نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان-3/

سناریوی چرخشی غرب و طالبان در افغانستان/ انتخابات فراقومی و فرامنطقه ای بود

سناریوی چرخشی غرب و طالبان در افغانستان/ انتخابات فراقومی و فرامنطقه ای بود

کارشناسان مسائل سیاسی در ادامه نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان در خبرگزاری مهر با اشاره به سناریوی چرخشی غرب و طالبان در این کشور انتخابات را فراقومی و فرامنطقه ای خواندند.

"سید محمد حسینی" عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان در ادامه نشست بررسی تحولات انتخاباتی این کشور در خبرگزاری مهر در رابطه با آینده مذاکرات صلح میان دولت و طالبان گفت: ممکن است طالبان برای این منظور بوجود آمده اند که توجیهی برای حضور خارجی ها در افغانستان باشند.

وی افزود: غربیها این بهانه را دارند که تا زمان حضور طالبان در افغانستان باقی می مانند و شبه نظامیان نیز اعلام کرده اند تا زمانیکه آمریکا هست ما نیز در این کشور حضور داریم که چنین سناریوی چرخشی و جنگ زرگری همواره در افغانستان وجود داشته و تلاشی است برای ناامن کردن خاورمیانه.

وی افزود: احتمال می رود که القاعده، داعش و تروریست های سوریه و عراق با یکدیگر در ارتباط بوده و این تروریست ها دست پرورده غرب و اسرائیل هستند. اگر آمریکایی ها از افغانستان خارج شوند حضور طالبان غیر ممکن خواهد شد و اگر آمریکایی ها از افغانستان خارج شوند دیگر دلیلی برای حضور گروههای تروریستی وجود ندارد.

    آرای رای دهندگان افغان نشان می دهد که تنها پشتون ها یا فقط تاجیک ها پای صندوق های رای حاضر نشده اند و این انتخابات فراقومی و فرامنطقه ای بوده است

"علی واحدی" موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر نیز گفت: در دولت آینده افغانستان خروج ناتو و آمریکا از این کشور از جمله شروط طالبان برای خروج از افغانستان است و تنها در این صورت پروسه آشتی ملی به سرانجام می رسد بنابراین می توان گفت که آشتی ملی ارتباط تنگاتنگی با خروج بی قید و شرط آمریکا و ناتو از افغانستان دارد.

مقامات افغان درحالی خواستار توقف جنگ و ازسرگیری مذاکرات صلح با دولت هستند که ملاعمر سرکرده طالبان ضمن رد خواست کابل برای مذاکره، از ادامه جنگ با نیروهای خارجی تا زمان خروج آنان از افغانستان خبر داده و فرماندهان نظامی غرب را به تلاش برای پوشاندن شکست خود در جنگ از طریق ایجاد امید واهی در بین مردم افغان متهم کرده است.

عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان در رابطه با نقش قومیت در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: مادر و پدر عبدالله تاجیک و پشتون بوده و خود وی از نیروهای جهادی است که سابقه درخشانی در این زمینه دارد و در زمان کرزای نیز به خوبی وظایف یک وزیر خارجه را ایفا کرده است.

وی افزود: برگه برنده در دستان نامزدی است که شعار خوب در پروسه انتخابات داده و توانسته آرای رای دهندگان را بخرد. نامزدی پیروز انتخابات خواهد بود که به مطالبات مردم توجه کرده، اجرای قانون اساسی را سرلوحه کار خود قرار داده است و در راستای تحقق خواسته های مردم گام برداشته اما متاسفانه شعار منفی نامزدهای دور دوم انتخابات، امضای پیمان استراتژیک بوده که مردم بارها مخالفت خود را با انعقاد آن اعلام کرده اند.

واحدی نیز در این رابطه گفت: دشمن در پی آن است تا تظاهر کند که نامزدها از طریق کانال قومیتی پیروز انتخابات شدند اما مردم افغانستان به رشد فکری دست یافته اند. اسلام از جمله ارزشهای انسانی بوده و آرای رای دهندگان نشان می دهد که تنها پشتون ها یا فقط تاجیک ها پای صندوق های رای حاضر نشده اند و این انتخابات فراقومی و فرامنطقه ای بوده است.

واحدی در رابطه با نقش زنان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: حضور زنان پای صندوق های رای در روز انتخابات بسیار گسترده بوده که همین موضوع نشان دهنده آن است که زنان تمام تلاش خود را برای داشتن آینده ای بهتر در کشورشان بکار گرفته اند. زنان با رعایت فرهنگ اصیل حجاب و اصول اسلامی در انتخابات شرکت کردند و 30 درصد از رای دهندگان را زنان تشکیل دادند.

حسینی نیز گفت: با توجه به اینکه یک دوم از جامعه افغانستان را زنان تشکیل می دهند، می توان گفت که این قشر از جامعه در پی آن هستند که همچون مردان حقوق مساوی را در عرصه سیاست ایفا کرده و با وجود حاکمیت مرد سالاری در دوره های قبلی انتخابات، انتخابات سال جاری بدین گونه نباشد و زمینه برای ایفای نقش بیشتر زنان در جامعه فراهم شود.

آشتی ملی ارتباط تنگاتنگی با خروج بی قید و شرط آمریکا و ناتو از افغانستان دارد و تنها در این صورت پروسه آشتی ملی به سرانجام می رسد

عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان افزود: در قانون اساسی به نقش زنان در سطح جامعه و همچنین داشتن نقشی فعال در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور توجه ویژه شده و نباید حقوق این قشر از جامعه را نادیده گرفت. مطالبات زنان افغان نیز در چارچوب قانون اساسی است و ممکن است حتی در قبال فرهنگ غرب نیز ایستادگی کنند.

موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر نیز در این رابطه گفت: مطابق اصول قانون اساسی زنان مسلمان باید در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی در سطح کشور فعال بوده و دین مبین اسلام بهترین الگو برای جامعه اسلامی است.

واحدی در رابطه با اقدامات لازم دولت بعدی افغانستان گفت: نیاز اولیه تامین امنیت در افغانستان بوده و مسئله دیگر مبارزه با فقر، بازسازی کشور، کاهش مهاجرت و احیای اقتصاد کشور است. نامزدهای دور دوم انتخاباتی وعده هایی را در زمینه بهبود وضعیت اجتماعی مردم داده اند و امیدوارم که اقدامات آنها با وعده هایشان مطابقت داشته باشد.

حسینی نیز گفت: مردم افغانستان سالهای طولانی است که روی آرامش را در کشورشان ندیده اند و همواره مورد تجاوز شوروی، طالبان و القاعده و همچنین مداخله پاکستان قرار گرفته اند، بنابراین خواسته آنها اخراج نظامیان خارجی و اجرای قانون اساسی است.

حسینی در رابطه با وضعیت مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت مردم افغانستان مخالف حضور بیگانه ها در کشورشان هستند. پارلمان مخالف پیمان امنیتی واشنگتن و کابل بوده و این پیمان هیچ مشروعیتی ندارد. از سوی دیگر مردم افغانستان این موضوع را نمی پذیرند که فرد خارجی در کشورشان مرتکب جنایت شده و قوه قضاییه اقدام قابل توجه را در این زمینه انجام ندهد.

وی افزود: از سوی دیگر عدم موفقیت دولت در برآورده کردن خواسته های مردم با واکنش منفی مردم افغانستان مواجه است. افغان ها همچنین مخالف وجود پایگاههای آمریکا در افغانستان بوده و حضور نظامیان خارجی غیر از دردسر و مشکل نتیجه ای را برای آنها درپی نداشته است، بدین ترتیب غیرنظامیان مخالف این موضوع بوده و از آن به عنوان تداوم جنگ یاد می کنند.

دولت افغانستان در پی آن است تا نظامیانی را که مرتکب تخلف می شوند و علیه غیرنظامیان افغان دست به جنایت می زنند، در داخل خاک این کشور نه آمریکا محاکمه کند. حامد کرزای نیز بارها خواستار ارائه یک تعریف مشخص از تجاوز خارجی از سوی جان کری وزیر خارجه آمریکا و احترام گذاشتن واشنگتن به حاکمیت ملی کشورش شده است.

.......................................

تهیه و تنظیم: معصومه زارع

کد خبر 2323715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha