۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲

انتقاد از توقف تحقیقات در شهر سوخته جیرفت و سیلک

انتقاد از توقف تحقیقات در شهر سوخته جیرفت و سیلک

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: شهر سوخته جیرفت و سیلک از جمله محوطه‌های مهمی هستند که کارهای تحقیقاتی آنها چندین سال است متوقف شده و اگر کسی از آنها بازدید کند تاسف می خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل گلشن در دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که پیش از ظهر بیست و نهم اردیبهشت ماه در تالار همایش های موزه ملی ایران در حال برگزاری است گفت: باید نگاهمان به موضوعات باستان شناسی تغییر کند. ما کار حفاری انجام می دهیم ولی مهمترین بخش آن تحلیل است که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود تا بتوانیم از آثار باقیمانده بهره بیشتری ببریم.

وی گفت: اکنون 60 درصد از مقالات به بررسی گمانه زنی و لایه نگاری پرداخته است. 35 درصد مقامات مربوط به کاوش و کاوش های نجات بخشی و سه درصد باقیمانده به بررسی مغناطیس سنجی می پردازد. در این میان جای نظریه پردازی ها خالی است. این یکی از ضعف های باستان شناسی کشور به شمار می آید. مهمترین رسالت باستان شناسی این است که به تحلیل برسیم.

وی افزود: باید کاوش های هدفمند را سر لوحه خود قرار دهیم.

وی پرداختن به موضوعات پژوهشی در حوزه خلیج فارس را که مدتی است تعطیل شده در دستور کار پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: فعالیت های میان رشته ای از نیمه دوم سال 60 آغاز شده اما از آن زمان فعالیت هایی که در این باره انجام شد بسیار کند بوده است.

وی گفت: همکاری با کشورهای همسایه و اسلامی در قالب هیأت های مشترک تفاهم نامه با موسسه فرهنگی اکو و مذاکره با آیسسکو از جمله برنامه های پژوهشگاه است تا براساس سیاست های فرهنگی ایران در کشورهای همسایه فعالیت هایمان را افزایش دهیم.

گلشن به انتشار کتاب های تخصصی اشاره کرد و گفت: تا سال 82، 34 عنوان انتشارات داشتیم اما الان این تعداد بسیار کم شده حتی در دوره ای به صفر رسید. امسال تلاش شده تا مجموعه فعالیت های پژوهشی همکاران بیشتر منتشر شود و هر یک از پژوهشکده ها نتیجه فعالیتشان را چاپ کنند.

کد خبر 2294267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha