۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹

مهر بررسی می‌کند/

آسمان بازار کار در عروس شهرهای ایران مه‌آلود است/ شیب تند بیکاری در رامسر

آسمان بازار کار در عروس شهرهای ایران مه‌آلود است/ شیب تند بیکاری در رامسر

رامسر - خبرگزاری مهر: آسمان بازار کار عروس شهرهای ایران ابری و مه آلود بوده و سایه سنگین بیکاری در این شهر گردشگرپذیر استان مازندران سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم وجود منابع فروان و خداددی و بهره‌مندی از جاذبه های گردشگری، باز هم سایه سنگین و شوم بیکاری بر شهرهای غربی مازندران از جمله رامسر سایه انداخته است و جوانان جویایی کار در حاشیه خیابانها و چهارراهها به صف ایستاده اند.

استان مازندران سرشار از منابع خدادادی و داشته های طبیعی است که اگر هرکدام در مسیر درست و اصولی  خود  بهره گرفته شوند، دهها و صدها نفر  به کار گماشته می شوند ، شاید بدلیل ضعف مدیریتی  بیشترین آمار بیکاری را دارد و شهرستان رامسر در این بخش در میان استان، رتبه نخست را از آن خود کرده است.

فرماندار رامسر در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: مشکل اشتغال همواره یکی ازدغدغه های اصلی دولتمردان بوده و لیکن در سال‌های اخیر، وجود مشکلات اقتصادی و شرایط خاص سیاسی و تحریم های ناجوانمردانه باعث شد تا به لحاظ منابع در آمد ی دچار کمبود شویم و این مسئله باعث  کاهش سرمایه گذاری و اشتغال در کشور شد.

حسین شعبان سروری افزود: علیرغم  اجرای طرح های ضربتی و اعطای وام ها و تسهیلات کم بهره از سوی دولت  جهت اشتغال‌زایی، پیامد مطلوبی را به دنبال نداشت و آمار بیکاران بدهکار افزایش یافت.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است اینکه اشتغال پایدار ایجاد شود و این امر مستلزم برنامه‌ریزی  صحیح و اصولی است و پرداخت تسهیلات برای مشاغل خانگی و طرح های این چنینی فقط حکم مسکنی را دارد که به صورت مقطعی تزریق می‌شود و اگر این طرح‌ ها کارشناسی شوند در می‌یابیم که درصد کمی از آنها منجر به اشتغال شده در حالیکه منابع مالی زیادی از خزانه خارج شده است.

وضعیت بازار کار مطلوب نیست

سروری اذعان کرد که علیرغم همه تلاش هایی که در حوزه اشتغال زایی صورت گرفته است ولیکن شاهد  وضعیت مطلوبی نیستیم و نیاز است تا در سطح کلان، این طرح بازنگری شود.

به زعم فرماندار رامسر، استفاده  از تمام ظرفیت‌های داخلی و پتانسیل‌ها و خارج شدن از تفکر پشت میزنشینی خیل عظیم جوانان  تحصیل کرده جویای کار می تواند یک راه نجات برای معضل بیکاری باشد.

وی همچنین بر آموزش و مهارت نیروی کار تاکید کرد و اظهار داشت: نبود نیروهای آموزش دیده و دارای مهارت نیاز به توجه ویژه و تفکر عمیق دارد و البته در کنار استفاده از منابع انسانی ماهر، باید جذب اعتبار و تهیه و تدوین برنامه‌های اصولی را در این راستا جدی گرفت.

فرماندار رامسر در بخش دیگر سخنان خود  به استفاده بهینه از بخش خصوصی  نیز اشاره کرد و افزود: قطعا عدم استفاده از این بخش هرگز کشور را به سر منزل مقصود یعنی  اشتغال پایدار  نمی رساند زیرا سقف اعتبارات دولتی محدود است.

رئیس شورای اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان رامسر در ادامه سخنان خود به حضور کار آفرینان برتر در شورای اشتغال تاکید کرد و گفت: با دعوت از  کار آفرینان، می توان از تجربه های آنان بهره جست.

ظرفیت‌های قوی برای سرمایه‌گذاری در رامسر وجود دارد

این مقام مسئول در زمینه اشتغال نیاز به نگاه نو را ضروری دانست  و تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار قوی در شهرستان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و در جذب سرمایه‌گذار و بخش های تعاونی متاسفانه آنطور که باید موفق عمل نکردیم و البته بوروکراسی اداری و ایجاد موانع برای بخش خصوصی موجبات از بین رفتن انگیزه آنان می شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رامسر نیز در این خصوص گفت: رامسر بهترین فرصت‌ها را برای ایجاد اشتغال دارد ولی این داشته‌ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

موضوع اشتغال سبک شمرده می‌شود

عبد الرحمن حلاجیان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به نظر می آید موضوع مهم اشتغال، سبک شمره شده و جدی گرفته نمی‌شود و تنها به شعارها و آمارها اکتفا می کنیم در حالیکه ما می توانیم در قالب شرکت های تعاونی، تشویق به کار آفرینی با روش و حمایت درست، ایجاد فرصت‌های شغلی و استفاده از بخش خصوصی بهترین زمینه را برای کار فراهم سازیم.

وی اضافه کرد: بطور مثال زمین حد فاصل میان پلاژ لیدو تا پلاژ شهرداری رامسر مکانی مناسب برای ایجاد پیست دوچرخه سواری است که اگر احداث شود  هم به فراهم اوردن زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کمک کرده و هم  باعث  سلامت شهروندان  می شود.

نرخ 20 درصدی بیکاری فارغ التحصیلان

رئیس اداره تعاون رامسر ادامه داد: نرخ بیکاری در میان دیپلمه ها 2 درصد و در میان اقشار تحصیل کرده 20 درصد است  و این مهم بیانگر تفکر غلط یافتن کار دولتی توسط جوانان تحصیل کرده می باشد.

حلاجیان با اشاره به اینکه طرح  پرداخت تسهیلات  برای مشاغل خانگی موفق نبوده است، تصریح کرد متاسفانه  با وجود پرداخت به میزان قابل توجهی از منابع درآمدی کشور در این بخش، اشتغال پایدار  کمترایجاد شد.

وی گفت: بایستی از حرکت‌های شعار گونه فاصله گرفت و انجام طرح ها ی کاربردی و اجرایی را جایگزین کرد و البته برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی داریم.

حلاجیان گفت:  یکی از مهمترین مشکلات بخش تولید ، نبود بازار فروش مناسب است  زیرا در برخیموارد ، پرداخت تسهیلات جهت ایجاد مشاغل خانگی منجر به تولید شده است اما نبود بازار فروش باعث شد تا این کار نافرجام بماند لذا پیشنهاد می شود  تا در شهرستان بازار چه های مرزی دائمی احداث شود تا علاوه بر فروش محصولات و صنابع دستی بومی ، فرهنگ این مرزو بوم نیز به گردشگران شناسانده شود.

مهارت حلقه مفقوده اشتغال

رئیس اداره فنی و حرفه ای رامسر نیز مهارت را حلقه مفقوده اشتغال دانست و گفت: در این راستا ادارات کاریابی  بایستی افراد جویای کار را جهت یادگیری مهارت های لازم به اداره فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

محمود حاتمی افزود:  اصناف نیز باید ملزم شوند تا از نیروهای دارای مهارت و کار آزموده در رسته‌های مختلف شغلی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اداره فنی و حرفه‌ای در سال جاری، بردن کارگاههای آموزشی به درون روستاها است به این صورت که دهیاران فضاهای اموزشی در روستا ها را فراهم کرده و اداره فنی و حرفه ای نیز نیروی کار روستا را آموزش می‌دهد.

علی حسینی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی رامسر نیز به خبرنگار مهر گفت: نیاز سنجی شغلی در شهرستان بسیار مهم است و در این راستا بحث آموزش هتل داران  و نیروهای انسانی آنان  یکی از نیاز های اصلی رامسر است زیرا گردشگران در برخورد نخست نیاز به یک رویارویی حرفه ای دارند تا تشویق به ماندن شوند.

به گزارش مهر، در سالهای اخیر اشتغال و بیکاری جوانان  به معضلی بزرگ برای دولتمردان تبدیل شده که آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن گریبانگیر جامعه و بیشتر خانواده های ایرانی است.

پدیده چندش آور فقر که دیر زمانی است بنیان خانواده ها را در کشورمان متزلزل ساخته ،یکی از پیامدهای وحشتناک بیکاری است که تبعات آن افزایش آمار طلاق، اعتیاد، خودکشی و دیگر کشی، خود سوزی و دزدی ، جرم جنایت و فساد و فحشا است.

جامعه ایرانی هر روز در روزمرگی خویش  گرفتار چند و چون رزق و روزی بوده و آسمان  کار و اشتغال در کشورمان ابریست و می توان گفت دولتمردان  و مدیران دستگاههای اجرایی در حل این معضل  برنامه مدون و درستی را دنبال نکرده و نمی کنند و بر سر چهار راهی ایستاده و  سر درگم در اینکه کدام راه  درست است، گرفتار شده اند.

در یک نگاه کلی به وضعیت  نیروهای دولتی و استخدام ها می توان دریافت که استفاده از نیروهای بازنشسته و عدم بکار گیری جوانان تحصیل کرده و کمبود منابع درآمدی با وجود این همه ثروت خدادادی  جهت پرداخت حقوق و مزایای مستخدمین و طرح تعدیل نیرو از یک سو و نبود مهارت و آموزش در میان اقشار تحصیل کرده و صرف یادگیری تئوری در مراکز علمی از سویی دیگر ، خیل عظیم جوانان تحصیل کرده  را سرگردان در بازار کار ساخته است.

و این گونه است که با تفکر غلط پشت میزنشینی در بین تحصیل‌کرده‌ها، آمار  واقعی بیکاری در پشت آمارهای نمایشی پنهان می شود و البته جا دارد که گفته شود این روزها باید به چشم ها  یمان بیشتر اعتماد کنیم  تا گوشهایمان.

همچنین جوانان امروز به بهانه هزینه بالای تولید و نهاده های مربوط به آن دیگر روی به کار آفرینی نمی آورند و  دیدیم که اعطای تسهیلات کم بهره در قالب بنگاههای زود بازده و مشاغل خانگی و هر خانه یک کارخانه  و این قبیل طرح ها نافرجام ماند و معضل زیاد شد زیرا  افرادی که  این تسهیلات را دریافت کردند تبدیل به بیکاران بدهکار شدند و  دریافتن علت آن امریست که کارشناسان مرتبط  باید آن را جویا شوند.

کد خبر 2301377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha