۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰

مهر گزارش می دهد/

آلودگی هوا گریبانگیر مردم شهرستان آبیک/ وقتی کارخانه سیمان آبیک از لیست آلاینده‌ها خارج می شود

آلودگی هوا گریبانگیر مردم شهرستان آبیک/ وقتی کارخانه سیمان آبیک از لیست آلاینده‌ها خارج می شود

آبیک– خبرگزاری مهر: در حالی که آلودگی هوا از جهات اربعه گریبانگیر مردم آبیک شده، کارخانه سیمان که یکی از عوامل اصلی آلودگی این شهرستان محسوب می شود از لیست آلاینده ها خارج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست آلودگی های زیست محیطی شدیدی گریبانگیر مردم شهرستان آبیک شده است که کارشناسان و مسئولان، کارخانه های سیمان، آسفالت، نیروگاه شهید رجایی و گاو داری های رضائیان و افضلیان را از عوامل اصلی آلایندگی این شهرستان معرفی می کنند.

از سالها پیش مسئولان کارخانه سیمان آبیک به مردم قول دادند با استفاده از فیلترهای استاندارد، آلودگی کارخانه را کنترل خواهند کرد و مردم نگران این موضوع نباشند اما وضعیت تغییری پیدا نکرد و حتی در ساعت آخر شب و نیمه شب گرد سیمان به صورت کاملاً مشخص در سطح شهر دیده می شود که این موضوع موجب نگرانی مردم شده است.

در این وانفسا و با این همه آلودگی که توسط کارخانه سیمان آبیک ایجاد می شود در سال 92 این کارخانه از لیست کارخانه های آلاینده استان البرز که در حال حاضر مسئول پایش کارخانه سیمان آبیک است خارج شده هرچند شاید آنقدر بی ربط هم نباشد چرا که با آزمایشهای علمی توسط کارشناسان ثابت شده که آلودگی کارخانه سیمان همگی به سمت شهر آبیک سرازیر می شوند و استان البرز را آلوده نمی کند.

نیروگاه شهید رجایی نیز به عنوان دومین منبع آلودگی شهرستان آبیک است که مسئولان استان قزوین اعتقاد دارند که آلایندگی این نیروگاه باید به صورت کشوری حل شود و رفع مشکلات آن از اختیار استان خارج است.

ظاهراً شدت آلایندگی کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی آنقدر زیاد است که گاوداری های رضائیان و افضلیان و کارخانه آسفالت آبیک هنوز در معرض دید مسئولان استان و شهرستان قرار نگرفته و بسیاری از آنها از این موضوع بی اطلاع هستند.

مردم از وعده های مکرر برخی مسئولان استان و شهرستان و مدیران شرکت ها برای کنترل آلودگی ناراحتند و از وعده هایی که محقق نشده دلسرد شده اند به طوریکه حتی حاضر نیستند با اصحاب رسانه در این زمینه گفتگو کنند.

شورای شهر پیگیر جدی آلودگی سیمان آبیک 

در این میان اعضای شورای شهر با جدیت به دنبال رفع مشکلات آلایندگی شهر آبیک هستند و مکاتبات زیادی را در این زمینه با مسئولان استان و مدیران شرکت ها انجام داده اند.

فضل الله اکبری زیارانی عضو شورای اسلامی شهر آبیک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان آبیک از سمت شرق با آلودگی شدید کارخانه سیمان آبیک مواجه است و علیرغم ادعای مسئولان این کارخانه مبنی بر استاندارد شدن خط تولید و تجهیزات این کارخانه، همچنان شاهد ریزگردهای منتشر شده در هوا هستیم که این موضوع موجب ناراحتی و نگرانی مردم شده است.

وی تصریح کرد: مسئولان کارخانه سیمان ادعا می کنند این کارخانه از فیلترهای استاندارد استفاده می کند اما اگر فیلترها، کاملا نصب شده و خطوط تولید استاندارد است چرا در بعضی از مواقع همچنان شاهد آلودگی هوا توسط این کارخانه هستیم و اگر خطوط تولید استاندارد نشده چرا مسئولان کارخانه سیمان آبیک وعده هایی بی اساس به مردم داده اند.

این مسئول ادامه داد: در سمت جنوب شرق شهر آبیک گاوداری های رضائیان و افضلیان شب ها باعث ایجاد بوی تعفن شده که در سطح شهر آبیک منتشر می شود و با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و مردم نیاز دارند پنجره های خانه های خود را باز کنند بخاطر بوی بدی که از این گاوداری ها در سطح شهر می پیچد امکان این کار نیز برای مردم وجود ندارد.

وی آلودگی های ایجاد شده توسط نیروگاه شهید رجایی را سومین مشکل زیست محیطی شهرستان آبیک ذکر کرد و افزود: در سمت غرب شهرستان آبیک نیروگاه شهید رجایی وجود دارد که متأسفانه در سال جاری این نیروگاه همچنان مانند زمستان به علت سوزاندن مازوت درحال آلوده کردن بیش از پیش هوای شهرستان آبیک و شهرستان البرز است.

اکبری زیارانی خاطرنشان کرد: کارخانه آسفالت شمال شهر آبیک نیز چهارمین منبع آلوده کننده هوای شهر آبیک است که از تاریخ مجوز سه ساله آن چند ماهی گذشته که طبق تعهد مسئولان این کارخانه باید جمع آوری شود اما همچنان این واحد آلاینده نیز با همه ظرفیت به کار خود ادامه می دهد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر آبیک گفت: از مسئولان زیست محیطی کشور تقاضا داریم با توجه به مشکلات متعدد زیست محیطی و آلودگی های شدید هوای شهرستان آبیک با جدیت در راستای پاک سازی محیط و فضای طبیعی و عمومی این شهرستان وارد عمل شوند.

کارخانه سیمان آبیک از لیست آلاینده ها خارج شده است

سیاوش شمسی پور معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال 87 پایش کارخانه سیمان آبیک به مدت دو سال به استان قزوین واگذار شد که قبل از آن این مسئولیت با استان تهران بود.

وی تصریح کرد: در مدت دو سالی که پایش کارخانه سیمان آبیک در اختیار استان قزوین قرار داشت اقدامات بسیار خوبی برای کنترل آلایندگی این کارخانه صورت گرفت و در ابتدای امر فعالیت خط یک این کارخانه متوقف شد تا سیستم غبارگیری آن تهیه و بر روی خطوط یک و دو نصب شد.

این مسئول تأکید کرد: به منظور کنترل دقیق تر آلایندگی کارخانه سیمان، سیستم آنلاینی برای کارخانه تهیه شد تا دیتاها به صورت آنلاین دریافت شده و کارخانه در هر زمانی قابل کنترل و رصد باشد.

شمسی پور یادآور شد: قبلاً عوارض آلایندگی کارخانه سیمان آبیک که یک درصد از فروش سالیانه است به صورت کلی در اختیار شهرهای نظرآباد و هشتگرد قرار می گرفت که با پیگیری های انجام شده 50 درصد این مبلغ در اختیار شهرستان آبیک قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهر آبیک ایستگاه سنجش آلودگی راه اندازی شده است و وضعیت آلودگی شهرستان به صورت کلی توسط مسئولان محیط زیست استان و شهرستان رصد می شود.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به تاسیس استان البرز پایش کارخانه سیمان آبیک به این استان واگذار شد و در حال حاضر مسئولیت این کارخانه و پایش آن در اختیار استان البرز قرار دارد و در سال 92 کارخانه سیمان آبیک از لیست آلاینده ها خارج شد که برای رفع مشکلات زیست محیطی همکاریهای خوبی با اداره کل محیط زیست استان البرز انجام شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قزوین در خصوص وضعیت نیروگاه شهید رجایی نیز گفت: این نیروگاه یک واحد مهم کشوری است و رفع مشکلات آلایندگی آن از توان و اختیار استان خارج است.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان باید این نیروگاه از سوخت گاز استفاده کند اما به دلیل اینکه سهمیه این نیروگاه به صورت کامل تخصیص پیدا نمی کند همچنان از سوخت سنگین و مازوت استفاده می شود و آلایندگی همچنان بر جای خود باقیست.

شمسی پور ادامه داد: خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور مکاتبات بسیار خوبی را با وزیران نیرو و نفت داشته که مقرر شده این دو وزارتخانه گاز مورد نیاز نیروگاه ها را در آینده نزدیک به صورت کامل تأمین کنند.

به هر حال مردم شهرستان آبیک سالهاست آلودگی کارخانه سیمان و نیروگاه را با به خطر انداختن سلامت خود تحمل می کنند و در شرایطی که بیماریهای ناشی از این وضعیت می تواند هزینه های سنگین و سرسام آوری را در آینده به مردم شهرستان و نظام تحمیل کند شایسته است با عزم جدی مسئولان کشوری و استانی برای تضمین سلامت فرزندانی که در این منطقه زیست می کنند وارد کار شده و مشکلی که با تامین اعتبار قابل حل شدن است را در دستور رسیدگی جدی قرار دهند تا برای همیشه این آلودگی از منطقه ای که می رود تا در حوزه گردشگری، صنعتی و علمی نیز جایگاه خوبی کسب کند رخت بربندد.

 

کد خبر 2331037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha