دستگاه و اداره را به جان بخرند.

این هنرمند قدیمی تئاتر یادآور شد: بسیاری از هم دوره ای هایم، یا از منطقه مهاجرت کرده اند و یا دیگر سراغی از هنر نمایش و تئاتر نمی گیرند و با آنکه واقعا دلتنگ صحنه نمایش هستیم، اما شرایط برای ادامه فعالیت در این حوزه مهیا نیست.

مشکل معیشتی هنرمندان را باید رفع کرد

مسئول انجمن هنر نمایشی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات هنرمندان تئاتر، گفت: باید راه حلی برای رفع مشکل معیشتی و اجرای هنری هنرمندان پیدا کرد.

رجبعلی فلاح با بیان اینکه مسئولین استان باید برای قشر پویا و جوان هنرمند فرهنگ سازی کنند، اظهارداشت: تنها راه هنر اعتلا و احقاق حق هنرمندان، اجرای کار هنری در بین مردم است و باید مردم با هنر تئاتر آشنا شوند و باید ضرورت تئاتر برای مسئولین و مردم احساس شود.

همچنین هنرمند قائم شهری با اشاره به فعالیت دو ساله خود در هنر تئاتر، اذعان داشت: رسیدگی به زمینه های مختلف هنر بسیار اندک است و بودجه و اعتبار مالی شرط نخست همه رشته های هنری است.

میلاد شاهی در گفتگو باخبرنگار مهر با اشاره به اینکه حمایت مالی موجب پیشبرد کار هنر تئاتر می شود، خاطرنشان کرد: ساخت سالن آمفی تئاتر و تهیه تجهیزات و امکانات مستلزم بودجه است و باید از این لحاظ هنرمندان تئاتر را تامین کنند.

هنر تئاتر حمایت مالی نمی شود

مرضیه قدرتی هنرمند دیگر قائم شهری با اشاره به اینکه از سال 80 بمدت 13 سال در حال فعالیت هنر تئاتر هستم، نخستین مشکل هنرمندان تئاتر را منابع مالی عنوان کرد و گفت: هنر تئاتر ساپورت مالی نمی شود چون این هنر جایگاه خاصی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه هنر تئاتر یک هنر پایه است اما هنوز این مسئله در جامعه جای خود را پیدا نکرده است.

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه تمام هزینه های اجرای تئاتر شخصی است، اظهارداشت: بدلیل علاقه قلبی هنرمندان تئاتر تمام هزینه های دکورسازی، اجرا و .... را خودشان تامین می کنند و حمایتهای دولتی ناچیز است.

قدرتی اذعان داشت: بزرگترین مشکل جامعه هنری تئاتراینست که متاسفانه فرهنگ هنر هنوز دربین مردم جامعه نهادینه نشده است درحالیکه هنرمندان تئاتر باید در شهرستان برای تمرین این هنر به انتهای خیابان کوچکسرا مجتمع حر مراجعه کنند.

هنر تئاتر رو به فراموشی است

یک طراح گریم، دکور ولباس با بیان اینکه مسئولین با حمایت مالی خود می توانند کمک بزرگی به هنرمندان تئاتر کنند، اظهارداشت: یک زمانی هنر تئاتر با وجود اینکه مکانی برای استقرار نداشت، حرف اول را می زد ولی امروز در حال فراموشی است.

احمد گویا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر نمی گذارند که این هنر به فراموشی برود، خواهان توجه مسئولان امر به این رشته هنری شد.

همچنین دیگر نویسنده و کارگردان هنری مازندران، یکی از مشکلات نمایشگران را رابطه بین هنرمندان و سئولین عنوان کرد و افزود: رابطه هنرمند و مسئولین مبتنی بر سوء تفاهم است و با درست شدن این رابطه و اعتماد به هنرمندان خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

یونس آبسالان با بیان اینکه برای هر سازمانی و دستگاه اجرایی دولت بودجه فرهنگی اختصاص داده است، افزود: اگر بودجه فرهنگی در کشور برای همه هنرمندان هزینه شود هیچ هنرمندی با مشکل مواجه نخواهد شد.

آبسالان با اشاره به اینکه هنرمندان از مسئولین توقع نقد منصفانه را دارند، از مسئولین خواستار شد: اجازه دهید هنرمندان کار خود را انجام دهند تا به حق خود برسند.

خانه تئاتر نداریم

سید علی شیدایی فرد کارگردان و بازیگر تئاتر نیز در زمینه مشکلات تئاتر به خبرنگار مهر می گوید: مشکل اساسی ما نداشتن امکانات مالی و نمایشی است، ما خانه تئاتر، سالن اختصاصی تئاتر نداریم و با حداقل نور کار می کنیم و نورپردازی پیشرفته نداریم.

وی با بیان اینکه، برای نمایش خوب امکانات خوب هم لازم است گفت: با اینکه مازندران بیشترین گروه تئاتر را دارد ولی با توجه به گستردگی مازندران، بودجه تئاتر مازندران کم است و کمبودهای مازندران باعث فرار هنرمندان به پایتخت می شود و در حال حاضر ما تئاتری ها فقط برای دلمان مانده ایم و دست و پا می زنیم.

ضمانتی برای کرایه تاکسی هنرمندان نداریم

علی ولی زاده دیگر بازیگر ساروی نیز با عنوان اینکه، هر روز بی مهری ها به تئاتر بیشتر می شود، بیان داشت: چون دغدغه ی اجرای تئاتر در مسئولین وجود ندارد، هیجگونه حمایتی برای اجرای یک نمایش نمی شود.

وی عنوان کرد: حتی ضمانتی برای کرایه تاکسی بازیگران نداریم و کارگردانان از جیبشان مایه می گذارند و فعالیت ما در ارائه آمارها کاربرد دارد که این تاسف بار است.

 علی دنیوی کارگردان و بازیگر که در اولین جشنواره تئاتر فجر با نمایش مطلع حضور داشته و بیش از 15 دوره داور جشنواره استانی و منطقه ای بوده است، نیز به خبرنگار مهر می گوید: اعتقاد دارم که کار تئوری و عملی باید توام باشد تا مفید واقع شود.

وی بیان داشت: مشکل اساسی تئاتر عدم باورپذیری از سوی مسئولان استانی و کشوری است، تا باور واطمینان نباشد از پول هم کاری بر نمی آید.
 
سعید سنبلیان آهنگساز نیز با اشاره به اینکه عوامل پشت صحنه تئاتر نادیده گرفته می شوند، بیان داشت: به عوامل پشت صحنه باید نگاه ویژه ای کرد و نقش این عوامل در اجرای زنده بسیار حساس است.

حسین باغبان بازیگر و کارگردان نیز با بیان اینکه از هنر تئاتر فقط در هفته هنر یاد می شود، بیان داشت: چرا استانداری که به همه کمک می کند به تئاتر کمک نمی کند و اگر ارشاد برای ساخت کتابخانه یا ابن شهرآشوب حمایت می کند، پس چرا برای تئاتر کاری نمی کند و بودجه نم یدهد.ب

وی تصریح کرد: بودجه های آنچنانی برای همایش هایی خرج می شود که بازده چندانی ندارد ولی برای تشویق و حمایت راه یافتگان هنرمندان به تئاتر فجر هیچ کاری نکردند.

تئاتر با مردم قهراست

سید حسین ساداتی کارگردان تئاتر در مازندران نیز با عنوان اینکه تئاتر با مردم قهر است، گفت: ما فقط نمایش های جشنواره پسند را روی صحنه می بریم و علاقه ی مردم را نادیده گرفته ایم.

این هنرمند تصریح کرد: تئاتر باید عامه پسند و اجتماعی باشد و از سوی دیگر نمایش نامه نویس خوب در استان نداریم درحالیکه به نمایش های ایرانی باید بیشتر بپردازیم.

دو هزار و 500 فعال تئاتر در استان مازندران وجود دارد که تنها 10 گروه نمایشی استان ثبت شده است.

کد خبر 2289981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha