۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳

وقتی یک نویسنده کانادایی زندگی کودکان افغانستان را روایت می‌کند

وقتی یک نویسنده کانادایی زندگی کودکان افغانستان را روایت می‌کند

«کودکان کابل»، حاصل مراجعه دبورا الیس، نویسنده کانادایی به انجمن پناهندگان افغان در این کشور و پس از آن پاکستان و مسکو و پژوهش درباره سبک زندگی آنان در افغانستان پس از تصرف طالبان است.

به گزارش خبرنگار مهر، «کودکان کابل»، روایتی از زندگی شجاعانه ساکنان افغانستان در روزهای پر از جنگ و درگیری این سرزمین است که به تازگی منتشر شده و همان‌گونه که از عنوان کتاب نیز مشخص است این کتاب به زندگی کودکان و نوجوانان افغان می‌پردازد که بی هیچ گناهی درگیر جنگ و ناامنی‌های داخلی و خارجی شده‌اند.

دبورا الیس حاصل مراجعه به انجمن پناهندگان افغان در کانادا و پس از آن پاکستان و مسکو را در قالب چهار کتاب در اختیار مخاطبان قرار داده است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده:«من به تساوی حقوق زن و مرد اعتقاد دارم. اهل کانادا هستم؛ کشوری که اگرچه فارغ از درگیری و کشمکش نیست ولی حداقل محدودیتی بر ای دختران قائل نمی‌شود.»

نویسنده‌ای که با شنیدن خبر سلطه طالبان بر افغانستان و جنایت‌هایی که علیه زنان و دختران صورت می‌گیرد به این موضوع می‌پردازد و حاصل پژوهش خود را در چهار کتاب، که یکی از انها با عنوان«زنان جنگ افغانستان» به بزرگسالان اختصاص دارد و سه جلد دیگر برای نوجوانان است، گردآوری می‌کند. سه‌گانه «دختران کابلی» با ترجمه شهلا انتظاریان و همکاری کتاب‌های بنفشه (واحد کودکان و نوجوان انتشارات  قدیانی) منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

طالبان در سال 2001 و چند ماه پس از حمله یازده سپتامبر از قدرت خلع شدند. کانادا، آمریکا، بریتانیا و دیگر متحدان انها، افغانستان را تصرف کردند و یک دولت جدید افغان در ان تشکیل دادند. به این‌ترتیب جنگ با طالبان و سایر گروه‌هایی که تلاش می‌کردند  کنترل کشور را به دست بگیرند، آغاز شد.هزینه این 11 سال جنگ، مرگ هزاران سرباز افغان و خارجی و تعداد زیادی از شهروندان افغانی بوده است.

 

آن‌گونه که دبورا الیس، نویسنده«کودکان کابل» در مقدمه درباره چگونگی نگارش اثر خود آورده:«مصاحبه‌های این کتاب در طول چند هفته‌ای که در اوایل 2011 در کابل به‌سر می‌بردم، انجام شده است. بسیاری از این جوانان فقط به زبان افغانی تکلم می‌کنند. بنابراین گفته‌های آنها را مترجمی برایم به اغنگلیسی برگردانده است. » او همچنین گفته با مطالعه این کتاب، می‌توان به آینده کودکان افغان و کشورشان امیدوار بود.

«کودکان کابل» نوشته دبورا الیس با ترجمه شهلا انتظاریان را انتشارات قدیانی در 2200 نسخه و به قیمت 7000 تومان منتشر کرده است.


 

کد خبر 2291149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha