۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۵۵

مهدویانی:

مشارکت بانوان در اهدای خون در استان مرکزی 7.5 درصد است

مشارکت بانوان در اهدای خون در استان مرکزی 7.5 درصد است

اراک- خبرگزاری مهر: مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به مشارکت پایین خانم ها در اهدای خون گفت: هم اکنون مشارکت بانوان در اهدای خون در استان مرکزی 7.5 درصد است که این مسأله فرهنگی باید با ارتقای آگاهی زنان برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر،  فاطمه سادات مهدویان ظهر شنبه در مراسم تجلیل از اهدا کنندگان خون در اراک،  شعار امسال این روز را (خون سالم برای نجات مادران ) اعلام کرد و گفت: زنان بیشترین استفاده کنندگان فرآورده های خونی هستند که این شاخص مهمی است.

وی این روز را فرصت مناسبی برای قدردانی از اهداکنندگان دانست و افزود: اطلاع رسانی، تبلیغ، فرهنگ سازی و تشویق مردم برای اهدای خون مستمر و دست یابی به اهدای خون صددرصد داوطلبانه از جمله اهداف برگزاری این مراسم است.

هر بیمار سرطانی به 10 واحد پلاکت نیاز دارد

مهدویانی با اشاره به هر بیمار سرطانی به طور متوسط یک روز در میان به 10 واحد پلاکت نیاز دارد  که یکی از روشهای تأمین پلاکت را فرآیند جداسازی پلاکتها از خونهای اهدایی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در تهیه پلاکت به روش پلاکت فرزیس یک اهداکننده تعداد پلاکت بیشتری را در اختیار ما قرار می دهد ولی تهیه آن به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و هر اهداکننده پلاکت هر دو روز یکبار می تواند پلاکت اهدا کند. این روش در حال حاضر به عنوان یک شیوه کلیدی در الویت کارهاست.

هفت درصد اهداکنندگان خون در استان خانم و مابقی آقا هستند. سال گذشته 35 هزار و 785 نفر در استان مرکزی خون اهداکردند.

گفتنی است به مناسبت 24 خرداد روز جهانی اهداکننده خون در مراسمی از 24 اهداکننده خون دراستان مرکزی با اهدای هدایایی تجلیل شد.

 

کد خبر 2311300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha