۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۱

در همایش مرزبانی فرهنگی مطرح شد:

بالاترین هجمه‌های دشمن به فرهنگ است/ فرهنگ 500 سال جلوتر از زمان است

بالاترین هجمه‌های دشمن به فرهنگ است/ فرهنگ 500 سال جلوتر از زمان است

مشهد – خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بالاترین هجمه‌های دشمن به عنصر فرهنگ وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، پنچشنبه شب در همایش مرزبانی فرهنگی در مهدیه مشهد با اشاره به اینکه مقوله فرهنگی در زوایای مختلف به واکاوی و دقت نیاز دارد و نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا امروز دشمن در تمامی عرصه های به ویژه حوزه فرهنگ وارد شده، افزود: این امر در حالی است که ما سیستم دفاعی حداقلی را کم کم با نگاهی غلط کنار می گذاریم و این امر اقتضاء می‌کند فضای عمومی جامعه اهداف و آرمان های فرهنگی را تحت تعقیب قرار داده و به عنوان مطالبه فراگیر مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی بعد فرهنگی آن است و تمامی آثار انقلاب در طول تاریخ سی و چندساله خود توانسته زایش‌ها و برکات فراوانی داشته باشد و ادبیاتی که انقلاب برای ورود به مسائل مختلف و حل مسائل در دنیا مطرح کرد، ادبیاتی بود که جریان‌های مختلف دنیا را تحت تاثیر قرار داد و امروز به عنوان جریانی ممتاز در دنیا مخاطبان فراوانی را جذب و صلابت و اقتدار خود را نشان داد.

بالاترین هجمه‌ها به عنصر فرهنگ وارد شده

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: این ادبیات، ظرفیت های فرهنگی و باورهای اعتقادی بود که بزرگترین تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و نمونه آن جنگ تحمیلی بود که یک تهدید برای انقلاب بود اما باورها و عقاید و فرهنگ ما توانست این تهدیدات را به فرصتی بزرگ تبدیل کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باورهای ما توانست در عرصه های مختلف نظامی و علمی و بخش‌های مختلف میان برهایی را در رسیدن به اهداف ایجاد کند و قطعا همین گفتمان و فرهنگ است که دین را در مسیر پیچ های بزرگ تاریخی قرار داد و به همین دلیل امروز بالاترین هجمه‌ها به عنصر فرهنگ وارد شده و ما با اتکا به پشتوانه فرهنگ توانستیم این مسیر را طی کنیم و رهبری فرمودند اگر در عرصه‌های فرهنگی شکست بخوریم انقلاب شکست می‌خورد.

مقوله فرهنگی در زوایای مختلف به واکاوی و دقت نیاز دارد

حجت الاسلام پژمانفر با اعلام اینکه مقوله فرهنگی در زوایای مختلف به واکاوی و دقت نیاز دارد و نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا امروز دشمن در تمامی عرصه های به ویژه حوزه فرهنگ وارد شده، گفت: ما سیستم دفاعی حداقلی را کم کم با نگاهی غلط کنار می‌گذاریم و این امر اقتضاء می کند فضای عمومی جامعه  اهداف و آرمان های فرهنگی را تحت تعقیب قرار داده و به عنوان مطالبه فراگیر مدنظر قرار دهد تا این فضا بیش از این مورد هجمه قرار نگیرد.

وی ادامه داد: برای برون رفت از این مسئله نیازمند تلاش گسترده هستیم و باید مشخص شود که در چه حوزه هایی باید مرزبانی داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امروز در فضایی حرکت می کنیم که اتفاقات نامناسبی شکل گرفته و انقلاب اسلامی که عنصر فرهنگی است تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته، گفت: ما امروز مسائل متعددی در بخش فرهنگ داریم و گاه تهاجم فرهنگی آن قدر زیاد می شود که جامعه در مقابل برخی از این مسائل و معضلات فرهنگی با بی تفاوتی برخورد می کند.

انتقاد از دانشگاه آزاد

حجت الاسلام پژمانفر در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از دانشگاه آزاد بیان کرد: در همین چند روز گذشته مطلبی در زمینه دانشگاه آزاد در سایت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه این دانشگاه تنها تعهد علمی داشته و وظیفه ای برای مدیریت ظواهر دانشجویان ندارد و مدیریت ظواهر مردم با حکومت است و کسی حق ندارد به ظواهر دختر و پسری که وارد دانشگاه می‌شوند تعرض کند.

وی عنوان کرد: در گذشته این دانشگاه مراقب ظواهر دانشجو بود اما امروز کسی حق ندارد جلوی ظواهر نامناسب دختر و پسر را بگیرد.

ساختار هدایتی باید به نام فرهنگ وارد زندگی آدمی شود

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این همایش گفت: تعریفاتی که از بحث های فرهنگی صورت می‌گیرد با واقعیت وجودی انسان فاصله دارد و از سویی دیگر جایگاه انسان ها آفت پذیر است لذا باید ساختار هدایتی به نام فرهنگ وارد زندگی آدمی شود.

حجت الاسلام صدرالدین شریعتی ادامه داد: اگر ما بر اساس ساختار فرهنگی که خدا سامان دهی کرده حرکت کنیم بدبخت نخواهیم شد اما اگر از این مسیر اعراض کنیم به فلاکت می‌رسیم.

دین اساسی‌ترین و بنیادی ترین فرهنگ برای حفظ سلامت

وی ادامه داد: در نظام آفرینش اعتقادی ما دین اساسی ترین و بنیادی ترین فرهنگ برای حفظ سلامت جان و روان انسانی است بنابراین انقلاب ما بر این مبنا انجام شده است.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: امام راحل در ابتدای انقلاب فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد زیرا اسلام حیات ملت ها و شخصیت ها را تضمین می کند و خلاف آن انسان را به بن بست می‌رساند.

وی با طرح این پرسش که چرا دنیای امروز با تمام قوا به جنگ اسلام آمده و رهبری شعار ناتوی فرهنگی را سر می دهند، گفت: دنیا برای نابودی فرهنگ اسلام برنامه ریزی کرده و هرچه فرهنگ عمیق و عمیق تر می شود تمام مشتاقان جهان متوجه دین اسلام می شوند.

دشمنان با سلاح ناتو فرهنگی به جنگ ما آمده‌اند

حجت الاسلام شریعتی عنوان کرد: ناتو یک اقتدار نظامی و تسلیحاتی است که بعد از جنگ جهانی دوم برای سرکوب ملتها شکل گرفت و امروز دشمنان با سلاح ناتو فرهنگی به جنگ ما آمده اند و در این میان آموزش و پرورش و آموزش عالی مورد توجه دشمن قرار گرفته است.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: فضای دانشگاه تا سال 76 ارزشمند و معنوی بود اما از سال 76 به بعد تحولی در کشور اتفاق افتاد و اصلاحات، حریم و قداست دانشگاه را دگرگون کرد و قرائت های مختلفی از دین صورت گرفت.

وی تاکید کرد: در آن زمان عنوان می شد که ما باید شکل جهان شویم و شان دانشگاه الکن است که به او تذکر داده شود و با این شعارها که مبنای تربیتی، اخلاقی و دینی ندارد، فضای دانشگاه تغییر کرد.

وی تصریح کرد: بنده در زمانی که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بودم تلاش کردم تا فضای معنوی و اخلاقی را در دانشگاه حاکم کنم و چهارهزار کلاس دانشجویان دختر و پسر را جدا کردم و سر این ماجرا چه قدارها علیه من کشیدند.

نباید نگاهمان به سمت غرب باشد

حجت الاسلام شریعتی با اعلام اینکه ما نباید نگاهمان به سمت غرب باشد، افزود: انقلاب ما اسلامی و مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر است و یکی از مسائلی که امام راحل از خرداد 42 و از بهمن 57 تا سال 68 سردادند مسئله جدا شدن از فرهنگ غرب است.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: امروز ضرورت دارد تا فرهنگ غرب را زمین بگذاریم و آن را جایگزین فرهنگ اسلام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رهبری چندین سال است که موضوع سبک زندگی اسلامی را مطرح می کنند، گفت: ما باید این سبک از زندگی را در دانشگاه ها نهادینه کنیم زیرا دانشگاه برای نظام اسلامی، نیرو تربیت می کند و باید تریبت صحیح براساس خلیفه اللهی انسان انجام گیرد.

دانشگاه باید پیشانی نظام اسلامی باشد

وی بیان کرد: دانشگاه باید پیشانی نظام اسلامی باشد اما متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده و اولین مسئولیت در این زمینه متوجه حاکمان جامعه است.

حجت الاسلام راشدیزدی نیز در ادامه این همایش گفت: اسلام دین فرهنگ و علم است لذا اسلام، دین جنگ نیست بلکه دین فرهنگ است و تمام معارف اسلام معرفت و شناخت فرهنگی و علمی است.

وی افزود: تمام عالم بر مبنای فرهنگ است و جنگ ها با فرهنگ اداره می شود بنابراین مرزبانی فرهنگی یعنی اینکه جلوی ناهنجاریها و اهداف شیطانی گرفته شود.

فرهنگ 500 سال جلوتر از زمان است

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اسلام یک علم است و باید آن را مطالعه کرد و در این راستا روحانیان، مرزبانان وحی هستند و آنان به عنوان فرزندان روحانی پیغمبر، باید از قرآن دفاع کنند.

حجت الاسلام راشد یزدی تصریح کرد: فرهنگ 500 سال جلوتر از زمان است و در دین اسلام به عامل سازنده فرهنگ، تربیت و برخورد با زن و شوهر... توجه و اشاره شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: تمام مسائل اسلام مربوط به وحی است و این امر با گذر زمان کهنه نمی شود و در حقیقت فرهنگ مطلق، فرهنگ وحی است و کسانی که لباس مرزبانی پوشیده اند باید از مرز فرهنگی ما دفاع کنند چرا که انقلاب ما، فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه ما صد درصد انقلاب کردیم و صد درصد باید اسلامی باشیم، گفت: امروز بسیاری از مسائل نظیر امنیت عفاف را نتوانستیم حل کنیم و حتی قادر نبودیم تا دین خود را در سطح جهان عرضه کنیم و این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی؛ نظریات غلط خود را در جهان ارائه کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما نباید به دنبال رهاوردهای غرب باشیم چرا که فرهنگمان اسلامی است.

کد خبر 2320299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha