۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۹:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

کمبود آب در مناطق عشایری ایلام/ توزیع روزانه آب بین عشایر

کمبود آب در مناطق عشایری ایلام/ توزیع روزانه آب بین عشایر

ایلام - خبرگزاری مهر: مشکلات خشکسالی و کمبود آب در مناطق مختلف عشایر استان ایلام باعث شده مشکلات در اوج گرما برای عشایر به وجود بیاید که در این بین آبرسانی به عشایر به صورت روزانه نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خشکسالی های چند سال اخیر به خصوص در استان ایلام ضربات سختی بر پیکره طبیعت و مردم استان وارد کرده است به طوری که هم اکنون در بسیاری از مناطق استان کمبود آب وجود دارد.

اما جامعه عشایر استان به دلیل قرار گرفتن در مناطق صعب العبور و دورافتاده به دلیل خشکسالی و کمبود آب با مشکلات فراوانی مواجه هستند و هم اکنون در اوج گرما خدمات رسانی به این قشر زحمت کش ضروری است.

خدمات رسانی به جامعه عشایر استان از آنجا اهمیت دارد که 12‏‎ ‎درصد جمعیت ‏استان معادل 60 هزار نفر از جمعیت 540 هزار نفری ایلام‏‎ ‎را جمعیت عشایر تشکیل می‌دهند‎.‎

نقش مهم عشایر در تولیدات جامعه

علی سلیمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: جامعه عشایر استان ایلام به عنوان یک قشر زحمت کش مستحق خدمات مطلوب هستند.

وی بیان داشت: نقشی که عشایر استان ایلام در جامعه دارند بر کسی پوشیده نیست و تمام تلاش مسئولات برای ارائه خدمات به خصوص در بخش آبرسانی و تامین راه های عشایر است.

این مسئول بیان داشت: کوچ نشینان عشایر ایلام فصول گرمای سال را به مناطقی همچون مانشت، کبیر کوه، قلاقیران  بانکول، دالاهو و تجریان کوچ می کنند و علاوه بر عشایر استان بخشى از ایلات ترکاشوند، جمیر، زوله از استان همدان و باختران و ایلات حسنوند از لرستان به مناطق قشلاقى این استان کوچ می کنند.

سلیمی عنوان کرد: بهره‌مند بودن عشایر از آب آشامیدنی سالم برای دام‌ها، بهره‌گیری از خوراک دام آماده، علوفه یارانه‌ای و ... از جمله مهمترین دلایل رشد اقتصادی حاصل شده در جامعه عشایری استان ایلام است.

وی تصریح کرد: عشایر از اقشار مولد و موثر جامعه بوده و نقش آنها را در تولید بسیار مهم و اساسی است و این دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی باید به سازمان امور عشایر برای  خدمات‌رسانی مناسب به عشایر کمک کنند.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام بیان داشت: عشایر ایلام سالانه در تولید حدود 460 تن روغن حیوانی، 370 تن‏‎ ‎کشک، هفت هزار و 900 تن ‏‏گوشت، 25 هزار لیتر شیر ، 88 تن عسل، 30 هزار تن‏‎ ‎محصول باغی و 41 هزار تن محصول زراعی نقش ‏‏اساسی دارند‏‎.‎

وی ادامه داد: مشکلات آبرسانی و علوفه نیز در دستور کار امور عشایری استان ایلام قرار گرفته است و این نهاد طی سال جاری خدمات خوبی به عشایر ارائه کرده است چراکه اگر عشایر سختکوش نباشند جامعه با مشکلات جدی مواجه می شود.

وی افزود: مسئولان استانی و کشوری باید از محل منابع مواد 10 و 12 حوادث و خشکسالی به منظور تأمین علوفه یارانه ای عشایر و تأمین آب آشامیدنی عشایر و دام و جلوگیری از مشکلات عدیده آنان اعتبار مورد نیاز را به موقع تخصیص دهند.

آبرسانی روزانه بین عشایر استان

این مسئول بیان داشت: باتوجه به خشکسالی های اخیر و نیاز مبرم عشایر استان به آب شرب و با استفاده از تمام امکانات در اختیار در حال حاضر روزانه بیش از 720 مترمکعب آب شرب بین عشایر استان توزیع می شود.

سلیمی افزود: خشکسالی های سالهای اخیر و در پی آن خشک شدن چشمه ها و چاهها و همچنین شروع فصل گرما باعث شده که عشایر در تامین آب شرب با مشکل مواجه بوده و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و افزایش ناوگان آبرسانی سیار مشکل کم آبی عشایر استان تا حدودی حل شد اما تا رسیدن به حد مطلوب و ایده آل فاصله زیاد است.

وی بیان داشت:  در حال حاضر برای بیش از دو هزار و 500 خانوار عشایر کوچرو در سطح استان آبرسانی سیار صورت می پذیرد.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام بیان داشت: هرساله با توجه به ‏فصل کوچ عشایر مسیرهای کوچ و راه های عشایری استان بر اساس نیاز مرمت و ‏نگهداری می شود‏‎.

سرپرست امور عشایری استان ایلام از اتمام عملیات مرمت و نگهداری یک هزار و 400 کیلومتر از مسیرهای ‏کوچ و ‏راه های عشایری استان خبر داد و گفت: این استان دارای دو هزار و 200 کیلومتر راه عشایری ‏است. ‎

سرپرست امور عشایری استان ایلام با اشاره به ارزش محصولات تولیدی عشایر استان گفت: ارزش سالیانه تولیدات این قشر 256 میلیارد تومان است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم در سال جاری به بالای 300 میلیارد تومان می رسد.

جیره بندی آب در مناطق مختلف استان ایلام

علاوه بر جامعه عشایر استان ایلام که با کمبود آب مواجه هستند، دیگر شهرهای استان ایلام نیز با کمبود جدی آب مواجه هستند و در بسیاری از شهرهای استان جیره بندی آب صورت می گیرد.

هم اکنون میزان مصرف آب در استان ایلام طبق گفته کارشناسان بالاتر از میانگین کشوری و حتی جهانی است که مردم در این زمینه باید صرفه جویی کنند.

بدون شک وجود آب برکات فراوانی برای هر جامعه به ارمغان می آورد و در سالهای اخیر کمبود آب در استان جدی بوده و ضربات سختی بر بخشهای مختلف استان وارد کرده است.

آب نقش مهمی در کشاورزی، آشامیدن، صنعت و.. دارد و چرخ جامعه در بخشهای مختلف با آب می چرخد بنابراین باید طوری مصرف کرد که همه از این نعمت برخوردار باشند.

کد خبر 2326526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha