۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۳۵

حجت الاسلام سعیدی:

نماز شب برترین عبادات بعد از نمازهای واجب است

نماز شب برترین عبادات بعد از نمازهای واجب است

قم - خبرگزاری مهر: تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به فضیلت نماز شب بیان کرد: نمازهای یومیه واجب است ولی نماز شب که در زمانی استثنایی خوانده می‌شود، مستحب است و بعد از نمازهای واجب افضل عبادات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد سعیدی بعد از ظهر شنبه طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند باید برای قبر هدایایی فراهم کرد که در آن میان چهارمین مورد نماز شب است، افزود: نماز شب علاوه بر آثار و خواص که برای زندگی انسان دارد برای قبر مومن موثر است که در قرآن نیز خداوند خطاب به پیامبر فرموده است که پاسی از شب را به پا دارد و نماز بخواند.

وی با اشاره به زمان اقامه نماز شب بیان کرد: زمان اقامه نماز شب از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر است که این نماز برای انسان مومن مقام می‌آورد و در خصوص پیاکبر اکرم(ص) مقام شفاعت را خداوند به ایشان بخشیده است.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی به بیان آثار نماز شب پرداخت و گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده که بهترین و برترین نماز، نماز شب است که برای انسان مومن به شکل نوری در قبر او ظاهر می‌شود و بعد از نمازهای واجب افضل عبادات است و هرچه زمان اقامه آن به طلوع صبح نزدیک شود بهتر و با فضیلت تر است.

وی در ادامه بیان کرد: امام باقر(ع) نیز بر خواندن نماز شب پیش از اذان صبح تأکید داشتند و آن زمان را وقت اجابت دانسته اند.

نماز شب هدیه‌ای از سوی انسان برای خداوند است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: نماز شب هدیه‌ای است از سوی انسان برای خداوند و باید انسان مومن هدیه‌ای خوب برای پرودگارش بفرست؛ چرا که انسان هرچه بسوی خدا بفرستد خداوند چندین برابرش را به انسان هدیه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضرت موسی(ع) اظهار داشت: کسی که به نماز شب مراقبت دارد مومن، صدیق، درستکار، راست گفتار است و در روایتی نیز آمده است که خداوند به حضرت موسی(ع) وحی فرستاد که ای موسی در دل شب نماز به پا دار و قبرت را به باغی از باغ‌های بهشت تبدیل کن.

حجت الاسلام سعیدی بیان داشت: نماز شب از نظر کیفیت، آثار و خواصی دارد که آن را ویژه کرده است که می‌توان به مواردی از این آثار اشاره کرد که از جمله آنها زمان قرائت آن است و معمولا نزدیک به سحر و اذان صبح بهترین زمان خواندن نماز شب است چرا که انسان از لذت خواب خود چشم پوشی می‌کند که چنین فردی دارای ایمان و اعتقاد خوبی است.

وی افزود: علاوه بر آنکه انسان از لذت خواب دوری می‌کند سایر مردم در خوابند که باید از میان خفته‌ها آهسته برخیزد و به خاطر عبادتش دیگران را آزار ندهد و عملش آلوده به ریا نشود که اگر انسان چنین کند به مطابق با فرمایش امیرالمومنین(ع) با سلامت و عافیت وارد بهشت می‌شود.

آثار نماز شب

امام جمعه قم با اشاره به سومین اثر نماز شب بیان کرد: نمازهای یومیه واجب است ولی نماز شب که در زمانی استثنایی خوانده می‌شود، مستحب است البته نماز شب بر پیامبر اقتضاء وجوب داشته ولی خدا آن را برای دیگر بندگان مستحب موکد فرموده است که وقتی انسان بخاطر رضای خدا از این لذت بگذرد خدا به بنده‌اش مباهات کرده و خطاب به ملائکش می‌فرماید که شما شاهد باشید که من این بنده را بخشیدم.

وی با بیان آثار نماز شب از دید پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: نماز شب دارای آثاری است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: وسیله رضایت خداوند، وسیله حب ملائکه، سنت انبیا، نور معرفت، اصل ایمان، راحتی تن، تنفر شیطان از انسان نمازگزار، غلبه بر دشمن، استجابت دعا، برکت رزق، راحتی زمان غبضه روح، عدم وحشت قبر، کمک در پاسخگویی به نکیر و منکر در شب اول قبر؛ همچنین در قبر همچون فرشی زیر پای مومن گسترده می‌شود و چون چراغی روشنگر قبر اوست.

حجت الاسلام سعیدی با انتقاد به کسانی که نماز شب نمی‌خوانند، گفت: در روایتی از امیرالمومنین(ع) آمده که بدترین و مغبوض ترین بندگان کسانی هستند که شب‌ها چون مردار در خوابند و روزها را با کارها و اعمال باطل سرگرم هستند، اینکه چرا بعضی از نعمت نماز شب محروم شدند را باید در اعمال، کردار و لقمه و روزی مومنین جستجو کرد که گاه ممکن است بخاطر عملی باشد و یا روزی‌اش شبهه ناک شده باشد و باید مراقب بود که لقمه حرام و یا شبهه ناک در زندگی وارد نشود و تا جایی که به دست اوست مراقبه و دقت داشته باشد.

 

کد خبر 2325593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha