۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳

جوادي مطرح كرد:

كشورهاي عرب خرماي هرمزگان را صادر مي كنند

كشورهاي عرب خرماي هرمزگان را صادر مي كنند

بندرعباس - خبرگزاري مهر: دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان گفت: خرمای تولیدی در استان هرمزگان به صورت سنتی و غیر بسته بندی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمل می شود و این کشورها با نام خود بسته بندی و به اروپا، آمریکا و آفریقا صادر می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب جوادی صبح سه شنبه در نشستي با خبرنگاران تصریح کرد: استان هرمزگان یکی از قطب های عمده کشاورزی در کشور به شمار می رود و در بسیاری از محصولات مانند انبه، خرما، لیمو، میوه و مرکبات، صیفی جات و محصولات خارج از فصل در رتبه برتر کشوری قرار دارد.

وی نبود صنایع تبدیلی و استفاده از روش های سنتی کشت را ازدلایل عقب ماندگی کشاورزی و وضعیت بد اقتصادی فعالان این حوزه در استان هرمزگان نام برد و افزود: کشاورزان هرمزگانی با آنکه تولید کننده خوبی هستند اما از سرمایه آنچنانی برخوردار نیستند که بتوانند محصولات خود را به صورت صنعتی کاشت، داشت و برداشت کنند.

این فعال بخش کشاوررزی در هرمزگان خواستار کمک دولت به بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و باغداران برای ایجاد صنایع تبدیلی شد و خاطرنشان ساخت: کشاورزان مولد و تولید کننده محصول هستند اما صنعتگر و تاجر نیستند.

دبیراجرایی خانه کشاورز هرمزگان با بیان اینکه، کشاورزی استان از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است، یادآور شد: در زمینه صادرات محصولات تولیدی در استان متاسفانه دستگاه های متولی اجرایی کمک چندانی برای تحقق این هدف نمی کنند.

وی اظهار کرد: سازمان صنعت و معدن، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و سازمان جهاد کشاورزی که متولیان اصلی  کشاورزی در استان هستند باید کمیته ای برای برنامه ریزی محصولات تولیدی تشکیل دهند و خانه کشاورز نیز در کنار این سازمان ها آماده دادن مشاوره فکری است که البته تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است.

جوادی نقش سازمان جهاد کشاورزی را در زمان کاشت و داشت بسیار مهم و با اهمیت دانست و تصریح کرد: این سازمان در طول سال های اخیر از ضعف مدیریت رنج می برد و به عنوان متولی بخش کشاورزی در استان حرکت و گام های موثری در این زمینه بر نداشت.

وی ادامه داد: با آنکه هم اکنون در پایان سال زراعی 93-92 و روزهای آغازین سال رزاعی 94-93 هستیم هنوز نقاط ضعف سال زراعی گذشته بررسی و ارزیابی نشده است.

دبیر اجرایی خانه کشاوررز هرمزگان با بیان اینکه تولید خرما در استان هرمزگان 140 هزار تن در سال است، افزود: هرمزگان رتبه دوم تولید و رتبه اول سطح زیرکشت در کشور را با 30هزار هکتار داراست که باید در زمینه بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

به گفته وی خرمای تولیدی در استان هرمزگان به صورت سنتی و غیر بسته بندی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمل می شود و این کشورها این محصول را با نام خود بسته بندی و به اروپا، آمریکا و آفریقا صادر می کنند.

با وجود شیوه های مختلف روز و علوم جدید برای مبارزه با آفات کشاورزی هنوز شاهد رشد و بروز انواع آفات و بیماری ها در کشاورزی هرمزگان هستیم.

جوادی با بیان اینکه ادارات باغبانی و دفع آفات سازمان جهاد کشاورزی و ادراتی از این قبیل باید ارتباط تنگاتنگی با مرکز تحقیقات داشته باشند، یادآور شد: مرکز تحقیقات، دانش آموختگان و مهندسین خبره ای دارد اما این افراد از داشتن تکنیک و علم روز تحقیقاتی بی بهره هستند. پیشنهاد ما این است مرکز تحقیقات زیر مجموعه دانشکده کشاورزری قرار گیرد.

وی در عین حال از موسسان دانشکده کشاورزی در دانشگاه هرمزگان و میناب انتقاد کرد و گفت: دانشکده تاسیس شده در دانشگاه هرمزگان و میناب برای آموزش دانشجویان، بررسی و تحقیقات خود و شناسایی آفات کشاورزی، مزرعه و ایستگاه تحقیقاتی و عملیاتی ندارد و اقدامی هم هنوز در این خصوص انجام نشده است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان تصریح کرد: برای نمونه آفت زنجره خرما سابقه ای 70 ساله در استان دارد که مناطق فین، حاجی آباد، نیزار و طارم زمین را مبتلا کرده است.

جوادی خاطرنشان ساخت: در حالی که بنیه نخلستان های این مناطق در حال از بین رفتن است به دلیل نبود ارتباط بین محققان ما با آکادمی های تحقیقاتی خارجی هنوز راهی برای مبارزه با بسیاری از آفات و بیماری های کشاورزی و باغی شناسایی نشده است.

به گفته وی در تنها در شهر فین 800هکتار از سطح زیر کشت نخیلات و هزاران هکتار در اطراف بندرعباس و حاجی آباد مبتلا به آفت زجره هستند و در این زمینه هیچ حرکتی نشده است.

کد خبر 2343525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha