۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۵

در كارگروه كشاورزي مطرح شد:

صدور مجوز تغییر کاربری به معني مجوزی برای ساخت و ساز نیست/ پيش بيني تابستاني گرم براي همدان

صدور مجوز تغییر کاربری به معني مجوزی برای ساخت و ساز نیست/ پيش بيني  تابستاني گرم براي همدان

همدان- خبرگزاری مهر : معاون برنامه ریزی فرماندار همدان با اشاره به اینکه صدور مجوز تغییر کاربری براي باغات همدان41 سلیقه ای است ، گفت: صدور مجوز تغییر کاربری به معني مجوزی برای ساخت وساز نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر چهارشنبه فرمانداری همدان میزبان جمعی از مسئولان شهرستانی بود که درکارگروه امور اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی شهرستان همدان ضمن بررسی مشکلات این بخش، در این نهاد به تصمیم گیری بپردازند.

در این نشست که جمع زیادی از مدیران جهاد کشاورزی همدان حضور داشتند، مواردی چون نحوه خرید گندم، میزان بارندگی، بیمارهای دامی، چاه‌های غیر مجاز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و تعرض به منابع طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت زارعت در این منطقه ایمن است، اذعان داشت: دوره‌های آموزشی کاشت و برداشت را برای کشاورزان در سالجاری برگزار می‌کنیم.

جواد رشیدی با اشاره به اینکه شاهد ساخت وسازهای غیر مجاز در باغ‌های همدان هستیم، عنوان کرد: برخی از مردم واقعا نگران این وضع هستند چراکه از بین رفتن باغات شهر با از بین رفتن ریه بیولوژیکی شهر همدان برابر است.

وی اذعان داشت: این زمین‌ها فاقد عرصه‌اند که در آن‌ها در حال ایجاد ویلا هستند در حالی که مجوز تغییر کاربری نیز ندارند.

صدور برخی مجوزهای تغییر کاربری‌، تحت فشار صورت می‌گیرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به فراگیر شدن این موضوع در روستاهای حاشیه شهر همدان، عنوان کرد: صدور برخی مجوز تغییر کاربری‌ها تحت فشارهای مختلف برخی افراد  صورت می‌گیرد.

رشیدی افزود: تاسف آور است که در همدان شاهد تفکیک زمین‌های باغی به 200 متر هستیم درحالیکه در واقع این مکان‌ها دیگر باغ به حساب نمی‌آیند.

وی از توقف صدور هر گونه تغییر کاربری از سوی این نهاد تا تعیین تکلیف نحوه صدور مجوز خبر داد.

معاون برنامه ریزی فرماندار همدان نیز در این نشست از لزوم ساماندهی تغییر کاربری‌ها کشاورزی سخن گفت.

محمد علی محمدی با اشاره به اینکه  همدان از گذشته به باغ شهر معروف بوده است، گفت: در صدور تغییرکاربری ها در باغات سلیقه ای و نادرست عمل شده است.

وی اظهار داشت: تغییر کاربری به معنی پروانه ساخت نباید تلقی شود اما برخی شرکت‌های خدمات رسان در شهرستان همدان به نادرست از این امر برداشت کرده‌اند و اکنون بسیاری از مشکلات در روستای حیدره و دیگر نقاط ناشی از این امر است.

مجوز تغییر کاربری مجوزی برای ساخت و ساز نیست

معاون برنامه ریزی فرماندار همدان با تاکید براینکه صدور مجوز تغییر کاربری به معني مجوزی برای ساخت وساز نیست، افزود: لزومی برای دادن مجوز تغییر کاربری برای خانه باغهای دو هزار متری نیست اما در این امر توصیه و سفارشات زیادی می‌شود.

محمدی اذعان داشت: ارائه خدمات به این گونه ساخت سازهای غیر مجاز حق ایجاد می‌کند و نباید بگوییم خدمات ندهیم بلکه نباید با دادن این مجوزها  استعداد جمعیتی جدیدی برای شهر ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه با این وضعیت به زودی باغ‌های شهر همدان نابود خواهد شد، اذعان داشت: در بخشی از اراضی حیدره زمین خواری علنی روی داده اما تسامح در برخورد صورت می‌گیرد.

معاون برنامه ریزی فرماندار همدان همچنین در خصوص خرید گندم از کشاورزان عنوان کرد: 10 هزار هکتار اراضی گندم در شهرستان همدان کشت شده است.

محمدی با تاکید براینکه  45 هزار تن از این میزان دیم و مابقی آبی است ، افزود: پنج نقطه در شهرستان همدان برای خرید گندم در نظر گرفته شده و نباید موانع برای خرید گندم وجود داشته باشد.

وی اذعان داشت: از هفت روستای هدف گردشگری استان دو روستا در شهرستان همدان قرار دارد که ظرفیت‌های زیادی در بخش پذیرش گردشگر دارد و جشنواره گیلاس نیز به زودی در همدان برگزار خواهد شد.

رئیس جدید هواشناسی استان همدان نیز در این کارگروه حضور یافت و علاوه بر آشنایی مدیران با وی برای اولین بار گزارشی از روند آب وهوای استان ارائه کرد.

مهرداد حسینی با اشاره به اینکه هواشناسی کشاورزی یکی از اولویت‌های استان است، اذعان داشت: مرکز هواشناسی اکباتان یکی از اولین مراکز کشور در نوع خود است اما تنها با 10 درصد ظرفیت خود با توجه به مشکلات مالی کار می‌کند.

وی عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات از سوی فرمانداری همدان به دنبال افزایش فعالیت آن هستیم و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز برای بررسی مشکلات به زودی به همدان خواهد آمد.

رئیس هواشناسی استان همدان با تاکید براینکه با روش‌های خاصی می‌توان جلو سرما زدگی محصولات را در استان گرفت، افزود: بارش‌های استان در سال جاری در حالت نرمال قرار دارد.

پیش بینی تابستاني گرم برای همدانی‌ها

حسینی با اشاره به اینکه پیش بینی دراز مدت نشان می‌دهد سال گرمی را همدانی‌ها خواهند داشت به طوری که دما به طور متوسط به نسبت گذشته در تابستان دو درجه افزایش خواهد یافت، افزود: درسال آینده نیز روند این گونه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نرمال بودن میزان بارندگی به معنی این نیست که با مشکل خشکسالی مواجه نیستیم، افزود: همدان اقلیم مناسبی دارد و باید بتوانیم از این امر بهره لازم را ببریم.

رئیس هواشناسی استان همدان عنوان کرد: سه ایستگاه باران سنجی در همدان وجود دارد که در ایستگاه همدان تا کنون 323 میلیمتر بارندگی به وقوع پیوسته  است.

حسینی افزود: این میزان به نسبت سال گذشته 72 درصد و  به نسبت بلند مدت هفت درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان با تصور بارندگی مناسب نباید کشت دوم در سالجاری داشته باشند، افزود: به علت خشکسالی های گذشته شاهد افت منابع آبهای زیر زمینی هستیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز در این نشست از اسکان دو هزار  کلونی عسل در منطقه ارزانفود همدان خبر داد.

در این نشست همچنین فرماندار همدان از فاصله افتادن برای مسدود کردن چاههای غیر مجاز در سطح  استان  به علت برخی ملاحظات نمایندگان استان خبرداد.

گفتني است در اين نشست ناهماهنگي دستگاه هاي صادر كننده مجوز تغيير كاربري اراضي و دستگاه هاي خدمات رسان موجب شد به دستور فرماندار  تفاهم نامه بين اين دو  انعقاد شود تا بتوان جلوي تخريب اراضي را گرفت.

کد خبر 2309528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha