۱۵ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۷

گزارش مهر/

تلاش جهادی برای احیای روستاهای متروکه/ آغاز مهاجرت معکوس به روستاهای بخش آب‌پخش

تلاش جهادی برای احیای روستاهای متروکه/ آغاز مهاجرت معکوس به روستاهای بخش آب‌پخش

بوشهر - خبرگزاری مهر: با همت و حضور گسترده مردم بخش آب‌پخش، تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای روستاهای متروکه این بخش صورت گرفته است و زیرساخت‌های مورد نیاز در این روستاها فراهم می‌شود که این موضوع باعث مهاجرت معکوس مردم به روستاها می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاهای بسیار زیادی در سطح کشور هستند که به علت نبود امکانات لازم و برخی زیرساخت‌های مورد نیاز همچون آب و برق و تلفن و . . . در حال خالی شدن هستند و بسیاری از اهالی در حال ترک روستاها هستند.

در حالی که در شهرها روز به روز شاهد بهتر شدن اوضاع هستیم نیاز است که روستاها نیز به خوبی دیده شوند و امکانات مورد نیاز برای سکونت مردم فراهم شود و همواره برای توسعه این زیرساخت‌ها تلاش گسترده صورت بگیرد.

روستاها به عنوان مولد محصولات دامی و کشاورزی هستند و لازم است که برای ثابت ماندن این چرخه تولید، روستاها و اهالی ان حفظ شوند و امکانات آنها توسعه یابد تا شاهد لنگ ماندن تولیدات کشاورزی و دامپروری و . . . در این روستاها نباشیم.

اقدام جالبی که در بخش آب‌پخش صورت گرفته است، فعالیت جهادی مردمی برای آبادانی روستاهای این بخش است که زیرساخت‌های مورد نیاز این روستاها با تلاش مردم و کاهش قابل توجه هزینه‌ها، اجرا می‌شود و موجی از شادی و خوشحالی را در روستاها ایجاد می کند.

مشارکت گسترده مردم بخش‌آب‌پخش برای آبادانی روستاها

یکی از این روستاها، روستای "بند محمد عبدالله" در بخش اب‌پخش است. این روستا تا چندی پیش از بسیاری از امکانات نظیر آب و برق و تلفن و گاز محروم بود و مردم این روستا ناچار بودند که برق خود را با ژنراتور تامین کرده و آب و گاز را نیز از شهر بیاورند و تلفن هم که هیچ‌.

ولی امروز شرایط برای مردم این روستا تفاوت کرده است و با پیگیری‌های بسیار خوبی که مسئولان شهرستان به‌ویژه نماینده مردم دشتستان در مجلس داشت، عملیات گازرسانی و برق‌رسانی به این روستا آغاز شد و به زودی و در نیمه شعبان به بهره‌برداری خواهد رسید.

این کار با همت جهادی مردم بخش آب‌پخش اجرا شد و حدود یک صد نفر از مردم شهر و بخش آب‌پخش برای اجرای این طرح اقدام به کار جهادی کردند و با همکاری مسئولان خط لوله آبرسانی به این روستا اجرا شد و هم‌اکنون مراحل پایانی را می‌گذراند.

یکی دیگر از روستاهای محروم بخش آب‌پخش روستای گناوکان است که در نزدیکی شهر آب پخش واقع شده و موافقتهای اولیه برای اجرای توسعه زیرساختی این روستا صورت گرفته است.

فعالیت 100 نیروی جهادی برای برق‌رسانی و آب رسانی به روستا

بخشدار آب‌پخش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در اجرای طرح آبرسانی به روستای "بند محمد عبدالله" در بخش آب‌پخش هفت اکیپ فنی فعالیت داشته‌اند و این کار با تلاش بیش از 100 نیروی بسیجی شهر آب‌پخش اجرا شده است.

غلامرضا وفایی اضافه کرد: در اجرای این طرح دو دستگاه تراکتور به صورت رایگان مشغول به فعالیت هستند که از سوی مردم برای اجرای این طرح‌ها اهدا شده است و کمک بسیار خوبی در این زمینه بوده است.

وی با بیان اینکه همه نیروهای مشغول در این طرح از افراد بومی هستند، بیان داشت: در حالی که این پروژه نزدیک به شش میلیارد ریال هزینه داشت، با حرکت جهادی مردم آب‌پخش هزینه‌ای ناچیز داشته است.

بخشدار آب‌پخش تصریح کرد: این روستاها قرن‌ها است که از داشتن هر گونه امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز محروم بوده‌اند ولی با تلاش‌های صورت گرفته شاهد ارتقای این روستاها خواهیم بود.

احیای روستاها با مشارکت مرد نماد مدیریت جهادی است

فرماندار شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای این پروژه‌ها در روستای بند محمد عبدالله، اظهار داشت: شاهد همراهی نیروهای مردمی در اجرای این طرح‌ها هستیم که این موضوع باعث تسریع در اجرای کار و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

ارسلان زارع اضافه کرد: نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز پیگیری‌های بسیار خوبی برای اجرای این طرح‌ها داشته است که برای جلب اعتبارات و همچنین پیگیری‌ مجوزها کارهای خوبی صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان دشتستان در ادامه خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در اجرای این طرح‌ها و همکاری با دولت می‌تواند الگوی مناسبی برای آبادانی در سایر نقاط استان باشد.

وی با بیان اینکه حضور و مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های مختلف نقشی بسیار مهم در محرومیت‌زدایی دارد، تصریح کرد: حضور پر رنگ مردم در کنار کارگران موجب تقویت ایمان ما در سایر پروژه‌های مشارکتی می‌شود.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بسیار زیاد توسعه زیرساخت‌های آب و برق و راه در زمینه توسعه اشاره کرد و بیان داشت: آب و فاضلاب و برق در توزیع اعتبارات امسال در اولویت قرار دارند.

مهاجرت معکوس مردم به روستای بند محمد عبدالله با توسعه زیرساخت‌ها

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تسلیت به مناسبت شهادت امام خمینی(ره) اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های روستای بند محمد عبدالله دارای تفاوت‌هایی با دیگر طرح‌های زیرساختی است که می‌توانیم نمونه‌ای از عزم جدی و همت عالی را در این روستا ببینیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد با اشاره به حضور نیروهای مردمی و بسیجی در اجرای این طرح‌ها، خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب همواره بر اجرای مستمر پروژه ها به صورت مدیریت جهادی تاکید دارد و این موضوع باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اجرای باکیفیت این پروژه‌ها تصریح کرد: نمونه‌هایی از مدیریت جهادی را در دوران دفاع مقدس دیده و در خاطرات شهدا شنید‌ه‌ایم ولی بعد از آن کمتر شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم ولی کاری که در این روستا صورت گرفته است نمونه واضحی از کار جهادی است که مشابه آن را کمتر دیده بودیم.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همکاری مردم در کانال‌کشی و لوله‌گذاری و نظارت بر پروژه‌ها موجب خوشحالی مردم شده و موجی از شادی را ایجاد کرده است.

وی خواستار تلاش همه مسئولان برای رفع مشکلات مردم شد و گفت: مسئولان هم باید به صورت جهادی در پروژه‌ها حاضر بوده و یاری‌گر مردم برای رفع مشکلات و نیازها باشند.

موسوی‌نژاد خاطرنشان ساخت: در شرایطی که کمبود اعتبارات و شرایط تحریم را داریم این کارها باید گسترش یابد و همه مسئولان با مردم صادق باشند و مردم را همراهی کنند و زحمت بکشند تا مردم هم اعتماد داشته باشند و همکاری کنند.

وی اضافه کرد: گام‌های بسیار خوبی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آب و برق و راه در روستای بند محمد عبدالله صورت گرفته است و شاهد مهاجرت معکوس مردم به این روستا هستیم و امیدواریم شاهد رونق بخش کشاورزی و دامداری و کار اشتغال در این روستا باشیم.

پروژه آب و برق روستای "بند محمد عبدالله" نیمه شعبان افتتاح می‌شود

بخشدار آب‌پخش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اجرای این پروژه از آبان‌ماه سال 92 آغاز شده بود که باعث ایجاد موجی از شادی و خوشحالی در بین مردم و اهالی این روستا شد.

غلامرضا وفایی به فعالیت‌های مردم در این روستا اشاره کرد و بیان داشت: ما به اجرای این طرح‌ها در روستای بند محمد عبدالله به چشم توسعه و ایجاد مناطق کشاورزی و صنعتی نگاه می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیتی که در زمینه اعتبارات وجود داشت، این پروژه به صورت مشارکتی اجرا شد که پیشرفت اجرای آن رضایت‌بخش است.

بخشدار آب‌پخش از افتتاح این پروژه در نیمه شعبان امسال خبر داد و خاطرنشان ساخت: آمادگی کامل داریم که روستای گناوکان را نیز به صورت مشارکتی و با همین روش و کیفیت توسعه دهیم تا شاهد مهاجرت معکوس به روستا باشیم.

کد خبر 2305177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha