۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰

گزارش مهر/

بررسی راهکارهای خروج از بحران بیکاری در کرمانشاه/ از امید به اعتبارات سفر رهبر انقلاب تا تسهیلات صندوق توسعه ملی

بررسی راهکارهای خروج از بحران بیکاری در کرمانشاه/ از  امید به اعتبارات سفر رهبر انقلاب تا تسهیلات صندوق توسعه ملی

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: پیگیری اعتبارات مصوب برای کرمانشاه از محل مصوبات سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه و همچنین تلاش برای اخذ اعتبار از صندوق توسعه ملی و پایش طرح های معرفی شده به این صندوق راهکارهایی است که برای خروج استان کرمانشاه از بحران بیکاری در یکی دیگر از سلسله گزارش های مهر مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمانشاه به عنوان مرکزیت جغرافیایی و استراتژیک منطقه غرب استانی بالقوه دارای پتانسیل های ویژه ای است که می تواند در ارتقاء شاخص های توسعه برای استان و به تبع آن منطقه اثر گذار باشد.

مرزهای وسیع با کشور عراق و شرایط خاص برای تسلط بازار خاور میانه تا کرانه های مدیترانه یک رویا نیست. هم اکنون بیش از 50 درصد صادرات کشور به عراق از طریق کرمانشاه و بازارچه مرزی پرویز خان انجام می شود و بازارچه های مرزی دیگر مثل سومار و شوشمی نیز در حال بازگشایی و رسمی شدن هستند.

همه اینها در حالی است که کرمانشاه همواره در اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران جزو استانهای ردیف نخست بوده است و مسئولین نیز همواره اعلام کرده اند که این روند در شأن مردم استان نیست.

رسانه ها و خبرگزاری ها نیز مدام به انعکاس آخرین رتبه های استان در بیکاری پرداخته و طبیعتا به مسئولین انتقاد کرده اند اما حقیقتا راهکار خروج از این بحران چیست؟

خبرگزاری مهر در هفته های گذشته در چند گزارش از نواسانات نرخ بیکاری استان کرمانشاه سخن گفت. گزارش هایی که در آنها از آمار 10.5 درصدی تابستان 92، نرخ بیکاری 15 درصدی پاییز 92 و در نهایت آمار 20.7 درصدی زمستان 92 که کرمانشاه را بیکارترین استان کشور معرفی می  کرد، به عنوان تب و لرز بیکاری کرمانشاه در تابستان و زمستان یاد کرد.

این آمار در پایان بهار 93 برای استان 14.7 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد، موضوعی که علی رغم کاهش 5 درصدی نسبت به دوره سه ماهه قبل، کرمانشاه را در رده چهارمین استان بیکار کشور در کنار کهکیلویه و بویر احمد  قرار داده است.

این عدد و رقم ها بارها و بارها اعلام شده و نمودارهای رده بندی اشتغال و بیکاری ترسیم شده است، اما چیزی که به آن کمتر پرداخته شده بیان راهکار هاست.

این موضوعی است که خبرگزاری مهر در سلسله گزارش های خود برای پیشبرد استان به سمت خروج از بحران بیکاری پیگیری خواهد کرد.

در راستای همین پیگیری ها از سوی مسئولین مرتبط، به خبرگزاری مهر اعلام شد که کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه تدابیر ویژه ای برای کاهش آمار بیکاری استان را از ابتدای سالجاری کلید زده است. گزارش نخست در اینباره با عنوان "بررسی راهکارهای برون رفت از بحران بیکاری در کرمانشاه/ از بازنگری سند اشتغال تا تشکیل کمیته های تخصصی" دو مورد از راهکارهای خروج از بحران بیکاری را که در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در اولویت قرار گرفته است را با مدیران اقتصادی و آموزشی استان پیگیری کرد.

در این گزارش راهکارهای دیگر را که این کارگروه و کمیته های تخصصی آن در دستور کار قرار داده است را واکاوی می کنیم.

تلاش برای تخصیص اعتبارات از محل سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه/ 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب

یکی از بارقه های امید برای استان کرمانشاه تزریق اعتبارات مصوب در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه است.

در همین رابطه مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: پس از سفر نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری و تیمی متشکل از مدیران و کارشناسان بانکی به استان در خرداد ماه سال جاری یکی از اقدامات صورت گرفته در گروه کارشناسی اشتغال و سرمایه گذاری پایش تسهیلات مصوب و پرداختی از محل اعتبارات سفر رهبری طی سال های قبل بود.

محسن دارابی گفت: کلیه طرح هایی که از سال 90 پذیرش شده و تا کنون به هر دلیل موفق به تصویب و دریافت تسهیلات نشده بودند تک تک بررسی شدند که در نتیجه آن مشخص شد بخشی از طرح ها عمدتا به دلیل عدم پیگیری متقاضیان راکد مانده بود که حذف شد تا آمار اعلام شده برای استفاده از تسهیلات خط اعتباری سفر رهبری به روز باشد.

دارابی افزود: علاوه بر این 2 هفته به بانک های عامل مهلت داده شده تا اختلاف بین تسهیلات مصوب و انعقاد قرارداد را به حداقل ممکن برسانند.

وی با ارائه آماری تصریح کرد: در حال حاضر از 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب خط اعتباری سفر رهبری برای طرح های مختلف پیش پذیرش شده است.

پیگیری و پایش طرح های معرفی شده به صندوق توسعه ملی

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه  پیگیری روزانه و مستمر طرح های معرفی شده به صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از محورهای مورد تاکید مدیریت استان برای خروج از بحران بیکاری عنوان کرد که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

در این رابطه رضا رحیمی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گزارشی در خصوص آخرین وضعیت طرح های معرفی شده به صندوق توسعه ملی ارائه کرد.

وی گفت: بر اساس ساز و کار صندوق توسعه ملی در سال جدید مبنی بر حذف سازمان و وزارتخانه ها از سیکل کار به نحوی که طرح ها مستقیم به بانک معرفی می شوند این کار انجام شده است.

رحیمی گفت: با این حال با توجه به اهمیت موضوع استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و تاکید معاون برنامه ریزی در این خصوص پیگیری های سازمان به صورت مستمر و هفتگی انجام می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: با برقراری ارتباط روزانه با متقاضیان طرح ها گزارش آخرین وضعیت طرح ها اخذ و ارائه می شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای طرح هایی که با مشکل مواجه می شوند گفت: مشکلاتی که در استان قابل حل باشد با همکاری مسئولین استان و دستور استاندار و معاون برنامه ریزی به سرعت رفع و مشکلاتی که در مرکز باشد به معاون برنامه ریزی ارائه تا از طریق ایشان رفع شود.

معرفی 36 طرح با سرمایه گذاری 4600 میلیون یورو/ 9047 میلیارد تسهیلات ریالی

رحیمی گفت: تا کنون 36 طرح سرمایه ثابت با مجموع سرمایه گذاری 4 هزار و 621 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 9 هزار و 47 میلیارد ریال تسهیلات ریالی برای اخذ تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی معرفی شده اند.

و یادامه داد: همچنین 24 طرح سرمایه در گردش با مجموع تسهیلات 848.5 میلیارد ریال به صندوق معرفی شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بنا بر توضیحات مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، پیگیری اعتبارات مصوب در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و رصد و پایش طرح های معرفی شده به صندوق توسعه ملی از راهکارهای برون رفت از بحران بیکاری برای کرمانشاه است.

مروری بر 4 اولویت کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری

بنابر این طی دو گزارش اخیر در خبرگزاری مهر چهار اولویت برای حل مسئله اشتغالزایی در استان شامل: بازنگری در سند اشتغال، تشکیل کمیته های تخصصی ذیل کارگزوه اشتغال و با محوریت دستگاه های ذیربط، توجه و تلاش برای تخصیص اعتبارات از محل سفر مقام معظم رهبری و اخذ تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

در گزارش های بعدی تلاش خواهد شد میزان توفیق در این محورها و همچنین راهکارهای تازه تر در این حوزه مورد کنکاش قرار گیرد.

 

کد خبر 2344389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha