۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹

آمار مشارکت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار سهام اعلام شد

آمار مشارکت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار سهام اعلام شد

آمارها نشان می‌دهد، مشارکت اشخاص حقوقی در معاملات خرد بازار (بدون معاملات عمده و بلوکی) همواره در دامنۀ بین 35 تا 45 در سمت خرید و فروش در نوسان بوده و آنچه که طبیعتا براساس شرایط بازار در معرض نوسانات بیشتری قرار داشته، میزان مشارکت اشخاص حقیقی چه در سمت خرید و چه در سمت فروش بوده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، آمار مشارکت حقیقی ها و حقوقی ها از سال 90 تاکنون نشان می دهد که مشارکت حقوقی ها در بازار سهـام روندی پایدار داشته است و حقیقی ها در روزهای پررونق و حقوقی ها در روزهای کم رونق، خرید بیشتری داشته اند.

آمارها نشان می دهد مشارکت اشخاص حقوقی در معاملات خرد بازار (بدون معاملات عمده و بلوکی) همواره در دامنۀ بین 35 تا 45 در سمت خرید و فروش در نوسان بوده و آنچه که طبیعتا براساس شرایط بازار در معرض نوسانات بیشتری قرار داشته، میزان مشارکت اشخاص حقیقی چه در سمت خرید و چه در سمت فروش بوده است.

سهم مشارکت سهامداران سهامداران حقوقی در بازار سرمایه، از سال 1390 تاکنون روندی پایدار داشته است. سهم مشارکت حقوقی­ ها در بازار و تغییرات آن همواره برای بازار و سرمایه­ گذاران از اهمیت ویژه ­ای برخوردار بوده است تا حدی که چندی است به یکی از مولفه­ های اصلی تصمیم­ گیری سرمایه­ گذاران تبدیل شده است.

براساس گزارش مدیریت نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس، از ابتدای سال 1390 تاکنون همواره سهم حقیقی ­ها در معاملات خرد بیش از 50 درصد بوده است.

همچنین بر اساس آمارها؛ حقیقی­ ها در دوره­ های پر رونق ­تر بازار (مانند شش ماهه دوم سال 91 و شش ماهه اول سال 92) خالص خرید بالاتری داشته­اند و حقوقی­ ها در دوره ­های کم ­رونق­ تر، خریدارتر بوده ­اند، هر چند که همواره گردش معاملات اشخاص حقیقی در بازار خرد بیشتر بوده است.

آمار نشان می­ دهد که از ابتدای سال 1393 روزانه اشخاص حقوقی نزدیک 70 میلیارد ریال بصورت خالص از اشخاص حقیقی خرید کرده ­اند و سهم ایشان در قسمت خرید با رشد 8 درصدی از 34 درصد به 42 درصد رسیده است، از این رو با توجه به اینکه تغییرات معنی­ داری در سطح مشارکت اشخاص حقوقی در بازار مشاهده نمی­ گردد، تاثیرگذاری این عامل بر فرایند معاملات محدود است.

ترکیب مالکیتی بازار نیز روند پایدار و مستمر مشارکت حقوقی ها در بازار را تأئید می کند، به عبارت دیگر سهم فعالیت­ گروه­ های حقیقی و حقوقی تناسب قابل اتکایی با ترکیب مالکیت بازار دارد و بر اساس اطلاعات بازار، میانگین سهام شناور آزاد تجمعی سهام در بورس بین 13 تا 14 درصد است و سهم اشخاص حقیقی در سهامداری شرکت های بورس بین 7 تا 8 درصد، بر این اساس سهم سهامداران حقیقی از سهام شناور آزاد بین 53 تا 59 درصد می­باشد که با نسبت فعالیت ایشان در بازار معاملات خرد همخوانی دارد.

بصورت طبیعی فعالیت و تحرک اشخاص حقیقی در روزهای پررونق بازار بیشتر است که می­تواند افزایش سهم مشارکت ایشان تا 65 درصد را نیز در شرایط خاص توضیح دهد.

کد خبر 2297145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha