۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۴۶

مهر بررسی می کند؛

قلعه مارکوه به افسانه ها می پیوندد/ فرسایش تدریجی معماری منحصربفرد دوره اسلامی

قلعه مارکوه به افسانه ها می پیوندد/ فرسایش تدریجی معماری منحصربفرد دوره اسلامی

رامسر - خبرگزاری مهر: فرسایش تدریجی، معماری منحصربفرد قلعه تاریخی مارکوه رامسر را که از بناهای دوره اسلامی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است، تهدید می کند و تدوام روند کنونی، این قلعه را تخریب می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، قلعه مارکوه در جاده بین رامسر - تنکابن و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از بناهای دوره اسلامی به حساب می آید و این قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان پایگاه نظامی در مقابل تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مساحت قلعه مارکوه حدود 600 متر مربع است و از این معماری عظیم تنها 4 حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است و مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتا سنگ و ساروج و گچ است و این بنای تاریخی قلعه مارکوه در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 3484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جلیل غدیری استاد دانشگاه و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت : میراث فرهنگی  برجای مانده از قدیم بیانگر هویت و آیین ها و سنت های نیاکان ماست و نگهداری آن وظیفه همه مدیران است.

وی افزود : این میراث منبعی برای  تحقیق کاوشگران بوده تا با  پژوهش های خود، ما را با هویت اصیلمان آشنا سازند و آیین ها و رسوم  مان را احیا ء کنند.

غدیری اضافه کرد : وظیفه مدیران مرتبط ملی و استانی و شهرستانی این است که در جهت حفظ و احیای بناهای میراثی اعتبار لازم را اختصاص دهند و به حال خود رها نسازند.

سنگ چینه های قلعه تخریب می شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: مدیریت صحیح و نظارت بر در آمدهای حاصله از این آثار مانند کاخ موزه رامسر اگر که بخشی از آن به خود کاخ برگردد قطعا می تواند در مرمت و بازسازی بناهای میراثی بهره برده و اعتبارشان خودگردان شود.

بابک ناصری کارشناس ارشد باستان شناسی نیز از تجمع مردم و مدیران در قلعه مارکوه انتقاد کرد و گفت : بهتر بود جشن میراث فرهنگی در  فضایی دیگر برگزار می شد زیرا  سنگ چینه های قلعه در اثر تجمع از بین خواهد رفت و جابجایی این سنگ چینه ها باعث تخریب آنها می شود.

وی افزود : یافته های معماری کاوشگران در اثر  رفت و آمد بیش از حد ازبین خواهد رفت.

شهردار کتالم و سادات شهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به جایگاه مهم این آثار میراثی در جامعه تاکید کرد و گفت : بناهای میراثی و آثار  فرهنگی  شناسنامه ی هر ملتی  بوده  و حفظ و احیای آن وظیفه ی همه مدیران است.

اعتباری برای مرمت قلعه مارکوه تخصیص نیافته است

مظاهر باقرسلیمی افزود : چندین  سال از ثبت مارکوه در فهرست آثار ملی می گذرد ولی تاکنون اعتباری جهت مرمت آن اختصاص داده نشده است.

وی اضافه کرد: ما شاهد فرسایش تدریجی این بناهای تاریخی ارزشمند هستیم ولی برخی تقابل بین ادارات مرتبط باعث رو به زوال رفتن آثار تاریخی شده است.

شهردار کتالم و سادات شهر  ادامه داد : آثار میراثی  علاوه بر اینکه بیانگر هویت ما و سنت گذشتگان و نیاکان ما هستند ، از ظرفیت گردشگری بالای نیز برخوردارند که در صورت حفظ و نگهداری به توسعه پایدار شهری ، در آمد زایی و اشتغال شهرستان نیز کمک خواهد کرد .

وی اعلام آمادگی شهرداری کتالم و سادات شهر را در جهت احیا و مرمت  قلعه مارکوه یاد آور شد و افزود : ما این توان را در خود می بینیم تا این مکان را احیاء و در کنار آن نسبت به احداث یک پارک جنگلی و پایگاه گردشگری اقدام کنیم.

105 اثر تاریخی مازندران مرمت می شود

مهدی ایزدی معاون مدیر کل میراث فرهنگی مازندران نیز گفت: 105 پروژه مرمتی در استان مازندران در دستور کار قرار دارد که 5 پروژه مربوط به شهرستان رامسر است.

وی افزود: 9 موزه در مازندران راهاندازی شده است که موزه شمال کشور که قرار است در رامسر احداث شود و جزء مصوبات سفر نیز بوده ، از اعتبارات ملی برخوردار است.

ایزدی اضافه کرد : طرح احیای باغ سی و سه هکتاری آماده شده و این باغ جهت نگهداری تحویل شهرداری رامسر داده شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ادامه داد : تفاهم نامه ای مابین اداره میراث  فرهنگی با شهرداری جهت نگهداری باغ منعقد شده و از دستگاههای  دولتی و بخش خصوصی که بخواهند  در چارچوب و ضوابط میراث فرهنگی نسبت به مرمت و احیای باغ سی و سه هکتاری رامسر اقدام کنند ، استقبال می کنیم و می توانند در این بخش از اعتبارات ملی استفاده کنند.

وی در خصوص درآمد کاخ موزه رامسر نیز گفت : این که همه درآمد حاصله راهی خزانه شود ، یک اشکال است و باید بین 30 تا 70 درصد این درآمد به کاخ موزه اختصاص داده شود تا در صورت نیاز  به مرمت و باز سازی و یا برنامه های دیگر ، از تن خواه استفاده نکنند.

این مقام مسئول در خصوص مرمت کاخ آتا بای رامسر که یک بنا با معماری منحصر به فرد است، نیز اظهار داشت : قرار بود تا این کاخ را به عنوان موزه مرمت و باز سازی کنیم ولی بنیاد علوی وافقت خود را اعلام نکرد. لذا تقاضای ما از بنیاد علوی این است  تا  به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و احیای  بناهای میراثی شهرستان رامسر اقدام کنند.

شهرستان رامسر با 12 اثر میراثی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و دارا بودن 150 اثر میراث فرهنگی شناسایی شده ، علاوه بر شهره بودن  در زمینه گردشگری ، در بخش آثار میراثی و تاریخی نیز نامدار است.

وجود قلعه تاریخی مارکوه ، دژ قلعه بند ، هتل قدیم و بلوار معلم (کازینوی سابق ) ، ساختمان آتابای ، کاخ موزه و باغ سی و سه هکتاری  ، رامسر  را در زمره  شهرهای تاریخی قرار می دهد.

کد خبر 2295725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha