۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

نابسامانی در آرامگاه "صائب" موج می‌زند/ آرامگاه به محل زندگی معتادان تبدیل شده است

نابسامانی در آرامگاه "صائب" موج می‌زند/ آرامگاه به محل زندگی معتادان تبدیل شده است

اصفهان - خبرگزاری مهر: اصفهان در حالی میزبان آرامگاه محمد علی صائب تبریزی است که نابسامانی در این آرامگاه موج می‌زند و در واقع وضعیت آن به گونه‌ای است که گویا هیچ متولی خاصی ندارد و نیازمند همتی دوچندان برای بهبود اوضاع و شرایط خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، آرامگاه صائب تبریزی در خیابانی به نام همین شاعر و در نزدیکی خیابان عباس آباد و پل فلزی اصفهان واقع شده اما این روزها این آرامگاه حال خوشی ندارد و رسیدگی به آرامگاه امری ضروری است.

یکی از کسانی که هر روز در کنار آرامگاه این شاعر پیاده روی می‌کند با اشاره به اینکه رسیدگی شهرداری به فضای سبز این مجموعه قابل توجه است گفت: اما رسیدگی به اصل بنا و آرامگاه صائب تبریزی در حد بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی در فصول سرد سال روشن کردن آتش در کنار این آرامگاه توسط کارتن خوابها و یا اراذل و اوباش مشکلی است که رفع آن نیازمند همتی دو چندان است.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که در پارک صائب مشغول پیاده روی بود به مهر  گفت: متاسفانه در خصوص معرفی صائب و اینکه آرامگاه این شاعر بزرگ و به نام کشور در اصفهان است مسئولین استانی و رسانه‌ها اقدامات موثری را انجام نداده‌اند.

وی بیان داشت: این موضوع در حدی است که تا پیش از آنکه من در خیابان صائب ساکن شوم نمی‌دانستم این شاعر در اصفهان دفن شده است.

گروهی از آرامگاه صائب تنها برای تبلیغاتشان استفاده می‌کنند

این شهروند اصفهانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: واقعا جای تاسف دارد که تنها در مراسم بزرگداشت این شاعر که چند روز پیش برگزار شد گروه‌هایی از شهرداری و اداره ارشاد آمدند و اینجا را برای یک مراسم آماده کردند و مجددا این محل به حال خود رها خواهد شد تا سال آینده گروهی بیایید و تنها از این بنابه عنوان محلی استفاده کنند برای تبلیغ و اینکه خودشان را انسانهایی فرهنگ دوست نشان دهند.

وی ادامه داد البته در این مراسم چند روز پیش تنها مدیر کل فرهنگ و ارشاد حضور داشت و متاسفانه مسئول دیگری نبود.

به گزارش مهر، وجود آرامگاه صائب در اصفهان فرصتی است که می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند ولی عدم توجه به این موضوع سبب شده علاوه بر اینکه از این فرصت استفاده نکنیم بلکه فرصت سوزی کنیم و آرامگاه این شاعر هر روز وضعیتی بدتر از گذشته پیدا کند.

پشت بامی که میزبان علفهای هرز است تا عایقی برای باران، آری بام آرامگاه صائب تبریزی وضعیت بسیار ناراحت کننده‌ای دارد که رسیدگی به آن امر ضروری است چرا که عدم توجه سالیان سال به این بنا سبب شده تا پشت بام آرامگاه صائب تبریزی پر از علفهای هرز شود.

همین بی توجهی به بام بنا زمینه ریزش آئینه کاری سقف آرامگاه را به همراه داشته و وقتی از پائین به سقف این آرامگاه نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که بسیاری از آئینه کاری‌های این بنا ریخته و چند سالی است که به حال خود رها شده است.

پس از سقف به سنگهای تزئنی بنا می‌رسیم زیرا آن نیز وضعیت ناراحت کننده ای دارد چنانچه بسیاری از سنگ‌های که برای تزنین در این بنا به کار برده شده فرو ریخته است و دیگر سنگها نیز در صورتی که به آن توجه نشود امکان ریزش دارد.

سنگ قبر آرامگاه صائب نیز اکنون محل دست نوشته‌هایی شده که در عمق آن نفوذ کرده و نمای بدی را به آن داده و واقعا در شان شاعری چون صائب نیست که بر سنگ قبرش کلماتی و یادگاری  هک شده باشد و دور از شان متولیان فرهنگی اصفهانی است که پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی نامیده شده است.

کنار سنگ قبر و مزار صائب هم به مکانی تبدیل شده برای کارتن‌خوابهایی که از فرصت نابسامان استفاده کرده‌اند تا آرامگاه خانوادگی صائب را تبدیل به خوابگاهی برای خود کنند خوابگاهی که نه ماموری از آن بازدید می‌کند و نه مزاحمی دارند و برای استراحت مکان خوش و آب و هوایی است.

آری به هر جای این آرامگاه که نگاه می‌کنی نمایی را نشان می‌دهد که دور از شان استانی چون اصفهان است نمایی که باید به آن توجه بیش از پیش داشت و باید مراقب باشیم نگویند صائب در اصفهان غریب مانده است.

در خصوص وضعیت مرمت آرامگاه صائب مدیر کل سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: مجموعه صائب و کتابخانه آن در محدوده کاری ما نیست و این بنا یک مجموعه تاریخی نیست.

میراث فرهنگی: مسئولیت آرامگاه صائب با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است

محسن مصلحی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: به لحاظ تقسیم بندی که از قبل انجام شده است میراث در این خصوص ورود نداشته و این مجموعه و مرمت و بازسازی آن مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

موضوع بازسازی و مرمت آرامگاه صائب را از مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شدیم و آنها نیز موضوع را به بخش دیگری ارجاع دادند تا حلقه‌های مفقوده بازسازی این آرامگاه تنگ‌تر و تنگ‌تر شود.

در این خصوص معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به شخصیت صائب بیان داشت:  مقام معظم رهبری صائب را بزرگ‌ترین غزل‌سرا پس از حافظ می‌دانند.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی: آرامگاه صائب در تصرف شهرداری است

محمد قلمکاریان ادامه داد: آرامگاه صائب در اختیار شهرداری و در تصرف آنهاست.

وی بیان داشت: در خصوص مرمت آرامگاه صائب با مسولین شهرداری نیز ارتباط داشته‌ایم و این بنا نیاز به بهینه سازی دارد.

قلمکاریان گفت: بحث حصار کشی و مرمت آرامگاه صائب در حال پیگیری است و امیدوارم این بنای ارزشمند از لحاظ منظر بهینه شود.

اداره کل اوقاف و امور خیریه: وصیت نامه صائب روی زمین مانده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز گفت: محوطه آرامگاه صائب موقوفه مسجد لنبان است که متاسفانه در ید شهرداری است و جلساتی تا کنون در این خصوص صورت گرفته است ولی هنوز توافقات لازم انجام نشده است.

حجت الاسلام رضا صادقی ادامه داد: هیئت مدیره مسجد لنبان جلساتی را با شهرداری برگزار کرده است و در صورتی که آنها این زمین را به ما بدهند ما خودمان آرامگاه را بازسازی خواهیم کرد.

وی در خصوص بخشی از این زمین که تبدیل به کتابخانه و فضای اداری شده و در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز به مهر گفت: در این خصوص نیز مباحثی حقوقی وجود دارد و ما با وزارت ارشاد به توافق رسیده‌ایم اما برای فضای سبز که 4 هزار متر است خیر.

اداره کل اوقاف و امور خیریه: مسئولیت محوطه آرامگاه صائب با شهرداری است

صادقی اظهار داشت: با وجود تمام پیگیری‌های انجام شده اما هنوز شهرداری طبق نیت واقف عمل نکرده و این موقوفات اکنون کاربری فضای سبز دارد که باید به فضای مذهبی تبدیل شود تا بتوانیم آن را بسازیم.

پس از پیگیری موضوع در خصوص وضعیت نابسامان آرامگاه صائب که یک عزم جدی می‌طلبد تا وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کند موضوع را از طریق شهردار منطقه یک شهرداری اصفهان نیز دنبال کردیم.

شهرداری اصفهان: تعدد متولی آرامگاه صائب را مغفول گذاشته

در این خصوص شهردار منطقه یک اصفهان بر این باور است که این آرامگاه که از شاعران به نام ایرانی است حقیقتا در اصفهان مغفول مانده است و علت اصلی آن تعدد متولیان است.

شهرداری اصفهان: مسئولیت حفظ  و مرمت بنا با ارشاد و مالکیت با اوقاف است

محمد رضا آقا باباگليان ادامه داد: اصل مباحث مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مسئولیت حفظ بنا و مرمت و بازسازی را داشته است ولی مالکیت آن متعلق به اداره اوقاف و از موقوفات مسجد لنبان است که متولیان موقوفه مسجد لنبان پیگیری‌های حقوقی در خصوص احقاق حقوق وقف را با اداره اوقاف کرده اند.

وی بیان داشت: شهرداری در سنوات قبل یعنی نزدیک به 20 سال پیش نسبت به اجرای فضای سبز زیبا و ساماندهی محل اقدام کرده و این امر برای این مرکز یکی از ضروریات بوده تا نسبت به استفاده بازدیدکنندگان از مقبره این شاعر نامی بصورت آبرومندانه باشد.

آقاباباگلیان در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: به نظر می‌رسد یک عزم جدی از طرف مسئولین فرهنگی شهر نیاز است تا تعیین تکلیف حقوق متولیان موقوفه و از طرفی زیباسازی این بنا و جلوگیری از هتک حرمت محل و استفاده بهینه آن اتمام پذیرد و شهرداری هم در حد وسع خود آمادگی همکاری را دارد.

یک توپ و هزار میدان

به گزارش مهر بر اساس تندیس و سنگ نوشته‌ای که در قسمت ورودی آرامگاه و مقبره صائب قرار گرفته است این بنا در سال 1381 توسط شهرداری اصفهان مرمت و بازسازی شده است و بر اساس وضعیتی که در حال حاضر این بنا دارد بعید به نظر می‌رسد که آن بعد از آن مرمت شده باشد.

اما حال سوال اینجاست که چرا هیچ یک از دستگاه‌های متولی به تنهایی زیر بار مرمت چنین آرامگاهی نمی‌روند و به طور قطع هزینه بازسازی و مرمت دوباره این آرامگاه در حد بسیار بالایی نیست و تنها در مواقعی که برای دستگاه انتفاع مادی مطرح است بخشی از آن را مربوط به خود می‌داند و در دیگر مواقع خبری از مالک و دلسوز نیست تنها هر دستگاه توپ را در میدان دیگری می‌اندازد.

 

...............................

گزارش و عکس: محمد قاسمی

کد خبر 2325689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha