۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶

«قصه‌های سر و ته» تخیل کودکان را تقویت می‎‌کند/ مکتوب کردن افسانه‌ها ضروری است

«قصه‌های سر و ته» تخیل کودکان را تقویت می‎‌کند/ مکتوب کردن افسانه‌ها ضروری است

«قصه‌های سر و ته» تخیل کودکان را تقویت می‎‌کند. در این مجموعه به افسانه‌ها پرداخته شده؛ افسانه‌هایی که به گفته نویسنده کتاب با انسان زاده می‌شوند و در دنیای صنعتی امروز، باید به صورت مکتوب درآیند.

محمدرضا شمس، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار «قصه‌های سر و ته» خبر داد و افزود: در این مجموعه، 14 قصه آشنا و قدیمی  آورده شده؛ این داستان‌ها بسیار کوتاه هستند و سر و ته روایت شده‌اند. مثلا لوبیای سحرآمیز است که غول دارد یا کدو قلقله‌زن، دنبال پیرزن می‌گردد به‌جای آن‌که پیرزن قصه، دنبال او باشد.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، «قصه‌های سر و ته»، مجموعه‌ای است که قصه‌ها در Hن،  به صورت اشتباه و سَر و تَه، نوشته شده است تا حس خیال‌پردازی کودکان هنگام مطالعه تقویت شود. در این اثر داستن‌هایی چون «خاله قابلمه»، «آینه پری»، «درخت غرغرو»«به دنبال ماه پیشونی»، «گرگ و هندوانه»، «جارو»، «زنگوله»، «پسر و گرگ»، ««آلوچه»، «خاله سوسکه»، «سال نو، خانه‌ی نو!»، «لوبیای سَر و تَه»، «کدو قلقله زن» و «فیل اومد آب بخوره» روایت شده است. .

پیش‌تر نیز کتاب های دیگری از این نویسنده همچون «تنبل پهلوان»، «تو مادر منی؟»، «طوطی و بقال»، «خواب و پسرک»، «افسانه روباه حیله گر»، «یک سبد سیب، لانه ای برای دم سیاه» و... در انتشارات کانون به چاپ رسیده است.

شمس معتقد است:  افسانه‌ها به دوران كودكی بشر تعلق دارند، به همين جهت، كودكان امروز از شنيدن آن، لذت می‌برند. به گفته او قدمت افسانه‌ها، حتی به پيش از اين دوران برمی‌گردد، به اين معني كه از وقتی انسان به دنيا می‌آيد، افسانه‌ها هم متولد می‌‌شوند و در طول زندگی با او و همراه او هستند به همين خاطر به گروه سنی خاصی تعلق نداشته و با همه افراد ارتباط برقرار می‌كنند.

نویسنده «پهلوان تنبل» با اشاره به این‌که افسانه‌ها از نسلی به نسل ديگر منتقل می‌شوند گفت: باذ این‌که افسانه‌ها به‌روز می‌شوند اما هر كس، در هر زمان با توجه به شرايط موجود، محدوديت‌های جغرافيايی و شرايط اقليمی به ويرايش قصه و افسانه و به روز كردن آن پرداخته و اين امر به ماندگاری اين ميراث ارزشمند كمك كرده است. در حقيقت امروز شكل ثبت و ضبط ما تغيير كرده است و با توجه به رشد روزافزون صنعت و تكنولوژی ناچاريم، علاوه بر انتقال سينه به سينه، به مكتوب كردن و انتشار افسانه‌ها نيز بپردازيم.

 

کد خبر 2313698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha