۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

مهر گزارش می دهد؛

آیت الله حیدری تنها شهید همدان در واقعه هفت تیر

آیت الله حیدری تنها شهید همدان در واقعه هفت تیر

نهاوند- خبرگزاری مهر: شهید حیدری بزرگمردی از دیار پر ماجرا و حادثه خیز نهاوند است که عمر پربار و پربرکت خود را صرف مبارزه با رژیم ستم شاهی کرد و در دشوارترین شرایط، رهبری و هدایت مردم این شهرستان را برعهد گرفت اما پس از عمري مجاهده در شامگاه هفتم تيرماه 1360 شمسی به همراه شهيد آيت الله دكتر بهشتي و 72 يار صديق امام در انفجار ساختمان مركزي حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در طول تاریخ نهاوند همواره شاهد حضور بزرگان و عالمانی بوده ایم که علاوه بر برجستگی و شاخص بودن در عرصه علمی و حوزه مذهبی و اندیشه اسلامی، درصحنه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز جایگاهی ویژه و تأثیر گذار داشته و اسطوره فرهنگی و تاریخی نهاوند محسوب می شوند.

قطعا یکی از بزرگان و چهره های ماندگار دیار کهن و تاریخی نهاوند که همچون ستاره درخشان آسمان نهاوند از وجود انوار و برکات آن بهره مند است، شهید آیت الله محمد علی حیدری تنها شهید حادثه هفت تیر استان همدان و اولین نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه شهر نهاوند پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

شهید حیدری مجتهد و عارف و  بزرگ مردی از دیار پر افتخار و سراسر پر ماجرا و حادثه نهاوند است که عمر پربار و پر برکت خود را صرف مبارزه با رژیم ستم شاهی نمود و در دشوارترین شرایط رهبری و هدایت مردم شهرستان نهاوند را برعهد گرفت و در این هدف مهم و مقدس لحظه های از پای ننشست.

آیت الله محمدعلی حیدری در سال یک 1315 شمسی در شهر خون و قیام قم بدنیا آمد و در دوران نوجوانی قرآن كريم را نزد پدر آموخت و پس ازگذراندن مقطع ابتدايي در سن 12 سالگي وارد حوزه علميه قم شد.

حیدری بخش عظيمي از كتاب "شفا" را در محضر استاد علامه طباطبائي تلَمذ کرد

شهید حیدری بخشي از فلسفه ،اسفار و قسمت عظيمي از كتاب "شفا" را در محضر استاد علامه طباطبائي تلَمذ نمود و مدتي را هم در نجف اشرف به تحصيل اشتغال داشت.

او همزمان ديپلم كامل متوسطه را دريافت و  درس خارج را از محضر آيت الله حاج شيخ محمد علي اراكي و آيت الله حاج سيد محمد محقق داماد بهره مي‌برد و چون داراي چنين استعدادي بود در زمره شاگردان ممتاز امام خميني و آيت الله بروجردي قرار گرفت.

شهيد حيدري در سن سی سالگي به درجه اجتهاد رسید و در سال 1349 شمسی اجازه اخذ وجوهات را از سوي حضرت امام خميني (ره) دريافت و نمايندگي امام به ايشان واگذار شد.

شهید حیدری در سال 1352 شمسی به دنبال در گذشت پدر و با تقاضاي مكرر مردم نهاوند به اين شهر مهاجرت مي‌كند تا  به جاي پدر پرچمدار مبارزات مردم آن خطه باشد.

شهيد حيدري در شهرستان نهاوند با تأسيس صندوق قرض الحسنه، دارالايتام، كتابخانه عمومي و مراكز بهداشتي روستايي تحول زيادي در زندگي مردم ايجاد كرد و ضمن آشنا ساختن مردم به ويژه جوانان با قيام 15 خرداد و افكار حضرت امام ، نقش مؤثري در تكوين انقلاب اسلامي در نهاوند ايفا كرد و از لحاظ مالي مبارزان غرب كشور را تغذيه کرد و حتي هزينه اعزام مخفيانه تعدادي از جوانان براي حضور در فلسطين و لبنان را مي‌پرداخت و در همه اين مسائل ارتباط نزديكي با شهيد آيت الله قدوسي كه اصالتاً نهاوندي، اما ساكن قم بود برقرار ساخته بود.

حمایت شهید حیدری از گروه انقلابی ابوذر و دعوت از شخصيتهاي انقلابي و خطباي نامي براي سخنراني در نهاوند آتش انقلاب را شعله ور مي‌ساخت.

امام جمعه شهر نهاوند در مورد شهید آیت الله محمد علی حیدری به خبرنگار مهر گفت: شهید حیدری نمونه بارز مجاهدت در راه خدا و استوانه نظام اسلامی در غرب کشور بود.

شهید آیت الله محمد علی حیدری سرمایه اخروی و معنوی نهاوند است

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی گفت: شهید آیت الله محمد علی حیدری سرمایه اخروی و معنوی نهاوند است به ویژه اینکه این بزرگوار در سن 30 سالگی توانست به مقام مرجعیت برسد و از محضر درس بزرگانی همچون آیت الله بروجردی ،حضرت امام خمینی و آیت الله اراکی بهره مند شود.

وی گفت: شهید حیدری از یاران و یادگاران صدیق حضرت امام خمینی(ره) در دوران سخت خفقان رژیم ستم‌شاهی و بعد از انقلاب بود که نقش ارزشمندی در ولایت‌مداری و بصیرت‌افزایی در آن دوران بر عهده داشت.

وی بیان داشت: مردم شهرستان نهاوند در قبل و بعد از انقلاب به شهید حیدری عشق و علاقه بسیاری داشتند به حدی که تمام کارها و امورات نهاوند با مدیریت ایشان صورت می گرفت و به جرأت می توان گفت شهید حیدری استوانه نظام اسلامی در  غرب کشور بود.

عباسعلی مغیثی عنوان کرد: شهید حیدری بعنوان اولین نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه شهرستان نهاوند یکی از عالمان برجسته و دانشمند کشور بود که در اوایل انقلاب بعنوان نماینده حضرت امام در کشور لبنان معرفی شد و در مبارزات انقلابی مردم بر ضد نظام سلطنت نقش محوری و کلیدی داشت.

یکی از یاران این شهید نیز گفت: با هدايت شهيد حيدري ، جوانان انقلابي نهاوند براي اولين بار در كشور مجسمه شاه را از ميدان پهلوي در مركزشهر پايين كشيدند كه اين حادثه رژيم شاه را به شدت عصباني كرد.

محمد رجایی افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال پنجاه و هفت و باز شدن مخازن پادگان ‌ها مقدار زيادي اسلحه به  دست مردم افتاد ، شهيد حيدري برای جلوگيري از بي نظمي با مديريت صحيح اسلحه‌ها را از بين مردم جمع آوري و به افراد مورد اعتماد سپرد.

وی گفت: وي تا چند ماه پس از پيروزي انقلاب اداره همه امور شهر را بر عهده داشت و ضمن صدور دستگيري مأموران ساواك به مشكلات همه مردم رسيدگي مي‌كرد.

امام خميني (ره) در مرداد سال 58 شهيد حيدري را به عنوان امام جمعه نهاوند انتخاب كرد

وی افزد: امام خميني (ره) در مرداد سال پنجاه و هشت شهيد حيدري را به عنوان امام جمعه نهاوند انتخاب كرد و اولين نمازجمعه با حضور دهها هزار نفري و پرشور مردم در روز قدس همان سال به امامت اين شهيد درنهاوند برگزارشد.

وی یادآور شد: با تحكيم پايه‌هاي انقلاب اسلامي و برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 24 اسفند سال 1358،شهيد حيدري با رأي قاطع مردم به عنوان اولين نماينده مردم نهاوند به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و در كميسيون قضايي مجلس مشغول به كار و منشأ اثر بسياري  شد.

سرانجام شهيد محمد علي حيدري پس از عمري مجاهده در شامگاه هفتم تيرماه 1360 شمسی به همراه سيدالشهدا انقلاب شهيد آيت الله دكتر بهشتي و 72 يار صديق امام در انفجار ساختمان مركزي حزب جمهوري اسلامي توسط منافقين كوردل به شهادت رسد.

پيكر پاك و مطهر شهيد آيت الله حيدري پس از تشييع در تهران بنا به فرمان امام خميني(ره) به نهاوند انتقال داده شد و بعد از تشييع باشكوه  و بي نظير مردم انقلابي در جوار مرقد پدر بزرگوارش در حسينيه جوانان حسينيه شهيد حيدري به خاك سپرده شد.

کد خبر 2320796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha