۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۱۸

گزارش خبری/

لايحه‌هاي جنجال برانگيز در صحن علني شوراي شهر زنجان/ بلاتکلیف ماندن احداث کارخانه بازیافت پس از 5 سال

لايحه‌هاي جنجال برانگيز در صحن علني شوراي شهر زنجان/ بلاتکلیف ماندن احداث کارخانه بازیافت پس از 5 سال

زنجان -خبرگزاری مهر: شورای شهر زنجان به رغم برخورداری اعضاء از تخصص های مختلف هنوز نتوانسته از دانش و تخصص این افراد استفاده مطلوب را داشته باشد و برخی سعی دارند تجربه عدم کارکرد مناسب شورای های شهر گذشته را با ایجاد جنجال و تنش در شورای جدید یادآور شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علني شوراي اسلامي شهر زنجان اين هفته با حضور فرماندار زنجان برگزار شد، جلسه اي كه بيشتر شبيه كميسيون  تخصصي بود و نامه هاي  طرح شده در آن علي رغم بررسي چند ماهه در كميسيون ها و گروه هاي تخصصي همچنان داراي ايراداتي بود.

بی شک شورای شهر دارای کمیسیون های مختلف است و اعضای عضو کمیسون های مختلف  یک هفته فرصت دارند طرح ها و لوایح مرتبط را در این کمیسیون های مورد بررسی کارشناسی قرار دهند تا این طرح ها و لوایح با پشتوانه کارشناسی  وارد صحنی علنی شورا شده و نسبت به تصویب طرح ها اقدام کنند.

ايرادهاي وارده بر لوايحي از جمله ايجاد كارخانه بازيافت و نيز مشاركت در احداث كارخانه ماشين آلات خدمات شهري يعني همان پروژه چالش برانگيز مشاركت با نماينده شركت "فان "  آلمان  در اين جلسه آنچنان بحث برانگيز و موجب طولاني شدن روند راي گيري شد كه  آرامش حاكم بر شورا و شهرداري را فروشكست و بارديگر اختلاف نظرهاي بين شورا و شهردار را  نمايان نمود.

بی شک با توجه به توسعه شهر زنجان و  تولید روزانه 300 تن نواع زباله دراین شهر لزوم وجود کارخانه بازیافت زباله امری اجتناب ناپذیر است.

انباشت زباله در اطراف شهر زنجان و حاشیه رودخانه های اطراف شهر  در کنار زشت نمودن منظر شهری باعث بروز آلودگی های زیست محیطی و رشد و نمود حیوانات موذی می شود که در صورت محقق شدن کارخانه بازیافت زباله و مدیریت پسماند در شهر زنجان بخش مهمی از ان مشکلات مرتفع خواهد شد.

رييس كميسيون سرمايه گذاري شوراي شهر زنجان ظهر سه شنبه در جلسه شورای شهر  زنجان در  این خصوص با اشاره به  لايحه شهرداري مبني بر انعقاد قرارداد با شركت برنده فراخوان احداث كارخانه بازيافت زباله  گفت: اين مشاركت در قالب "بي او تي" انجام خواهد شد.

سعيد اميدي با اشاره به  آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از دفن غير استاندارد زباله در شرايط كنوني ابراز كرد: اجراي پروژه مذكور علاوه بر رفع مشكلات زيست محيطي و بهداشتي به  اشتغالزايي نيز منجر  می شود.

اطراف شهر زنجان

وي  در واكنش به  ايرادات وارده بر لايحه مربوط به پروژه كارخانه بازيافت زباله اظهار كرد: متاسفانه  يكي از مشكلاتي كه منجر به كند شدن روند اجراي پروژه هاي سرمايه گذاري در  زنجان مي شود تفكر انتخاب بهترين گزينه است  بنظر مي رسد در شرايط فعلي كه  پسماندها و زباله ها در شرايط نامناسبي دفن مي شوند بايد سريعتر اين پروژه  اجرايي گردد.

اميدي  خاطرنشان كرد: برنامه احداث كارخانه بازيافت از پنج سال پيش در كارگروه پسماند مورد بررسي است و بلا تكليف مانده است.

اين عضو شوراي شهر يادآور شد: سازمان سرمايه گذاري و توسعه مشاركت هاي مردمي شهرداري در راستاي رفع مشكلات سرمايه گذاري راه اندازي خواهد شد.

در شرايطي كه اكثر اعضاي حاضر در جلسه خواستار بررسي بيشتر لايحه ، مشخص شدن جزييات و رفع نواقص لايحه مشاركت در احداث كارخانه بازيافت بودند رزاق محمدي و برخي اعضا نيز مدعي شدند در جريان جزييات اين لايحه نبوده اند و بايد با بررسي بيشتر اين نامه در صحن علني شورا به راي گذاشته مي شد.

ايرادات وارده به  لايحه  مربوط به مشاركت با بخش خصوصي جهت احداث كارخانه بازيافت و نيز  لايحه مربوط به مشاركت شهرداري با نمايندگي شركت  فان توليد كننده ماشين آلات خدمات شهري  گرچه منجر به طولاني شدن روند راي گيري و بحث هاي طولاني بين اعضاي شورا و شهردار شد اما  رييس شوراي شهر زنجان را به اين نتیجه رساند كه بايد كميسيون هاي تخصصي تقويت شوند تا جلسه راي گيري با مشكل مواجه نشود.

ضيايي رييس شوراي شهر زنجان تاكيد كرد: بايد اعضاي شورا در كميسيون ها حضور فعالي داشته باشند و با مطالعه و بررسي  لوايح و طرح ها از بروز مشكلات آتي پيشگيري كنند.

وی بر لزوم احصا پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر بر رفع نواقصات احتمالی موجود در طرح راه اندازی کارخانه بازیافت زباله از سوی شرکت  آتیه سازان ارگ جدید  تاکید کرد و گفت: انتخاب تکنولوژی های نوین در ساخت این کارخانه نقش بسزایی در چگونگی بازیافت زباله ها با در نظر گرفتن کمترین میزان آسیب رسانی به محیط زیست ایفا می کند.

متاسفانه همواره آنچه در تصمیم گیری های شهری زنجان خود را نشان داده برخورد های قهری و مغرضانه با طرح ها بود که باعث شده پیشنهادکنندگان طرح به رغم کارشناسی و به صرفه بودن طرح خود در گیر و دار برخی مسائل متدوال شورای شهر زنجان دچار مشکلات شوند تا فرصت سوزی باعث رکود در فعالیت ها و عمران شهری شود.

 در اين جلسه به دليل ايرادات وارد بر مشاركت با شركت فان لايحه مورد پذيرش قرار نگرفت لايحه مربوط به كارخانه بازيافت نيز نيازمند تصحيح  و تكميل شناخته شد.

کد خبر 2332364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha