۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۹

پس از سال‌ها خاموشی صورت گرفت؛

انتشار دوره جدید فصلنامه ارغنون

انتشار دوره جدید فصلنامه ارغنون

فصلنامه ارغنون، پس از سال‌ها خاموشی، دوره جدید انتشار خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره 1 و 2 این نشریه، به موضوع «آزادی اراده» پرداخته که از میان مقالات آن، می‌توان به «جبر مطلق»، نوشته پیر سایمون لاپلاس، «هیدگر و مفهوم آزادی»، اثر بهمن پازوکی، «در ذات آزادی»، نوشته مارتین هیدگر، «آزادی و تعین‌گرایی»، نوشته یورگن هابرماس، «برهانی برای ناسازگارگرایی» اثر پیتر ون‌ان‌واگن، «آزادی اراده و مفهوم شخص» نوشته هری فرنکفورت و «سلامت روانی و متافیزیک مسئولیت» اثر سوزان ولف اشاره کرد.

از نکات قابل توجه این نشریه، حضور برخی از مترجمان نام آشنا همچون شاپور اعتماد، بهمن پازوکی و امیر صائمی در گروه مترجمان این فصلنامه است. یادداشت احمد مسجدجامعی با عنوان «داستان ارغنون» و همچنین مقدمه علی پورمحمدی بر این نشریه، سیر تاریخی انتشار این فصلنامه و همچنین، افق‌ها و سیاست‌های پیش‌رو را تبیین می‌کند.

این فصلنامه در دور تازه فعالیت خود، اگرچه همچون گذشته، به دنبال ترجمه و انتشار مقالات شاخص در قلمرو اندیشه غربی است، با گروهی کاملاً متفاوت از نویسندگان و مترجمان پا به عرصه مطبوعات نهاده است.

علی پورمحمدی که پیش از این به عنوان سردبیر و مدیرمسئول در نشریاتی همچون «خردنامه» و «متن» در حوزه مطبوعات فعالیت کرده، مدیرمسئول این نشریه است. امیر کرباسی، سیدمجید کمالی، محمود مروارید، سیدنصرالله موسویان و احمدرضا همتی‌مقدم به عنوان اعضای هیئت تحریریه با فصلنامه ارغنون همکاری می‌کنند.    

صاحب‌امتیاز این نشریه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در زمان مدیریت احمد مسجدجامعی بر این وزارتخانه، وی مدیرمسئول «ارغنون» بوده است.

شماره 1 و 2 فصلنامه ارغنون متشکل از 17 مقاله در 374 صفحه در اختیار علاقه‌مندان حوزه‌های نظری و فلسفی قرار گرفته است.

کد خبر 2335532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha