۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵

گزارش مهر/

شاهنامه گنجینه ای برای خلق قهرمانان افسانه ای/ جستجوی هویت در لابه لای صفحات تاریخ

شاهنامه گنجینه ای برای خلق قهرمانان افسانه ای/ جستجوی هویت در لابه لای صفحات تاریخ

مشهد – خبرگزاری مهر: شاهنامه فردوسی گنجینه ای عظیم برای خلق قهرمانان افسانه ای از اعماق تاریخ کهن ایران زمین است تا کودکان این سرزمین به جای ماهواره در لابه لای صفحات تاریخ در جستجوی هویت خویش باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهنامه اثر شاعر بلند آوازه ایرانی اهل سرزمین تابران توس گنجینه ای بی بدیل از شخصیت ها و پهلوانانی است که هر کدام در نوع خود و در جایگاه بین المللی بی مانند هستند.

شخصیت هایی هچون رستم و سهراب و داستان زیبای رویارویی پدر و پسری که برای بار اول یکدیگر را ملاقات می کنند در هیچکدام از متون ادبی جهان به چشم نمی خورد.

پهلوانانی که در عین زور مندی و قدرتمندی به اعتقادات خود پایبند بوده و ایمان خود به خدای یگانه را به خواننده نشان می دهند.

شخصیت های شاهنامه جایگزین قهرمانان دروغین هالیوودی

هر یک از این شخصبت ها و پهلوانان به نام در گنجینه شاهنامه می توانند به جای هزاران شخصیت دروغین و بی پایه و اساس فیلم های هالیوودی برای کودکان و جوانان این سرزمین کهن الگو و نماد باشند.

اما متاسفانه در تولید آثار سینمایی و  نمایشی و الگو سازی و قهرمان پروری برای کودکان و نوجوانان کم کاری شده به نحوی که با ساخت فیلم هایی از افسانه های کهن ایران چه انیمیشن و په سینمایی می توان به جای تصویر مرد عنکبوتی تصاویر رستم و سهراب با جلوه های زیبا را بر لباس ها و لوازم التحریر نگاشت تا نمادی از فرهنگ و تاریخ کهن سرزمینمان شود.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: شاهنامه فردوسی منبعی عظیم از شخصیت ها و قهرمانانی است که هر چه قدر از جنبه های گوناگون هم در مورد آن آثار سینمایی و نمایشی تولید شود باز هم جای کار بسیاری دارد.

جستجوی هویت در لابه لای صفحات تاریخ

وی عنوان می کند: می توان با نشان دادن این شخصیت های اساطیری و قهرمان به جوانان آنها را به جای ماهواره به جستجوی هویت در لابه لای صفحات تاریخ گماشت.

 حمید طباطبائی ابراز می کند: اشعار شاهنامه با داشتن جنبه حماسی می تواند سوژه و موضوع خوبی برای داستان های زیبا و جذاب شوند تا دیگر کودکان و نوجوانان ما هویت خویش را در شبکه های ماهواره ای جستجو نکنند.

تولید قهرمان با ساخت فیلم های جذاب از شاهنامه

طباطبائی با اشاره به گنجینه غنی شاهنامه از پهلوانان و شخصیت های حماسی و اساطیری ابراز می کند: اشعار شاهنامه می تواند دست مایه بسیاری از فیلم های جذاب واقع شده و برای جوانان امروز تولید قهرمان و نماد داشته باشد.

وی تاکید می کند: ما آثار و متون ارزشمندی از ادبای این سرزمین داریم که توجه به آنها نه تنها باعث خلق آثار سینمایی و نمایشی ارزشمند و الگو سازی قهرمانان ایرانی در داخل کشور می شود بلکه می تواند دست مایه بسیاری از هنرمندان خارجی هم قرار  گیرد.

یک استاد تاریخ ادبیات هم به خبرنگار مهر می گوید: فردوسی بزرگترین حماسه سرای ایرانی است که به خلق قهرمانان بسیاری در افسانه های کهن پرداخته است.

شاهنامه سر آمد متون ادبی جهان است

محمد سرداری می گوید: شاهنامه فردوسی پر است از پهلوانانی که می توانند قهرمان داستان های امروزی هم باشند.

وی عنوان می کند: این گنجینه بی بدیل تاریخ ادبیات ایران در ارزش سخن و غنای کلام سر آمد متون ادبی جهان است و قهرمانان افسانه ای خلق شده توسط این شاعر خراسانی در جهان بی نظیر است.

سرداری با اشاره به کم توجهی هنرمندان به شخصیت های جذاب شاهنامه ابراز می کند: اگر هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان کشورمان به جای نشستن و چشم دوختن به قهرمانان دروغین هالیوودی خود با بهره گیری از این گنجینه غنی به تولید آثار بپردازند بی شک پهلوانان این سرزمین روزی قهرمانان کودکان سرزمین های دیگر می شوند.

کودکان سرزمین رستم و سهراب و افراسیاب و زال و سیمرغ نباید در جستجوی قهرمانان دورغین و ساختگی غربی چون مرد عنکبوتی و بتمن باشند بلکه با توجه بیشتر مسئولان و هنرمندان و فیلم سازان باید شخصیت های فاخر و اصیل شاهنامه را وارد عرصه کرد .

------------------

گزارش: ملیحه زرین پور

 

 

کد خبر 2291828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha