۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۵۰

کلانتری:

آسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم شفاف سازی شود

آسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم شفاف سازی شود

ارومیه – خبرگزاری مهر: دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه گفت: مضرات و آسیب های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم منطقه اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری بعد از ظهر چهارشنبه در نخستين جلسه شوراي استاني فرهنگي اجتماعي احياي درياچه اروميه با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات و آسیب های زیادی برای مردم منطقه در پی دارد اظهارداشت: در این راستا باید مدیران و مسئولان دستگاه های ذیربط در این خصوص بصورت شفاف، آگاهسازي و اطلاع رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت همگانی به خصوص مردم منطقه است افزود: هر دو استان آذربایجان غربي و شرقي، دستگاه های اجرایی توانمند و مردم فهيم و متعهدي دارند و باید پروژه های ملی مرتبط با احیای دریاچه هم به همین دستگاه های محلی تفویض شود چرا که هم انگیزه و هم توانمندی اجرايي لازم را دارا هستند.

کلانتری با ارائه گزارشي از روند انجام مطالعات و تهيه و تدوين راهكارهاي نجات درياچه اروميه گفت: پس از شش ماه مطالعات و تحقيقات شبانه روزي و همكاري و مشاركت مراكز دانشگاهي و همچنين همت و همراهي مردم، طرح جامع نجات درياچه اروميه در قالب 24 راهكار اجرايي و مطالعاتي، روز هشتم تير ماه در جلسه هيئت دولت به رياست رئيس جمهور، مورد تصويب قرار گرفت.

دبير و مجري طرح ملي احياي درياچه اروميه اضافه کرد: در حال حاضر كليات بودجه پيشنهادي براي اجراي راهكارهاي احياي درياچه در سالجاري نيز مورد موافقت معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري قرار گرفته كه اميدواريم هرچه سريعتر اين منابع جهت آغاز عمليات اجرايي در اختيار دستگاههاي اجرايي ذيربط قرار گيرد.

کلانتری بودجه پیش بینی شده برای احیای دریاچه در سالجاری را هزار و 467 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این راستا دستگاه های اجرایی بصورت جدي پیگیر تخصیص اين منابع باشند و ما نيز در ستاد ملي نجات درياچه اروميه موظفيم در هر شرایطی بودجه احیای دریاچه را تامین کرده و به پایش انجام وظایف از سوی دستگاه های اجرایی بپردازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اهداف شکل‌ گیری شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه نيز اظهارداشت: این شورا به پیشنهاد استانداران دو استان آذربایجان غربي و شرقي به منظور بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل مرتبط با بحران دریاچه ارومیه شکل گرفت تا آموزش ها و اطلاع رسانی های لازم برای مردم منطقه از طریق این شورا انجام پذیرد.

كلانتري اضافه كرد: همچنين عملكرد دستگاههاي اجرايي و دولتي استان در خصوص اجراي راهكارها و پروژه‌هاي نجات درياچه اروميه در استان ها توسط اين شورا، مورد نظارت قرار مي‌گيرند كه گزارش اين شورا نيز بصورت هفتگي تقديم رياست جمهور خواهد شد.

کلانتری اظهارامیدواری کرد با اهتمام و عزم ملی تمام دستگاه ها و آحاد مردم، دریاچه ارومیه در سال 1402 به وسعت 4 هزار و 300 کیلومتر و حجم 15 میلیارد مترمکعب برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را اصلی ترین گام های اجرای طرح احیا برشمرد و ادامه داد: در این خصوص، توجه به کاهش میزان مصرف آب کشاورزی در این حوضه آبریز بسیار با اهمیت است.

 

کد خبر 2328626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha