۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۴

دلفانی:

40 درصد از انرژی نفت و گاز کشور صرف گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می‌شود

40 درصد از انرژی نفت و گاز کشور صرف گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: مدیر بخش تأسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: میزان مصرف سوخت و سهمی که در کشور برای سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم ۴۰ درصد انرژی است که از نفت و گاز حاصل می‌شود.

شهرام دلفانی، شامگاه شنبه در همایش تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان صنعت تاسیسات مکانیک استان قم که با مشارکت گروه صنایع گیتی پسند و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در تالار آب ستاد مرکزی آبفای استان برگزار شد در سخنانی با اشاره به علاقه مهندسان مکانیک به رشته خود، بخش تاسیسات مکانیک را دانشی با ارزش و مثال زدنی خواند و افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این رشته بیش از همه به چشم می‌خورد، موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت صرفه‌جویی در این حوزه است که باید در این زمینه برنامه ریزی و دقت لازم را داشت.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سوخت و سهمی که در کشور برای سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم 40 درصد انرژی است که از نفت و گاز حاصل می‌شود افزود: در ایران، به میزان 3 برابر کشورهای اروپایی به ازای هر متر مربع ساختمان افزایش مصرف انرژی وجود دارد.

مدیر بخش تأسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، گفت: رقم مصرف انرژی ما به گونه‌ای است که اگر با این شرایط پیش رویم، تا سال 1404، منابع نفتی برای فروش نخواهیم داشت و همه نفت کشور به مصرف داخلی خصوصا در ساختمان‌ها صرف خواهد شد.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در 40 سال گذشته دمای خشک تهران یک درجه و و دمای‌ تر آن 2.5 درجه افزایش یافته که این امر نشان می‌دهد در طی مدت زمان 10 تا 15 سال دیگر، نمی‌توانیم از کولر آبی استفاده کنیم.

قوانین الگوی مصرف در کشور به طور کامل اجرا نمی‌شود

دلفانی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف انرژی تنها به فرهنگ مردم باز نمی‌گردد و عوامل دیگری را نیز در بر می‌گیرد افزود: باید علت اینکه با وجود قوانین خوبی که در زمینه کنترل و بهینه سازی مصرف در کشور وجود دارد و در بسیاری از موارد، قوانین کشور مترقی‌تر از قوانین برخی دیگر از کشورهای غربی است ولی شاهد عملکرد نامطلوب در زمینه تأمین و همچنین مصرف انرژی هستیم، بررسی شود.

ضرورت مشارکت مهندسان رشته‌های مختلف در راستای اصلاح الگوی مصرف در ساختمان‌ها

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت مهندسان رشته‌های مختلف در راستای اصلاح الگوی مصرف در ساختمان‌ها گفت: مهندس معمار با مهندس مکانیک به جای بحث‌های تقابلی باید بحث‌های تعاملی داشته باشد و ما باید ساختمان را طوری طراحی کنیم که علاوه بر تأمین انتظارات مالک، مصرف انرژی را نیز به کمترین میزان خود برسانیم.

مدیر بخش تأسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، عنوان داشت: امروز باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارخانه‌های صنعتی کشور در تولید محصولاتی با در نظر گرفتن چگونگی مصرف و بهینه سازی انرژی انان باشد که متاسفانه برخی از کارخانجات به این امر توجه کافی ندارند.

دلفانی با بیان اینکه در صنعت ساختمان و تاسیسات تنوع زیادی وجود دارد که این امر وظیفه‌ فعالان عرصه ساختمان را سنگین می‌کند افزود: در گذشته واحدهای ساختمانی بخصوص در بخش انبوه سازی، تأسیسات مورد توجه چندانی قرار نمی‌گرفت و در بسیاری از ساختمان‌هایی که تأسیسات داشت نیز مقررات به درستی رعایت نشده بود.

انتخاب دقیق تجهیزات تاسیساتی در ساخت و ساز‌ها یکی از عوامل موثر در کاهش مصرف انرژی است

وی با بیان اینکه انتخاب دقیق تجهیزات تاسیساتی توسط مهندسان در ساخت و ساز‌ها یکی از عوامل موثر در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها است افزود: اگر مصرف‌کننده که اطلاع کافی از این موضوع ندارد به نصب تأسیسات اقدام کند، ممکن است از نظر ایمنی و آسایش متضرر شود که البته همه مهندسان مکانیک در این زمینه مقصر نیستند، هر چند که باید تمام تلاش خود را در رستای ایفای رسالت کاری خود انجام دهند.

مدیر بخش تأسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به نصب و استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی، گفت: تاحدودی استفاده نکردن از این ابزار به فرهنگ مربوط است ولی کاربر دنبال کالایی است که به راحتی از آن استفاده کند و باید شرایط استفاده از آن را برای وی فراهم کنیم.

رئیس بخش تاسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت:سازمان‌های دولتی تعامل دقیق و سازنده‌ای با یکدیگر ندارند و این امر باید اصلاح شود چرا که در حال حاضر مقررات ملی ساختمان در پروژه‌های ساخت و ساز رعایت نمی‌شود و همچنین بسیاری از فعالان این عرصه به کار فنی نیز اعتقادی ندارند و این امر مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

دلفانی خاطرنشان کرد: در کشوری به سر می‌بریم که دولت و سازمان‌های دولتی به مهندسان ساختمانی و تاسیسات توجه لازم را ندارند و سعی نمی‌کنند در آنها انگیزه‌ لازم برای فعالیت ایجاد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مهندسی تاسیسات عمر زیادی دارد و چنانچه در سیستم‌های تاسیساتی ساختمان‌ها مشکلاتی دیده می‌شود از عدم هماهنگی سازمان‌های مرتبط با این موضوع نشات می‌گیرد که به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کنند.

کد خبر 2302690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha