۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۲۷

گزارش خبری/

حفر کانال در پارک ملی دنا پیگیری قضایی می شود/ اخذ سند از اراضی حفاظت شده بدون اطلاع محیط زیست

حفر کانال در پارک ملی دنا پیگیری قضایی می شود/ اخذ سند از اراضی حفاظت شده بدون اطلاع محیط زیست

یاسوج – خبرگزاری مهر: در پی حفر کانال از سوی یکی از دستگاههای اجرایی کهگیلویه و بویراحمد گرداگرد 20 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده دنا در شمال شهر سی سخت، مدیر کل محیط زیست استان از پیگیری قضایی این اقدام غیرقانونی خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، طی روزهای اخیر اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به حفر کانال اطراف 20 هکتار از زمین های منطقه دلون در شمال شرق شهرستان سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد کرده بود.

این منطقه جز مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و گفته می شود این اداره کل قصد دارد در این منطقه مجتمع های مسکونی احداث کند.

این اقدام راه و شهرسازی استان موجب اعتراض جمعی از فعالین محیط زیست و مردم شهر سی سخت شد به طوری که در اقدامی خود جوش از ادامه کار جلوگیری کردند.

اخذ سند بدون اطلاع محیط زیست

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اداره کل راه و شهرسازی چند سال پیش بدون اطلاع محیط زیست اقدام به ثبت و گرفتن سند کرده بود.

عطا پورشیرزاد افزود: این منطقه جزء مناطق حفاظت شده است اما در حوالی شهر بوده و مسئولان این اداره کل باید به محیط زیست اطلاع می دادند.

وی بیان کرد: پس از اطلاع محیط زیست از این مسئله پیگیریهای قانونی برای ابطال سند انجام شد و موضوع در محاکم قضایی در حال پیگیری است.

پورشیرزاد اظهار داشت: راه و شهرسازی هم بر اساس سند صادر شده اقدام به حفر کانال برای مشخص شدن محدوده شهر کرده بود که بلافاصله محیط زیست وارد عمل شد و جلوی این اقدام را گرفت.

وی بیان داشت: در پی حفر این کانال محیط زیست از این اداره کل شکایت کرده و خواستار ابطال سند راه و شهرسازی شده است.

محیط زیست در مقابل کوچکترین تخریب سکوت نخواهد کرد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر گونه اجرای پروژه عمرانی در مناطق حفاظت شده بدون اخذ مجوز از محیط زیست ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت.

وی بیان داشت: منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا سرمایه ای ملی است که همه مردم و دستگاههای اجرایی باید برای حفاظت از این گنجینه ارزشمند تلاش کنند.

پورشیرزاد اظهار داشت: محیط زیست در مقابل کوچکترین تخریب عرصه های زیست محیطی در این استان سکوت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

پیش از ثبت دنا در کهگیلویه و بویراحمد، 9 ذخیره گاه پارکهای ملی ارومیه، گلستان، کویر، مناطق حفاظت شده ارسباران در آذربایجان شرقی، توران در استان فارس، گنو و حرا در هرمزگان، ارژن و پریشان در استان فارس و پناهگاه حیات وحش میانکاله استان مازندران 34 سال پیش در فهرست ذخیره گاههای زیست کره ایران در یونسکو ثبت شده بودند.

در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر دو هزار گونه گیاهی است که از این میان حدودیک هزار و 250 گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل 15.6 درصد گونه های کشور است.

دو هزار گونه گیاهی و 400 گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که حدود یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد و از این تعداد 45 گونه بومی و منحصر به دنا هستند.

تعداد گونه های گیاهی این منطقه از 45 کشور جهان بیشتر است به طوری که گونه های اندومیک گیاهی دنا ، 15 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.

کد خبر 2296125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha